ناودیس ارزی در ۹۸

به گزارش اگزیم نیوز همانطور که نمودار همراه گزارش پیش رو نشان می دهد از اردیبهشت ماه سال جاری تا آبان روند قیمت ارز در بازار به صورت میانگین ماهانه روند رو به کاهشی را پشت سر گذاشته است اما از آن به بعد قیمت با روند صعودی روبرو شده به طوریکه از اردیبهشت تا آبان قیمت دلار آمریکا به صورت میانگین ماهانه از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و چهارصد تومان کاهش یافته است.

این در حالی است که از آبان ماه که کف قیمتی دلار بعد از جهش ارزی نیز محسوب می شود به یکباره قیمت دلار آمریکا با رشدی قابل توجه به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که البته در برخی روزها از سقف ۱۴ هزار تومانی نیز عبور کرد.

بررسی ها نشان می دهد عوامل متعددی این دو دوره را مدیریت کرده اند . البته در تمام این دوره ها مدیریت بانک مرکزی روی بازار وجود داشته اما شرایط متفاوتی را باید در بررسی روند بازار ارز مطالعه کرد.

به عنوان مثال تصمیمات دولت از ابتدای سال در کنترل فرایندهای عملیاتی در صرافی ها و بانکی و ابلاغ بخشنامه های متعدد به منظور هدایت درست تقاضا و عرضه از طریق این بازارها و در عین حال بهبود روند بازار نیمایی که با بهبود عرضه ها روبرو شد همگی نقش مهمی در کنترل بازار داشت.

از طرفی در دو ماه از سال گذشته بانک مرکزی برنامه ریزی های مهمی برای راه اندازی بازار متشکل ارزی به راه انداخت که هرچند عملیاتی نشد اما تاثیرات روانی زیادی را روی بازار ارز بر جای داشت به طوریکه ارز به کانال ۱۰ هزار تومانی نیز ورود کرده بود.

با این حال از زمانی که قیمت بنزین به طور ناگهانی سه برابر شد فرایند بازگشت نرخ ارز نیز استارت خورد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش قیمت بنزین علی الاصول نباید اثر معناداری روی بازار ارز داشته باشد و ارتباطی ندارد اما از منظر ارتباط روانی، قایل به اثرات محدودی هستند اما این اثرات محدود به دلیل ریسک های سیاسی و همچنین در ادامه رشد ناگهانی ریسک های ژئوپلیتیکی شدت یافت و همین موضوع باعث شد بازار ارز نیز با رشد روبرو شود.

در این حین تلاش دولت برای تامین منابع ریالی ایام شب عید باعث شد پیش بینی رشد بهای ارز نیز به دنبال کاهش میزان عرضه ارز وجود داشته باشد. با این حال رییس کل بانک مرکزی می گوید بازار در کنترل این بانک قرار دارد.

کارشناسان بازار معتقدند روند کنونی بازار ارز باثبات است و در بهمن ماه ممکن است شاهد کاهش قیمت ها باشیم زیرا بانک مرکزی و دولت به منظور جذب منابع ریالی مورد نیاز خود ارز بیشتری به بازار تزریق می کنند ولی در اسفند ماه و با افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی باید منتظر یک دوره افزایشی باشیم.

با این حال در صورتی که اتفاق خاصی در فضای ژئوپلیتیک نیفتد دلار در محدوده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان سال ۹۸ را به پایان می برد.  

 

کد خبر 32262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =