صادرات در محاق چالش های توزیع و مدیریت منابع

محمد لاهوتی معتقد است اهمیت صادرات کمتر از تنظیم بازار نیست و به نظر می رسد مشکل عمده ما در این بخش چالش های توزیع و مدیریت منابع در طی سال است

 رئیس سازمان توسعه تجارت از برداشته شدن محدودیت های صادراتی در سال آینده در سطح گسترده خبر داده است؛ این در حالی است که شرایط حساس فعلی و نیاز کشور به ارزآوری از حوزه صادرات غیر نفتی از هر زمانی بیشتر احساس می شود وضروری است سیاستگذاری های حمایتی دولت در این زمینه با سرعت بیشتری به مرحله عملیاتی برسند.

  محمد لاهوتی در اینباره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: شرایط اقتصادی کشوراز حساسیت ویژه ای برخوردار است و البته مبحث تنظیم بازار از سوی دولت اولویت ویژه ای دارد.

 وی با تاکید براینکه اهمیت صادرات کمتر از تنظیم بازار نیست، گفت: به نظر می رسد  مشکل عمده ما در بحث تنظیم بازار در حوزه  توزیع و عدم مدیریت منابع در طی سال است.

 لاهوتی به عنوان نمونه  به صادرات خرما و چالش های پیش روی آن اشاره کرد و گفت: این روزها بحث عوارض خرما مطرح شده است و دلیل آن تقاضایی هست که در ماه مبارک رمضان افزایش پیدا می کند و طبیعتا راحت ترین راه برای دولت این است که جلوی صادرات این محصول را بگیرد. در صورتیکه دولت به جای ایجاد محدودیت های صادراتی باید طی 11 ماه برنامه ریزی کند تا دریک ماه افزایش تقاضا، منابع کافی برای تامین نیاز داخلی کشور فراهم کند وبرای تحقق این هدف باید شبکه توزیع کارایی لازم را داشته باشد.

 وی در ادامه گفت: کالاهای صادراتی ما معمولا کمتر در سبد خرید خانواده های ایرانی قرار دارند در نتیجه برای داخل کشور تقاضای قابل توجهی ندارند در واقع انواع  صادراتی این کالاها کیفیت پایین تری دارد و مصرف کننده ایرانی نمونه بی کیفیت خریداری نمی کند متاسفانه به اینگونه مسائل به عنوان کار کارشناسی و برنامه ریزی بلند مدت نگریسته نمی شود.

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: لازم به ذکر است که سازمان توسعه تجارت اعلام آمادگی کرده است  که درصورت تضمین تشکل ها برای متعادل نگه داشتن بازار داخل و عدم افزایش قیمت، وضع عوارض بر صادرات را منتفی اعلام کنند.

 مریم خورشیدی

کد خبر 32423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =