صادرات کفش ایرانی به روسیه در بند تعرفه های بالا

علی لشگری می گوید: ظرفیت بسیار بالایی در اوراسیا برای کفش ایران وجود دارد و در آینده در صورتی که کفش نیز به لیست ۵۰۲ قلم کالایی که اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای صادرات ایران ترجیحات تعرفه ای، در نظر گرفته، اضافه شود، شاهد بهبود رقم صادرات کفش ایرانی خواهیم بود.

سهم صادرات کفش ایران به اوراسیا از واردات کفش اوراسیا حدود ۸ هزارم  درصد است . یعنی از هر ۱۰۰ هزار دلار واردات کفش به اوراسیا حدود ۸ دلار  آن از ایران بوده است. اما مشکل کجاست و چرا صنعت کفش ما نمی تواند سهم بیشتری از بازار اوراسیا به خصوص روسیه را بگیرد ؟ این عدد و‌رقم های بازار مصرف این کشورها با آمار ‌ارقام های صادراتی ایران و ظرفیت های کفش ایران نشان می دهد که مشکل جای دیگر است. علی لشگری عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در پاسخ این سوال به خبر نگار اگزیم نیوز گفت:واقعیت این  است که فعلا ردیف تعرفه ۶۴ کفش در لیست ترجیحات تعرفه ای وارد نشده و در حال حاضر بالابودن تعرفه واردات کفش به این ۵ کشور خود مانعی بزرگ برای کاهش سهم ما محسوب می شود.

وی افزود: از طرفی انتقال پول از روسیه به ایران در حد غیر ممکن است ‌وبه سختی انجام می شود و نکته مهم دیگر اینکه‌ ورود به بازار روسیه با روش های کلاسیک بازاریابی انجام نمی شود و‌شبکه‌های بسته ارتباطی در آن کشور کار ورود به بازار مصرف را سخت می کند.

 علی لشگری  تصریح کرد: بررسی های آماری نشان می دهد که ظرفیت بسیار بالایی در اوراسیا برای کفش ایران وجود دارد و در آینده در صورتی که کفش نیز به لیست ۵۰۲ قلم کالایی که اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای صادرات ایران ترجیحات تعرفه ای، در نظر گرفته، اضافه شود، شاهد بهبود رقم صادرات کفش ایرانی خواهیم بود.

به گفته لشگری ترکیب کفش های وارداتی اوراسیا به خصوص روسیه نشان می دهد که از ۳٫۳ میلیارد دلار واردات انواع کفش در سال ۲۰۱۸ حدود ۱٫۷ میلیارد دلار معادل ۵۱ درصد آن  مربوط به کفش های با رویه چرم طبیعی است و ۷۶۸ میلیون دلار کفش های با رویه غیر چرمی و ۷۱۴ میلیون دلار کفش های با رویه پارچه ای است وبررسی ترکیب صادرات ایران نشان می دهد که حدود ۹۵ درصد صادرات مربوط به کفش های غیر چرمی و پارچه ایست . و فقط کمتر از ۵ درصد آن کفش های بارویه چرمی است .

 این فعال اقتصادی آگاه  گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد صادرات کفش ایران به کشورهای عراق و افغانستان و اذربایجان است که عمده آن مربوط به کفش های با رویه غیر چرمی است.

 وی اذعان داشت: تغییر جهت از کشورهای فوق به بازار اوراسیا و به خصوص روسیه با فرض پذیرش کفش به اقلام تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا ، مستلزم کار زیاد هم در بخش تولید و هم در بخش بازاریابی است که بتواند متناسب با سلیقه این کشورها بازار مصرف آنها تحت تاثیر قرار دهد .

عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران  تاکید کرد: به دلیل بالابودن تعرفه  های ورودی مربوط به کفش ،  صادرات به کشورهای فوق توسط تولید کنندکان ایرانی مزیت نخواهد داشت ، ضمن اینکه چینی ها با برخورداری از مرزهای مشترک با روسیه به صورت قاچاق و در تیراژ بالا کفش به روسیه صادر می کنند؛ بطوریکه حدود ۵۳ درصد واردات ۳،۴  میلیارد دلاری به روسیه از کشور چین صورت گرفته است . 

 علی لشگری  در پایان  ضمن تاکید بر اهمیت مزیت رقابتی کفش ایرانی در سهم گیری از بازار روسیه گفت: برای صادرات کفش به  کشور های اوراسیا از جمله روسیه ، غیر از عامل قیمت و مزیت های قیمتی ، باید به جایکاه بازار یابی و شناخت دقیق بازار و کیفیت محصولات صادراتی و‌ شناخت سلیقه های مشتریان بازار های هدف نیز توجه داشت.

به گزارش اگزیم نیوزمجموع واردات کفش به  کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۸ به حدود ۴٫۵ میلیارد دلار  بود که به ترتیب روسیه با واردات ۳٫۴ میلیارد دلاری حدود ۷۶ درصد ، قرقیزستان با ۳۷۳ میلیون دلار حدود ۸ درصد ، بلاروس با ۳۳۵ میلیون دلار واردات حدود ۷٫۵ درصد ،  قزاقستان با ۲۹۴ میلیون دلار حدود ۶٫۵ درصد و ارمنستان با ۵۴ میلیون دلار حدود ۱٫۲ درصد از این بازار سهم داشتند.

به گفته عضوهیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در بین گروه‌های مختلف کفشی ، بیشترین واردات مربوط به کفش های با ردیف تعرفه ای ۶۴۰۳ (رویه چرم ) به ارزش  ۲ میلیارد دلار و سهم حدود ۴۵ درصد بود که در این میان روسیه با ۱٫۷ میلیارد دلار حدود ۵۱ درصد و بلاروس با ۱۶۰ میلیون دلار حدود ۴۸ درصد بیشترین سهم کفش های با رویه چرمی را در بین این ۵ کشور داراست . 

رتبه دوم  و سوم واردات مربوط به کفش های با ردیف تعرفه ای ۶۴۰۲با رویه پلاستیکی  با ۱٫۲ میلیارد دلار و ردیف تعرفه ای ۶۴۰۴ با رویه پارچه ای با ۷۹۷ میلیون دلار است

سهم هر یک از تعرفه های فوق در کل صادرات کشورهای اوراسیا به ترتیب : ۲۸ و ۱۸ درصد است در حالیکه صادرات انواع کفش ایران به ۵ کشور اوراسیا در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۷ به ترتیب : ۷۹۱ ، ۵۰۴ ، ۱۰۳ ، ۴۳۸ ، ۴۶۳ و ۴۴۶ هزار دلار  و متوسط ۶ ساله آن حدود ۴۵۷ هزار دلار و صادرات کل کفش ایران در همین دوره به ترتیب : ۱۱۶ ، ۱۱۰ ، ۹۹٫۸، ۹۹٫۸ ، ۹۲ و ۱۱۵ میلیون دلار و متوسط ۶ ساله آن حدود ۱۰۵ میلیون دلار بوده است

واردات انواع کفش اوراسیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ ( ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷) به ترتیب : ۵۰۱۹ ، ۵۶۰۴ ، ۴۷۶۲ ، ۳۰۴۵ ، ۳۱۰۸ و ۴۰۶۹ ، ۴۴۸۵ میلیون  دلار و متوسط ۶ ساله آن حدود ۵۱۰۵ میلیون دلار و یا ۵٫۱ میلیارد دلار بوده است  و سهم صادرات کفش به اوراسیا  از  کل صادرات کفش  ۴۳ صدم درصد دلار بوده  یعنی از ۱۰ هزار دلار صادرات کفش ایران ، ۴۳ دلار کفش به ۵ کشور اوراسیا صادر شده است . 

مریم خورشیدی

 

کد خبر 32436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =