نظرات بخش خصوصي درباره بودجه ٩٩

رييس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به تقديم لايحه بودجه ٩٩ از سوي دولت به مجلس اشاره كرد و افزود: سال ٩٩ سال بسيار سختي از نظر محدوديت هاي فروش نفت و بازگشت ارز خواهد بود

به گزارش خبرنگار اگزيم نيوز، غلامحسين شافعي صبح امروز (يكشنبه) و در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در سخناني اظهار داشت: در لايحه پيش بيني فروش يك ميليون بشكه نفت در روز شده است و مجموعا دولت از محل فروش نفت ٧٨ هزار ميليارد تومان درآمد خواهد داشت ولي در بهترين حالت ممكن است دولت ٣٠٠ هزار بشكه نفت بتواند در روز به فروش برساند و از اين محل ٥٣ هزار ميليارد تومان كسري خواهد داشت. 

وي با اشاره به پيش بيني تامين ١٠ ميليارد دلار كالاي اساسي در بودجه ٩٩ اظهار داشت: دولت از محل فروش نفت تنها حدود ٥.٣ ميليارد دلار درآمد خواهد داشت و مابقي آن تا ١٠ ميليارد دلار را كسري خواهد داشت. 

شافعي به تعيين رقم مولدسازي ٤٩ هزار ميليارد تومان از دارايي هاي دولت در بودجه اشاره كرد و اظهار داشت: دولت در سال هاي گذشته عملكرد ويژه اي در اين زمينه نداشته و بيشتر به نظر مي رسد اين رقم ترازكننده بودجه بوده باشد. 

وي تصريح كرد: به نظر مي رسد كسري بودجه دولت بدون در نظر گرفتن انتشار ٨٠ هزار ميليارد تومان اوراق، حدود ٢٠٠ هزار ميليارد تومان باشد. 

رييس اتاق ايران بر لزوم كاهش هزينه هاي دولت به جاي افزايش ماليات ها تاكيد كرد و افزود: دولت بايد تعيين كند كه قصد دارد ماليات هاي پيش بيني شده در بودجه را از واحدهاي شناسنامه دار اخذ كند يا اينكه مانع از فرار مالياتي شود؟ 

شافعي بهترين رويكرد براي جبران كسري بودجه از محل فروش نفت را رونق توليد و افزايش صادرات عنوان كرد و گفت: ٧٤ درصد از كل بودجه متوجه شركت هاي دولتي، بانك ها و نهادهاي عمومي است و به نظر مي رسد مجلس بايد نظارت دقيق تري بر شركت هاي دولتي با راندمان پايين تر آنها داشته باشد. 

رييس اتاق ايران به رشد ١٤٦ درصدي واگذاري شركت هاي دولتي در بودجه ٩٩ اشاره كرد و افزود: واگذاري ها نبايد براي كسب درآمد باشد و اين موضوع نياز به ارزيابي هاي بيشتر دارد. 

شافعي درباره ديدار فعالان بخش خصوصي با رهبرمعظم انقلاب در ٢٨ آبان بسيار مفيد بود و رهبري نكاتي را گفتند كه لازم است بخش خصوصي دست از مطالبه آنها برندارند.

وي افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند هدف اصلي از ديدار را "تكريم اين عناصر اساسي در افكار عمومي" خواندند و گفتند ثروتمندكردن جامعه و توسعه رفاه يك ارزش بسيار ارزشمند است.

رييس اتاق بازرگاني ايران گفت: رهبر معظم انقلاب مخاطب اصلي اصل ٤٤ را بخش خصوصي دانستند و تاكيد كردند اين اصل هم براي شما حق ايجاد مي كند و هم تكليف. 

شافعي با بيان اينكه رهبري تاكيد دارند كه اصل ٤٤ بدرستي انجام نشده، گفت: رهبري گفتند فعالين بخش خصوصي بايد با برنامه عملياتي و نقشه راه، زنجيره اي را براي توليد تشكيل دهند. مسلح كردن انقلاب به سلاح و اراده توليد داخلي علاج مشكلات است و تنها راه اين است كه رونق توليد را انجام داده و موانع را از سر راه برداريم. 

وي افزود: نبايد بخش دولتي و نهادهاي عمومي خود را رقيب بخش خصوصي بدانند و اگر بخش خصوصي توان كاري را دارد، بايد آن را اجرايي كنند.

رييس اتاق ايران به نقل از آيت الله خامنه اي گفت: قوانين مربوط به مسائل مالي، پولي، بانكي، بودجه، گمرك و تامين اجتماعي بايد به نفع توليد تغيير كند. 

وي درباره روز جهاني مبارزه با فساد كه هفته گذشته برگزار شد، تصريح كرد: فساد مي تواند مسير رشد و توسعه اقتصادي را منحرف كند و افزايش هزينه ها را بدنبال داشته باشد. 

شافعي با بيان اينكه فساد سرمايه اجتماعي را نابود مي كند، اظهار داشت: مطالعات جهاني نشان مي دهد فساد رشد ناخالص داخلي را بين يك تا هشت درصد كاهش مي دهد. 

رييس اتاق ايران تصريح كرد كه كاهش يك درصدي فساد باعث رشد سه درصدي صادرات در هر كشوري خواهد شد. 

وي به تاثير نابرابري هاي اجتماعي و فقر احساسي اشاره كرد و خواستار توجه به سرمايه هاي اجتماعي براي برون رفت از شرايط كنوني اجتماعي شد.

کد خبر 32091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =