نقل‌وانتقالات بانکی پاشنه آشیل تجارت خارجی

نایب رییس اتاق مشترک ایران و هند ضمن تاکید بر اینکه هند همچنان جزو مقاصد صادراتی ماست، مشکلات نقل و انتقال بانکی را تنها عامل کاهش تجارت دو کشور عنوان کرد

نایب رییس اتاق ایران و هند در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره وضعیت تجارت ایران و هند در شرایط تحریمی توضیح داد: در حال حاضر محصولات کشاورزی و برخی مشتقات نفتی ما، البته کمتر از گذشته به این کشور صادر می‌شود و برای واردات کالا به خصوص کالاهای اساسی از هند نیز مشکلی نداریم.

پرهام رضایی تاکید کرد: هند به طور کامل از لیست کشورهای صادراتی ما حذف نشده بلکه حجم تجارت دو کشور در مقایسه با گذشته به خاطر مشکلات نقل‌وانتقالات بانکی و بازگشت ارز کاهش یافته است؛ چراکه ما هنوز برای تجارت با این کشور نتوانسته‌ایم یک راهکار مناسب جهت بازگشت ارز صادراتی و یا انتقال پول برای واردات پیدا کنیم.

نایب رییس اتاق ایران و هند درباره دیگر موانع موجود بر سر راه تجارت با هند، خاطرنشان کرد: ارز مورد معامله هند روپیه است و از آنجا که بانک مرکزی روپیه را به عنوان ارز حاصل از صادرات قبول نمی‌کند، بنابراین صادرکنندگان قادر به بازگرداندن این ارز به چرخه اقتصادی نبوده و در نتیجه واردکنندگان نیز برای تسویه با طرف‌های هندی با مشکل مواجه هستند.

طبق آمار گمرک، سال گذشته در مجموع حدود 8میلیون و 324هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 44 میلیون دلار، معادل 11هزار و 192میلیارد تومان کالا به هند صادر شده است.

همچنین میزان واردات از این کشور طی سال 97 در مجموع حدود دو میلیون و 34هزار تومان به ارزش دو میلیارد و 760میلیون دلار بالغ بر یازده هزار و 600میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس، با توجه به افت حجم صادرات در مقابل واردات می‌توان گفت تراز تجاری ایران و هند در سال 97 حدود 716میلیون دلار منفی بوده است.

کد خبر 32261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =