جزییات صادرات ۱.۸ میلیارد دلاری ایران به عراق در ۵ ماهه ۹۹

بررسی جزییات صادرات ۱.۸ میلیارد دلاری کالاهای ایرانی به عراق طی ۵ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که ۱۴۰ کالا حدود ۸۰ درصد ارزش صادرات غیرنفتی را تشکیل داده‌اند.

به گزارش اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اتاق تهران در گزارشی به روند تجارت 5 ماهه ایران و عراق پرداخته و نوشته است: عراق یکی از پنح مقصد عمده صادراتی ایران است. براساس آمارهای گمرک ایران، طی 5 ماهه امسال، یک میلیارد و 866 میلیون دلار کالای غیرنفتی ایران به این کشور صادر و در مقابل حدود 32.6 میلیون دلار واردات از این کشور انجام شده است.

تراز تجاری ایران با عراق طی این مدت نیز معادل یک میلیارد و 801 میلیون دلار بوده است. میزان صادرات ایران به عراق در مدت مشابه سال گذشته با احتساب اقلام فصل 27، حدود 3.9 میلیارد دلار بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که به طور متوسط اقلام صادراتی ایران به عراق قیمت پایین‌تری نسبت به اقلام وارداتی از این کشور داشته که با توجه به ترکیب و وضعیت تولیدات صنعتی عراق، احتمالا این کشور مبدا اصلی تولید این کالاها نبوده و به علت شرایط تحریم واردات از طریق عراق انجام شده است.

توسط قیمت اقلام صادراتی ایران در 5 ماهه 1399 معادل 319.4 دلار بر تن و متوسط قیمت اقلام وارداتی ایران از این کشور یک هزار و 115 دلار برای هر تن بوده است.

کل اقلام صادراتی ایران به عراق بالغ بر 2 هزار و 49 قلم کالا (کد تعرفه 8 رقمی ) بوده و در مقابل 114 قلم کالا از عراق وارد شده است. از میان این اقلام صادراتی، 140 کالا حدود 80 درصد ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق را تشکیل داده که نشان می دهد عمده صادرات ایران به عراق محدود به این اقلام می شود.

بیشترین صادرات ایران به عراق به گروه محصولی «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از آن» با شماره فصل 39 کتاب مقررات صادرات واردات اختصاص داشته که حدود 252 میلیون دلار است. پس از آن «نباتات زنده و محصولات گلکاری»با شماره فصل 03 با ارزش صادرات 223 میلیون دلار، «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده های زیرخاکی خوراکی» به شماره فصل 07 با ارزش صادرات 133 میلیون دلار قرار دارند.

بیشترین ارزش صادرات ایران به عراق را کالای «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نورد شده دارای دندانه، برآمدگی گودی یا بعد از نورد تاب داده شده، یا با تغییر شکل یافتگی‌های حاصل از نورد» داشته و بیشترین ارزش واردات از این کشور به «آلیاژهای آلومینیوم، کارنشده» اختصاص داشته است.

گوجه فرنگی و هندوانه دو کالای دیگر صادراتی ایران به عراق هستند که سهم بالایی از ارزش صادرات ایران به عراق را تشکیل داده اند. طی پنج ماهه 1399، ایران حدود 64 میلیون دلار گوجه فرنگی و بیش از 54 میلیون دلار هندوانه تازه به عراق صادر کرده است که هر کدام به ترتیب سهم 3.5 درصد و 3 درصد از ارزش کل صادرات ایران به عراق را تشکیل داده اند.

همچنین صادرات ایران به عراق در کولرهای آبی خانگی با هوادهی حداکثر 8000 فوت مکعب در دقیقه، کاشی، چهارگوش و لوح، با ضریب جذب آب وزنی بیش از 0.5 درصد و حداکثر 10 درصد، سایر مصنوعات از مواد پلاستیکی غیر مذکور بجز کپسول داروئی از نوع ژلاتین سخت و سیمان های پودر نشده موسوم به کلینکر به ترتیب 47.6 میلیون دلار، 46.7 میلیون دلار، 24.6 میلیون دلار و 20.5 میلیون دلار بوده است.

در میان 20 قلم کالای عمده صادراتی ایران به عراق عمدتاً مواد غذایی مشاهده می شود که می‌توان به گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، هندوانه و خربزه، پنیر، بیسکویت، شیرینی، بستنی، پسته، سیب تازه، تخم مرغ و آلو اشاره کرد.

کد خبر 37709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =