پیش‌بینی وضعیت  صادرات تا پایان سال

محمدرضا مودودی گفت: سال آینده وضعیت صادراتی ما سخت‌تر از شرایط امروز باشد اما با برنامه‌ریزی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی و تقویت رایزن‌ها می‌توان به رشد صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای همسایه امیدوار شد.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت گفت: سال آینده وضعیت صادراتی ما سخت‌تر از شرایط امروز باشد اما با برنامه‌ریزی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی و تقویت رایزن‌ها می‌توان به رشد صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای همسایه امیدوار شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، به رغم تمام محدودیت‌های حمل و نقل و لجستیک، مسائل پولی و ارزی و مساله تعهد ارزی، رشد وزنی ۱۷ درصدی را در هفت ماهه امسال تجربه کرده‌ایم. این در حالی است که بر درصد تغییرات آمار ارزشی، ۲۰ تا ۳۰ درصد انحراف را نشان می‌دهد.

فعالان بازار می‌گویند از ابتدای سال تا پایان هفت ماه، شرکای تجاری صادراتی ما نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نکرده است. ممکن است برخی از کشورها یک پله بالا و پایین شده باشند.

حال در فضای جدید سیاسی دولتمردان ایرانی در حوزه تقویت صادرات تمام تمرکزشان را به سمت کشورهای همسایه و شرکای تجاری مهم یعنی هند، چین و برخی معطوف کرده‌اند. حال سوالی که ممکن است ایجاد شود این است که آیا تا پایان سال وضعیت صادرات رشد خواهد کرد؟

در همین حال سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات در ماه‌های پایانی سال چه روندی دارند؟ به اگزیم‌نیوز گفت:  هر چند که اروپایی‌ها هم تابع نظر آمریکایی‌ها هستند اما ما با همراهی بخش‌خصوصی و دولت باید برنامه جدیدی برای چشم‌انداز وضعیت صادرات ارائه دهیم. فعلا با توجه به فضای سیاسی اخیر پیش‌بینی وضعیت صادرات سخت‌تر از گذشته شده است. 

محمدرضا مودودی در توصیه‌ای به دولتمردان در شرایط سیاسی اخیر افزود: هر چند که آمارهای صادراتی ما براساس نرخ پایه گمرکی افت داشته اما دولت می‌تواند با اتکا بر تولید صادرات‌محور،‌ کیفی‌سازی کالاهای صادراتی، تنوع بخشی به کالاها و مقاصد صادراتی از کاهش صادرات جلوگیری کنند. 

او اظهار کرد: در شرایط اخیر سیاسی محدودیت جغرافیا صادراتی ما به سمت کشورهای همسایه معطوف شده است. به نظر می‌رسد که سال آینده وضعیت صادراتی ما سخت‌تر از شرایط امروز باشد اما با برنامه‌ریزی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی و تقویت رایزن‌ها می‌توان به رشد صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای همسایه امیدوار شد. 

 

کد خبر 32239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =