لزوم پایان حیات ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز  محمد لاهوتی صبح امروز ۲۶ آذرماه در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت:  ضروری است دولت در مورد پایان دادن به حیات نرخ 4200 تومانی دلار در اقتصاد ایران، تصمیم جدی بگیرد.

به گفته رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، علیرغم همه نقدهای جدی به دلار دولتی، مجدد شاهد نرخ 4200 تومانی ارز در بودجه هستیم؛ ارز 4200تومانی به دست اقشار آسیب پذیر نمی رسد  و اصرار دولت بر ماندگاری آن در بودجه توجیه پذیر نیست.

وی به تعیین ارز 8500 تومانی در بودجه 99 اشاره کرد و گفت: هرچند هنوز این رقم در بودجه ثبت نشده اما باید دید در فرایند عرضه و تقاضای سامانه نیما، نرخ ارز 8500 تومانی چگونه محاسبه می شود و اگر بنا باشد نرخ سامانه نیما 8500 تومان هم تعیین شود، آیا قیمت در بازار آزاد هم متناسب با این نرخ کاهش خواهد یافت یا نه آیامجددا شاهد نرخ‌های متعدد ارز در بازار هستیم؟

لاهوتی افزود:  در صورت بروز چنین اتفاقی در بازار ارز، متعاقبا تقاضا در سامانه نیما برای دریافت ارز افزایش خواهد یافت و شاهد واردات بی رویه و تقاضاهای کاذب برای ثبت سفارش به اقتصاد ایران خواهیم بود و به دلیل تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار آزاد، صادرکنندگان قادر نخواهند بود که ارز را در نیما عرضه کنند.

لاهوتی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در پروسه ثبت سفارش طی هفته‌های گذشته رخ داده است، گفت: با پیگیری های صورت گرفته، پروسه ثبت سفارش به 5 روز کاری کاهش یافته بود، ولی مجدد موانع پیش روی ثبت سفارش به دلایل متعدد بازگشته و پرونده‌ها معطل می‌مانند و این پروسه اکنون به یک ماه تا 20 روز رسیده و در کنار آن، انواع و اقسام اشکالات نیز بروز کرده است؛ در عین حال هم اکنون برای تائید پرونده‌های ثبت سفارش به سابقه افراد رجوع می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: بنا بود؛ حوزه ثبت سفارش، مشکل برای واردات از محل صادرات برطرف شود اما شاهد بروز اشکالاتی هستیم که تداوم آنها کمبود مواد اولیه برای واحدهای تولیدی را در پی خواهد داشت.

به گفته محمد لاهوتی بعد از مرحله ثبت سفارش و طولانی شدن این فرآیند، تخصیص ارز از محل ارز صادراتی از سوی صادرکننده به واردکننده، به کندی پیش می رود در حالیکه بانک مرکزی که باید پرونده‌ها را تائید کند .

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران لاهوتی  تخصیص ارزی از  سوی  بانک مرکزی تا یکماه تا 40 روز زمان می برد که علاوه بر معطلی صادرکننده برای تاییدیه، برای تولید کننده نیز در زمینه تامین مواد اولیه مشکل به وجود خواهد آورد.

کد خبر 32103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =