بار رشد بر دوش بخش کشاورزی

بررسی ها از آمارهای مرکز آمار از رشد اقتصادی در ۹ ماهه امسال نشان می دهد بخش کشاورزی نقش مثبتی را در رشد ۰.۷ درصدی داشته است

مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی برای 9 ماهه سال جاری را معادل 0.7 درصد اعلام کرد، این در حالی است که در ابان ماه سال جاری نرخ رشد اقتصادی برای شش ماهه ابتدای سال توسط رییس مرکز آمار ایران معادل یک درصد اعلام شده بود. نکته قابل توجه آن است که ارقام منتشر شده در گزارش حاضر با ارقام اعلام شده در آبان ماه همخوانی ندارد .
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، مرکز آمار ایران در گزارش کوتاهی که در آن بخش های اصلی اقتصاد ایران به تفکیک سه گروه اصلی کشاورزی، صنعت و خدمات ارائه شده است رشد اقتصادی بدون نفت در پاییز امسال معادل 0.8 درصد و رشد اقتصادی در 9 ماهه سال جاری 0.7 درصد اعلام شده است.


رشد منفی بخش های صنعت و خدمات در 9 ماه
براساس نتایج این گزارش، بخش کشاورزی در این مدت 3.2 درصد رشد را تجربه کرده است و بخش های صنعت و خدمات هر کدام به ترتیب با رشد منفی 1.2 و منفی 0.3 درصد روبرو بوده اند. بنابراین می توان گفت رشد اقتصادی مثبت طی مدت مذکور تنها به دلیل رشد مثبت بخش کشاورزی بوده است. نگاهی به آمار منتشر شده از سوی دیگر نشان می دهد هر دو بخش مذکور یعنی بخش صنعت و خدمات طی فصول مختلف سال جاری رشدی منفی داشته و در بهترین شرایط بخش صنعت در تابستان 94 با منفی 0.7 و بخش خدمات در پاییز با منفی 0.1 درصد رشد روبرو بوده اند. یکی از اصلی ترین دلایل رشد منفی بخش صنعت و خدمات با وجود داشتن سهمی معادل 85.6  درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ، رکود حاکم بر بخش تقاضای اقتصاد است . 
در زیرگروه صنعت، بخش استخراج نفت و گاز طبیعی با منفی 9 درصد و در زیر گروه خدمات بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با منفی 9.1 درصد منفی ترین رشد اقتصادی را در پاییز سال جاری داشته اند. یکی از دلایل رشد منفی 9 درصدی در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی کاهش جهانی قیمت نفت در مدت مذکور است.

                                                                
تغییرات تجارت خارجی در 9 ماه
قسمت دیگری از این آمار گویای آن است که صادرات کالا و خدمات طی 9 ماهه سال جاری با رشد مثبت 12.4 و واردات کالا و خدمات با رشد منفی 13.1 درصدی روبرو بوده است. رشد واردات کالا و خدمات در فصل بهار با منفی 12.8 درصد و در فصل تابستان با بیشترین کاهش معادل منفی 32.4 درصد بوده است و تنها در فصل پاییز شاهد رشد مثبت 8.9 درصدی در واردات کالا و خدمات بوده ایم. برعکس آمار واردات، صادرات کالا و خدمات در دو فصل ابتدایی سال یعنی بهار و تابستان رشد مثبت 25.9 و 17.5 درصد را تجربه کرده و در پاییز سال جاری رشد منفی 3.6 درصدی داشته است. در نهایت می توان گفت، صادرات کالا و خدمات در نیمه نخست سال جهش قابل توجهی داشته است که در پاییز این روند معکوس شده و به منفی 3.6 درصد رسیده است. در مقابل نرخ رشد واردات روند کاملا معکوسی را طی کرده است و از نرخ های منفی در نیمه ابتدای سال جاری در پاییز به رشد مثبت 9 درصدی رسیده است.

                                                                  

کاهش سرمایه گذاری در 9 ماه
گزارش منتشر شده حاکی از آن است که میزان مخارج سرمایه‌گذاری در سال جاری نیز در مقایسه با سال 1393، تا حد قابل‌توجهی کمتر بوده است. به طوری که نرخ رشد مخارج سرمایه‌گذاری (تشكيل سرمايه ثابت ناخالص) در فصل بهار به میزان منفی 5/ 5 درصد، در فصل تابستان به میزان منفی 1/ 12درصد و در فصل پاییز به میزان منفی 5/ 11 درصد و در 9 ماهه منفی 9.8 درصد بوده است. دلیل اصلی آن نیز افت محسوس سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات (13.9-) در مقایسه با سرمایه‌گذاری در ساختمان ( 4.3-) است. 
برخلاف سرمایه گذاری، هزینه مصرف نهایی دولت در هر سه فصل معادل 7.1 درصد بوده و در 9 ماهه سال جاری نیز رشدی معادل 7.1 درصد را تجربه کرده است. هزینه مصرف نهایی خصوصی نیز در 9 ماهه امسال رشد 2.2 درصدی داشته است.

 

 

 

کد خبر 5942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =