اوراسیا، پل ارتباطی آسیا به اروپا

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت تشکیل پیمان های تجاری میان کشورهای مختلف با هدف ایجاد رشد اقتصادی، صلح و رفاه مردم، گفت: از آنجا که اتحادیه اقتصادی اوراسیا پل ارتباطی میان آسیا به اروپاست، این مزیت می تواند بستری مناسب برای تکمیل زنجیره های اقتصادی کشور ما باشد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز(چهارشنبه) در نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا، خصوصیات یک اقتصاد جهانی را برشمرد و افزود: امروزه کشورها در حوزه های تجاری و اقتصادی به یکدیگر وابسته شده اند به طوری که هم اکنون اوراسیا ظرفیت ۳۶۶ میلیارد دلار واردات و ۵۴۹ میلیارد دلار صادرات دارد که با عضویت در این اتحادیه می توان از این امتیاز بهره گیری کرد.

وی با اشاره به مرز خشکی مشترک ایران با ۸ کشور حوزه اوراسیا، گفت: قطعا از طریق حمل و نقل زمینی و برنامه ریزی جهت بهره گیری از این ویژگی، مبادلات تجاری با کشورهای عضو بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین از تلاش ها و مذاکرات برای رساندن تعرفه ها به سطح حداقلی خبر داد و گفت: این مهم، ابزار بزرگی برای رسیدن به سطوح بالاتر مبادلات تجاری محسوب می شود.

خوانساری کاهش تعرفه ها را زمینه ساز توسعه همکاری های صنعتی و کشاورزی در اتحادیه دانست و افزود: تکنولوژی پیشرفته موجود در کشورهای عضو اتحادیه می تواند باعث رشد سایر کشورها شود.

این فعال بخش خصوصی همزبانی بخشی از کشورهای عضو اتحادیه را برگ برنده ای در جهت توسعه مراودات ارزیابی کرد و گفت: انتقال تکنولوژی از طریق آموزش، تقویت حجم تجارت با به روزسازی استانداردها از مواردی است که باید در مذاکرات بررسی شود زیرا همزبانی و اشتراک مفاهیم در این زمینه کمک رسان خواهد بود.

خوانساری از پیشنهاد استفاده از یک ارز مشترک در مبادلات اتحادیه اوراسیا استقبال کرد و گفت: با این تصمیم، تجارت منطقه از انحصار دلار خارج خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، مجموعه اوراسیا را ایجاد کننده یک ارزش افزوده دانست و ادامه داد: قطعا توسعه همکاری ها میان کشورهای عضو، به نفع عموم مردم می شود؛ به طوری که صلح، رفاه و رشد اقتصادی از عواید و نتایج این مشارکت اقتصادی خواهد بود.

همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن به همت اتاق بازرگانی تهران و با حضور روسای سازمان‌های دولتی، دیپلمات‌ها و نمایندگان بخش خصوصی در حال برگزاری است.

کد خبر 40320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =