ممنوعیت اخراج کارگران پس از دریافت تسهیلات

رئیس‌جمهور به وزیر کار دستور داده تسهیلات پیش بینی شده برای حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا تنها به بنگاه‌هایی اختصاص داده شود که کارگرانشان را از ابتدای اجرای برنامه های کنترلی مقابله با این ویروس اخراج نکرده و اطمینان دهند که بعد از دریافت تسهیلات هم کارگران را اخراج نکنند.

به گزارش اگزیم نیوز مصوبه پرداخت تسهیلات ارزان به بنگاه‌ها به شرط حفظ کارگران در حالی از سوی دولت ابلاغ شده که بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار تاکید دارند این مصوبه با اولویت کارخانه‌ها و واحدهایی پرداخت شود که کارگران خود را در سال گذشته با وجود شرایط سخت اقتصادی و همزمان با شیوع کرونا اخراج نکرده اند.

در روزهای اخیر، دولت در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا برای آن دسته از کسب و کارهایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، مشروط بر اینکه کارگران خود را در این دوره زمانی اخراج نکرده باشند، تسهیلات ارزان قیمت درنظر گرفت و بر همین اساس مصوب شد مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور کمک به بنگاههای آسیب دیده از کرونا، حمایت از تولید و ماندگاری کارگران این بنگاهها اختصاص یابد.

این اعتبار در قالب تسهیلات ارزان با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت دو ساله است که در اختیار بنگاه‌های تولیدی و خدماتی قرار می گیرد و آنطور که پیش بینی شده وزارتخانه های صمت، رفاه و بخش اقتصادی دولت، برنامه ریزی‌های لازم را عهده دار شده و بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها در این خصوص اقدام خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند این طرح از این جهت که کارگران را به عنوان بدنه اصلی تولید در کارخانه ها مورد توجه و اهمیت قرار داده و بر حفظ اشتغال آنها تاکید دارد، طرح بسیار خوبی است و کارفرمایانی که در این شرایط دچار مشکل شده و به وام نیاز دارند را مورد حمایت قرار می دهد.

در همین راستا فعالان حوزه کار و مقامات کارگری ابراز امیدواری کرده‌اند که کمک مالی دولت با اولویت کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی پرداخت شود که کارگران خود را در شرایط سخت اقتصادی و اوج انتشار ویروس کرونا حفظ و از ریزش نیروهای کار خود جلوگیری کرده اند.

علی اصلانی ـ رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در گفت وگو با ایسنا، بر ضرورت بازرسی و نظارت دقیق این طرح تاکید کرده و می گوید: برای آنکه این وام به تولیدکنندگان مستحق و کارخانه های نیازمند که در شرایط سخت اقتصادی به ویژه کرونا دچار مشکل شده اند برسد، لازم است کارگاهها و بنگاههای متقاضی تسهیلات به دقت بازرسی و بر روند پرداخت و بازپرداخت وام نظارت شود.

او معتقد است با اعمال نظارت بر روند پرداخت تسهیلات، جلوی سوء استفاده های احتمالی از طرح گرفته و کارگران واحدهای تولیدی از ضمانت اجرایی لازم برای ماندن در بنگاه برخوردار می شوند و هدف دولت در حفظ اشتغال موجود بنگاهها نیز محقق می شود.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران نیز استعلام از ادارات کار استانها را قبل از پرداخت تسهیلات، به جهت مشخص شدن وضعیت بنگاههای متقاضی وام ضروری می داند و می گوید با بررسی لیست ارسال بیمه ها به سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته می توان به آمار کارگران شاغل و بیکار شده پی برد.

به اعتقاد وی، کارخانه هایی که با شرایط سخت سال گذشته و تحت تاثیر کرونا کارگران خود را نگه داشته و در سال جدید هم با همان تعداد کارگر به کار ادامه داده و دست از تولید نکشیده اند، باید در اولویت دریافت این تسهیلات قرار گیرند.

به گزارش اگزیم نیوز رئیس جمهور روز گذشته به وزیر کار دستور داده وام و تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، صرفا به بنگاه‌ها و کسب و کارهایی اختصاص یابد که اطمینان حاصل شده باشد کارگران خود را از ابتدای اجرای برنامه‌های کنترلی مقابله با کرونا اخراج نکرده و پس از دریافت تسهیلات نیز اقدام به اخراج کارگران خود نکرده باشند.

پیش از این بسیاری از کارشناسان، حفظ کارگران کارگاهها و بنگاهها در زمان پرداخت تسهیلات و پس از آن را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به محدود بودن منابع دولت و اهمیت نظارت بر پرداخت تسهیلات، تخصیص اعتبار به تولید کنندگان واقعی را خواستار شده بودند.

منبع: ایسنا

کد خبر 32742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =