سهم بالای صنایع نفتی در تراز غیرنفتی 

برخلاف سهم ۰.۸ درصدی فرش و صنایع دستی و بسیاری از صنایع، بخش پتروشیمی و صنعت سهم ۷۰ درصدی را در مدت ۱۰ ماه در صادرات غیرنفتی ایران به عهده داشتند

0.8 درصد از ارزش صادرات به فرش و صنایع دستی اختصاص داشته است. طی 10 ماهه سال جاری 4 بخش اقتصادی کمتر از 30 درصد در صادرات کالا سهم داشته اند.
آمارهای رسمی نشان می دهد که بخص صنعت با همراهی محصولات پتروشیمی سهم بیش از 70 درصدی در مجموع صادرات کالا طی 10 ماهه سال جاری داشته است. بر این اساس 4 بخش اقتصادی دیگر مجموعا سهمی کمتر از 30 درصد در صادرات داشته اند.

طبق گزارش اگزیم نیوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، در 10 ماهه سال جاری 70.5 درصد از صادرات 35 میلیارد دلاری را کالاهای صنعتی و محصولات پتروشیمی پوشش داده است.

در این مدت میعانات گازی سهم 16.3 درصدی از صادرات کالا در 10 ماهه سال جاری داشته است.

محصولات کشاورزی 10 درصد؛ مواد معدنی 2.2 درصد و فرش و صنایع دستی 0.8 درصد از صادرات سهم داشته اند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در 10 ماه گذشته از سال جاری حجم صادرات در 4 بخش اقتصادی کاهش یافته و تنها صادرات در بخش صنعت و پتروشیمی با افزایش مواجه بوده است.

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، مجموع صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در این مدت با کاهش 16 درصدی ارزش به 35 میلیارد و 613 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین دلیل افت صادرات، کاهش چشمگیر صادرات میعانات گازی بوده است. کاهش قیمت نفت موجب شد تا ارزش صادرات این بخش در ده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد کاهش یابد البته از نظر وزنی هم صادرات در این بخش 19 درصد کاهش یافته است. ارزش صادرات میعانات گازی در 10 ماهه سال جاری به 5.8 میلیارد دلار رسیده است.

سازمان توسعه تجارت در گزارش خود، بخش تولیدات صنعتی و محصولات پتروشیمی را با هم ادغام کرده است. بر این اساس طی 10 ماهه سال جاری ارزش صادرات این بخش به 25 میلیارد و 118 میلیون دلار رسیده است. صادرات در این بخش از نظر ارزش 3.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما از نظر وزن تغییری در میزان صادرات این بخش ایجاد نشده است.

در بخش فرض و صنایع دستی مجموع صادرات طی ده ماه 292 میلیون دلار بوده است که 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از نظر وزن صادرات این بخش کاهش 24 درصدی را تجربه کرده است.

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، مجموع صادرات کالاهای کشاورزی در ده ماهه سال جاری 3 میلیارد و 608 میلیون دلار بوده است که کاهش 7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. از نظر وزن هم صادرات محصولات کشاورزی به همین میزان کاهش یافته است.

روایت آمار از مجموع صادرات

آمارهای رسمی نشان می دهد که صادرات ایران در 10 ماه گذشته از سال جاری با کاهش 16 درصدی از نظر ارزش و افت 9 درصدی از نظر وزن مواجه شده است.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، مجموع صادرات غیرنفتی ایران با احتساب ميعانات گازي طي ده ماهه سال جاری به 76 میلیون و 730 هزار تن معادل 35 میلیارد و 613 ميليون دلار رسیده است.

صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در 10 ماهه سال جاری معادل 29 میلیارد و 812 میلیون دلار بوده است. در این آمار محصولات پتروشیمی نیز لحاظ شده است.

صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی کاهش 0.01 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این آمار نشان می دهد که در صورت عدم محاسبه میعانات گازی، کاهش قابل توجهی در ارزش صادرات رخ نداده است.

طی 10 ماهه سال جاری متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي بدون احتساب میعانات گازی، 474 دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد رشد داشته است.

در سال جاری قیمت میعانات گازی به دلیل افول قیمت نفت، کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، در 10 ماهه سال 94 پنج قلم عمده صادراتي شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي به ارزش یک میلیارد و 402 ميليون دلار، پروپان به ارزش یک میلیارد و 217 ميليون دلار، قيرنفت با ارزش یک میلیارد و 170ميليون دلار، محصولات از آهن و فولاد با ارزش 978 ميليون دلار و پلي اتيلن گريد فيلم با ارزش 902 ميليون دلار بوده است.

پنج بازار نخست صادراتي كشور در این مدت شامل چين با ارزش صادرات 5 میلیارد و 679 ميليون دلار، عراق 5 میلیارد و 4 ميليون دلار، امارات متحده عربي 4 میلیارد و 174 ميليون دلار، هند 2 میلیارد و 160 ميليون دلار و افغانستان با 2 میلیارد و 141 ميليون دلار  بوده اند.

سهم اين کشورها از صادرات غیرنفتی ایران 64 درصد بوده است و سایر کشورها مجموعه سهم 36 درصدی از صادرات ایران داشته اند.

کد خبر 4705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =