خریداران خارجی مایل به خرید کالاهای ایرانی نیستند

حسن فروزان‌فرد، رییس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از عمده ترین چالش های صادراتی، این است که خریداران خارجی مایل به خرید کالاهای ایرانی نیستند؛ در نتیجه صادر کنندگان مجبور می شوند که اصالت یا مبدا کالا را عوض کنند و همین امر مشکلاتی را برای بازگرداندن ارز به وجود می آورد.

به گزارش اگزیم نیوز، حسن فروزان‌فرد، رییس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با «اگزیم نیوز» درباره چالش های صادراتی در شرایطی کنونی، گفت: مهمترین گرفتاری که گریبانگیر صادرکنندگان است مشکل بازگرداندن ارز است.

اما چالش دیگر از نگاه این فعال اقتصادی این است که خریداران خارجی مایل به خرید کالاهای ایرانی نیستند در نتیجه صادر کنندگان مجبور می شوند که اصالت یا مبدا کالا را عوض کنند،که همین امر مشکلاتی را برای بازگرداندن ارز به وجود می آورد.

براساس اظهارات رییس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران، همچنین در صورت صدور کالا امکان بازگرداندن ارز با سیستم مالی بانکی فعلی وجود ندارد و عدم توان در بازگرداندن ارز با مشکلاتی در حوزه رفع تعهدات ارزی مواجه می شوند و ناچارا از ظرفیت های غیر رسمی برای بازگرداندن ارز استفاده می کند. در نهایت این شرایط باعث کاهش فاحش میزان صادرات شده است.

او یکی از دیگر چالش‌های سال 98 را صادرات خرده صادرکننده‌ها عنوان کرد و در این باره گفت: در شرایط جدید باید منابعی برای تولید و صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کرد تا زمینه صادرات آنها فراهم شود؛ چراکه با کاهش جدی که در تقاضای داخلی وجود دارد. حداقل قسمتی از این کاهش تقاضا را از طریق صادرات جبران کنند.

فروزان‌فرد همچنین با بیان اینکه برای رفع مشکلات بازگشت ارز در اتاق تهران رایزنی هایی در حال انجام است، مساله حمل و نقل و هزینه های آن را از دیگر چالش های صادرکنندگان در شرایط کنونی عنوان کرد.

رییس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران، در ادامه صحبت های خود، فرصت حضور در بازار اورسیا یا یک اتفاق مثبت در عرصه  تجارت خارجی عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، ظرفیت توسعه روابط اقتصادی را فراهم می‌کند اما به موازات رشد این ظرفیت‌ها، باید زیرساخت‌ها نیز فراهم شوند.

فروزان فرد با بیان اینکه وقتی صادرات ما به اتحادیه اوراسیا محصولات کشاورزی غیرتبدیلی است، بنابراین باید به مختصات این تجارت توجه شود، گفت: این کالاها فسادپذیر هستند، دوره ماندگاری کمتری دارند، برای همین حمل و نقل و سرعت حمل بسیار مهم است.

رییس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران، در ادامه تاکید کرد که خواسته ما از دولت و بخش خصوصی این است که در حوزه حمل و نقل و لجستیک سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشند. چراکه ایران مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی امن‌تری در اختیار دارد و می‌تواند از این ظرفیت جهت توسعه بازارهای مشترک استفاده کند.

 

فروزان‌فرد، همچنین با بیان اینکه امکانات ترانزیتی ما به این کشورها محدود و سیستم لجستیک و پروازهای هوایی نامناسب ونامنظم است، اظهار کرد که برای همین باید بتوانیم از ظرفیت‌های ریلی استفاده کنیم که هم می‌تواند منظم باشد و هم اینکه به دلیل مشخصات این نوع حمل و نقل فسادپذیری کالاهای حمل شده کمتر می‌شود.

رییس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران، در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون امروزه زمان آن رسیده که بخش خصوصی با دولت برای ارتقای اقتصاد کشور و معرفی آن به دنیا همکاری فعالانه داشته باشد، گفت: یکی از پیش شرط های این اتفاق این است که زیرساخت لازم در ایجاد بازار آزاد و مشترک، یکسان‌سازی خدمات، نیروی کار، تعرفه گمرکی و خدمات حمل و نقل ایجاد شود.

 

کد خبر 32235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =