اهمیت سلیقه مصرف کننده در بازار اوراسیا

کاوه زرگران می گوید: مهم ترین چالش ما برای ورود به بازار فراورده های غذایی اوراسیا انطباق محصولات با سلیقه مصرف کنندگان است.

 

زرگران رییس کمیسسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز عنوان کرد:صادرات محصولات کشاورزی در طی چند سال اخیر به طور متوسط در حدود دو و نیم میلیارد دلار بوده است که اگر با سایر فرآورده های غذایی مجموع بگیریم به طور کلی تا 6 میلیارد دلار در حوزه صنایع غذایی صادرات داشته ایم.

زرگران با اشاره به ظرفیت های صادراتی و تولیدی صنایع کشاورزی گفت:  اکنون باتوجه به تحریم های نفتی و کاهش درآمدهای ارزی حاصل از آن مسئولان رونق صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داده اند البته این رویکرد باعث شده که  توقعات غیرواقعی از صادرات محصولات کشاورزی در کشور بوجود بیاید بطوریکه برخی از جایگزینی صادرات محصولات کشاورزی به جای نفت و فرآورده های نفتی سخن می گویند که عملا باتوجه به ظرفیت های کشور این نوع جایگزین قابل تحقق نیست.

وی افزود: بافرض اینکه تمام برنامه های راه اندازی و توسعه صنایع غذایی در کشور اجرایی شود در بهترین حالت قابل تصور می توان دو برابر شدن صادرات این گروه از محصولات را در نظر داشت که همچنان با میزان ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و فرآورده های آن قبل از شروع تحریم ها قابل مقایسه نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیت های تجاری اتحادیه ارواسیا، گفت: حوزه اتحادیه تجاری اورسیا بهترین هدف صادراتی محصولات غذایی ما می تواند باشد زیرا بازار بزرگی را شامل می شود اما تجربه چند سال اخیر نشان داده است برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از بازار بزرگ اوراسیا در کشور ما وجود ندارد.

زرگران گفت: ما هم در زمانیکه روسیه و اوکراین باهم دچار تنش سیاسی شدند و روس ها از ایران تقاضا خرید محصولات کشاورزی کردند نتوانستیم به طور مناسبی تقاضای آنان را پاسخ دهیم و هم زمانیکه بین ترکیه و روسیه تنش سیاسی بالا گرفت و روس ها بازهم تمایل داشتند کالای ایرانی را جایگزین کالای ترکیه ای کنند که بازهم این مساله محقق نشد.

زرگران همچنین رشد صادرات کالای کشاورزی ایران به منطقه اوراسیا را هرچند اندک اما با ثبات و قابل تحقق دانست و افزود: پس باتوجه به نبود برنامه مشخص برای ورود به بازارهای حوزه اوراسیا و ظرفیت های تولیدی کشور ما می توانیم یک رشد اندک و با ثبات صادرات کالای کشاورزی را به آن کشورها مورد انتظار داشته باشیم ولی نباید چندان انتظارات غیرواقعی مان را تقویت کنیم.

زرگران با اشاره به مهم ترین چالش ورود به بازارهای صادراتی منطقه اوراسیا، گفت: باتوجه به اینکه بازارهای کشورهای حوزه اوراسیا عمدتا خریدار محصولات خام کشاورزی هستند، مهم ترین چالش ما برای ورود به آن بازارها انطباق محصولات مان با سلیقه مصرف کنندگان آن حوزه است. 

 

کد خبر 32449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =