حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک برون مرزی

حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک برون‌مرزی در مناطق آزاد از ۱۰۰ میلیون یورو به ۵۰ میلیون یورو کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار حداقل سرمایه مورد نیاز تاسیس بانک برون مرزی در مناطق ازاد 50 میلیون یورو شد.

بانک ها و موسسات اعتباری برای تاسیس و فعالیت در مناطق آزاد تابع مقررات خاصی می باشند که در چارچوب " آیین نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد " تعریف شده است.

آئین نامه تاسیس بانک در مناطق آزاد ابتدا در سال 1376 به تصویب کمیسیونی از وزراء رسید ولی در سال 1379 توسط تصویب نامه شماره 2368/ ت 22623 ک مورخ 27 / 2/ 1379 جایگزین گردید.

طبق ماده 4 آیین نامه مزبور ، تاسیس بانک در مناطق آزاد باید با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی  ایران صورت گیرد و فعالیت آن ها فقط به صورت شرکت سهامی عام یا خاص بانام ممکن است.

لذا از هفت نوع شرکت های تجاری مجاز در قانون تجارت فقط یک نوع آن یعنی شرکت سهامی پذیرفته شده است و حتی در قالب شرکت سهامی خاص به صورت سهام بی نام نیز نمی تواند در مناطق آزاد بانک یا موسسه اعتباری تاسیس کرد.

تاسیس بانک های خارجی در مناطق آزاد اقتصادی بخش قابل توجهی از مشکلات در خصوص نقل و انتقال پول را حل می کند. بر همین اساس بانک مرکزی در بخشنامه اخیر مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات آمده است: پیرو بخشنامه شماره 95/206973 مورخ 1395/06/31 موضوع ابلاغ بند یک مصوبات یک هزار و دویست و بیست و سومین جلسه مورخ 1395/06/16 شورای پول و اعتبار در خصوص حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک‌های برون‌مرزی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی، بدین وسیله به استحضار می‌رساند، در یک هزار و دویست و هشتاد و هفتمین جلسه مورخ 1398/11/01 شورای پول و اعتبار موضوع کاهش میزان سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک‌های برون‌مرزی مطرح و مقرر شد؛ حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک برون‌مرزی در مناطق آزاد از 100 میلیون یورو به 50 میلیون یورو کاهش یابد.

کد خبر 32437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =