ثبات بازار ارز با محدودیت در گردش ریال

عامل اصلی برای کنترل بازار ارز چیست؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید اقدامات انقباضی بانک مرکزی برای محدودیت گردش ریال باعث ایجاد ثبات در بازار ارز شده و افزایش نرخ‌ها نیز کانال به کانال بوده است.

علی شریعتی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درباره محدودیت گردش ریال و تاثیر آن بر بازار ارز، گفت: اقداماتی که از سال گذشته و با تغییر نرخ سود روزشمار به ماه‌ شمار آغاز شد، واقعا مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا در صورتی که این اقدامات انجام نشده بود، شاهد آشفتگی‌های بیشتری در بازار ارز می‌بودیم.

وی با بیان اینکه شفافیت همیشه خوب است، ادامه داد: شاهد بودیم که چک‌های تضمینی در سفته‌بازی‌های صوری به کار گرفته می‌شد و به ویژه در بازار ارز باعث آشفتگی و برهم خوردن ثبات شده بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: حتی اگر دولت با هدف اخذ مالیات نیز اقدام به اعمال محدودیت در صدور چک‌های تضمینی کرده باشد، باز هم اقدام مثبتی است و می‌تواند به ایجاد شفافیت در معاملات کمک کند.

شریعتی افزود: محدودیت گردش ریال از جمله در زمینه محدودیت هر کارت بانکی به 50 میلیون تومان و هر کدملی به 100 میلیون تومان برای جابه جایی پول در روز از روی فکر انجام شد.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی تصریح کرد: شاهد بودیم که همزمان با نوسان در بازار ارز، در کشورهای دیگر از جمله کانادا، امارات و حتی کشورهای حوزه اوراسیا، دستگاه‌های پوز وجود داشت و در روز میلیاردها تومان جابه جا می‌شد و این موضوع باعث آشفتگی نه تنها بازار ارز بلکه سایر بازارها می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات انقباضی بانک مرکزی و محدودیت گردش ریال در کنترل و بازارگردانی ارز تاثیر مثبت داشته و شاهد هستیم که نرخ دلار طی ماه‌های گذشته کانال به کانال افزایش یافته و از 11 هزار تومان به کانال 13 هزار تومان افزایش یافته است ولی شاهد نوسان در بازار نبوده‌ایم و ثبات بر بازار حاکم بوده است.

بانک مرکزی از دی ماه سال گذشته و با اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در ماه شمار کردن نرخ سود حساب‌های کوتاه مدت به محدودیت گردش ریال پرداخت و در ادامه، ظهرنویسی چک‌های تضمینی را ممنوع و محدودیت‌هایی را برای انتقال‌های ساتنا و پایا اعمال کرد. همزمان محدودیت‌های فراوانی برای جابه‌جایی پول با پوز در خارج از کشور اعمال شد که نقش مهمی در جلوگیری از سفته‌بازی و معاملات صوری در بازار داشت.

 

کد خبر 32302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =