درآمد ۲۵ هزار میلیارد ریالی دولت از طرح رجبستری گوشی موبایل

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از موفقیت طرح رجیستری گوشی موبایل و درآمد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت با استفاده از این طرح خبر داد.

به گزارش اگزيم نيوز، با حضور مسئولان وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از سامانه رهگیری سیگار با هدف مبارزه با قاچاق این کالا رونمایی شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگار که با هدف مبارزه با قاچاق این کالا راه اندازی شده، گفت: بعضي وقتي اسم ستاد مبارزه با قاچاق و ارز را مي شنوند، صرفا بخش مقابله‌ای و بگیر و ببند و کشف و ضبط به ذهنشان خطور مي كند.  اين در شرايطي است كه اين از اولويت هاي اخر ماست و اولویت نخست ما تمرکز بر مباحث پیشگیری است تا از پدیده شوم قاچاق خلاص شويم.

علی موید خرم آبادی با تاکید بر اینکه باید جمعیت تولید و صنعت به حدی رشد یابد تا میل به قاچاق در آن ایجاد نشود، افزود: با تمرکز در پیشگیری و راه اندازی سامانه‌ها باید تولید صنعت را رونق دهیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينكه سیگار آسیب زیادی به كشور وارد كرده است، عنوان كرد: اين در شرايطي است كه ما در جنگ اقتصادی هستیم، اما برخي با حرکات منفعت طلبانه خود می‌خواهند اقتصاد ما را با قاچاق ترسناك كنند كه مبارزه با آن در شرایطی فعلی یک وظیفه مهم است.

براساس آمار اعلامي موید خرم آبادی، سالانه ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، كه اقتصاد و تولید را با چالش روبرو می‌کند و ایجاد هزاران فرصت شغلی را نیز از كشور می‌گیرد.

موید خرم آبادی راه شفاف کردن اقتصاد و تولید را نگاه پیشگیرانه نسبت به مبارزه با قاچاق کالا و راه اندازی سامانه‌های رهگیری کالاها عنوان كرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همين حال، راه اندازی سامانه رهگیری سیگار، را دومین سامانه پس از رجیستر کردن گوشی موبایل معرفي كرد که با راه اندازی آن ۹۹ درصد تجارت تلفن همراه قانونی شده و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ برای کشور آورده به همراه داشته است.

او در ادامه افزود: سیگار قاچاق سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و نباید نسبت به قاچاق آن بی تفاوت باشیم و دولت باید آن را تأمین کند.

او همچنين با بیان اینکه در هر سال حدود ۸۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، بيان كرد: در چند سال اخیر دولت توانسته تولید داخل سیگار را به ۵۰ میلیارد نخ در سال برساند و اين يك اتفاق مهم است.

موید خرم آبادی با اشاره به اولویت کشورهای همسایه در مبارزه با قاچاق سیگار افزود: با راه اندازی این سامانه از این پس می‌توانیم به راحتی هر فرد و یا حتی مغازه‌ای که اقدام به فروش قاچاق سیگار می‌کنند را شناسایی و برخورد کنیم.

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، راه اندازی سامانه‌های ۲۳ گانه مبارزه با قاچاق کالا جزو دستورات مؤکد رهبر انقلاب بوده و اخیراً در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری به ما اعلام کرد که رئیس جمهور شخصاً دستور پیگیری وضعیت سامانه انبارها را برای ارائه گزارش به دستگاه قضائی صادر کرده است.

ميزان قاچاق سيگار چقدر است؟

در بخش ديگري از اين مراسم، عطاالله معروف خانی رئیس مرکز مدیریت و برنامه‌ریزی دخانیات گفت: سیگار از گذشته موضوع قاچاق کالا بود که مبارزه با آن جزو اولویت‌های دولت قرار گرفت.

براساس آمار اعلامي معروف خانی،  گردش مالی قاچاق سیگار بالای یک میلیارد دلار است که پیامدهای منفی اقتصادی و بهداشتی فراوانی داشته و مهمترین آن هزینه بالای درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است.  او افزود: سال گذشته ۴۸ میلیارد و سال پس از آن (۹۶) ۴۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شد در حالی که حداقل مصرف آن در کشور ۹۷ میلیارد نخ است؛ بنابراین مابه‌التفاوت آن قاچاق می‌شود.  معروف خاني ابراز اميدواري كرد: با رونمایی از این طرح شاهد کاهش و در ادامه ریشه کنی قاچاق سیگار باشیم ضمن اینکه بر اساس اجرای این طرح امکان ردیابی و کشف قاچاق سیگار افزایش یافته و دستگاه قضائی راحت تر می‌تواند احکام مرتبط را صادر کند.

کد خبر 32457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =