دلیل کاهش ۶۰۰ تومانی نرخ دلار

کاهش نرخ ارز که از ساعات پایانی روز گذشته آغاز شده بود، امروز با کاهش ۶۰۰ تومانی نرخ هر دلار در صرافی ملی ادامه یافت.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزکاهش نرخ ارز که از ساعات پایانی روز گذشته آغاز شده بود، امروز با کاهش 600 تومانی نرخ هر دلار در صرافی ملی ادامه یافت.

نرخ دلار که روز گذشته تا مرز ۱۴هزار تومان در صرافی بانک ملی پیش رفته بود، در آخرین ساعات کار بازار به 13هزار و 750 تومان کاهش یافت. با این حال صبح امروز رقم 13هزار و 400 تومان برای فروش و 13هزار و 300 تومان برای خرید در تابلوی صرافی بانک ملی ثبت شد.

از سوی دیگر یورو هم که دیروز وارد کانال ۱۵هزار تومان شده بود، در آخرین ساعات کار بازار با 100 تومان کاهش و به قیمت 15 هزار و 50 تومان به کار خود پایان داد.

امروز ولی در تابلوی صرافی بانک ملی، هر یورو 14هزار و 700 تومان برای فروش و 14هزار و 600 تومان برای خرید درج شده است.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی این موضوع، محدودیت اعمال شده از سوی بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت وجوه و تراکنش‌های بیش از 100 میلیون تومان است که از صبح امروز اعمال شده است.

براساس این محدودیت، تمامی تراکنش‌های بیش از 100 میلیون تومان برای هر کد ملی باید از داخل شعب بانک انجام شود و انجام آن به شکل اینترنتی مقدور نیست.

بانک مرکزی سال گذشته و همزمان با نوسان نرخ ارز نیز چند اقدام مهم در دستور کار قرار داد که از جمله آن محدود کردن تراکنش‌های کارت بانکی برای هر کدملی بود. براین اساس هر فرد با هر کارت بانکی در روز امکان تراکنش 50 میلیون تومان و با سه کارت بانکی تا سقف 100 میلیون تومان امکان جابه‌جایی دارد و برای مبالغ بیش از آن باید از انتقال ساتنا استفاده می‌کرد.

همچنین در اقدام دیگری شورای پول و اعتبار مصوب کرد که امکان واگذاری چک‌های تضمین‌دار به غیر از فردی که چک به نام او صادر شده، وجود ندارد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز درباره جلسه شب گذشته با مدیران عامل بانک‌ها در یادداشتی نوشت: در این جلسه عزم جدی بانک مرکزی بر کنترل و مدیریت جریان وجوه در کشور را اعلام و تاکید کردم از ۲۰ آذرماه محدودیت ثبت ۱۰۰ میلیون تومان در ۲۴ ساعت برای تراکنش هر شخص در درگاه‌های غیرحضوری را اجرایی خواهیم کرد.

 

کد خبر 32084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =