مسدود شدن روزنه‌های امید دشمن با توانمندی اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم سومین دوره آموزش تسهیل گران اقتصادی اجتماعی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ، توانمندی اقتصادی را یکی از موضوعات مهم در کشور بیان کرد و گفت: توانمندی اقتصادی روزنه‌های امید دشمن را مسدود می‌کند.

فرهاد دژپسند افزود: برای رشد اقتصادی پایدار راهی به جز سرمایه گذاری و تولید نداریم.

وی با بیان اینکه هرکس در هر مکان و در هر جایگاهی و با هر توان باید برای اعتلای نظام و ارتقا اقتصاد ایران تلاش کند گفت: دشمن فهمیده که از نظر نظامی نمی‌تواند ما را تهدید کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی شرایط اقتصادی کشور را یکی از بحث‌های این روز‌ها بیان کرد و افزود: در این شرایط اقتصادی برخی از متغیر‌های کلان وجود دارد که باید برای تغییر روند از آن استفاده کرد و از آن جمله می‌توان بیکاری و تورم را اشاره کرد.

دژپسند به اعمال تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: اجرای این تحریم‌ها که از سال گذشته آغاز شد نسبت به تحریم‌های دیگر متمایز است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های اخیر به علت یک جانبه بودن نسبت به تحریم‌های چند جانبه نباید نگران کننده باشد، اما به دلایلی بود افزود: آمریکا سعی کرد در تحریم‌های اخیر، تحریم یک جانبه به یک تحریم گسترده تبدیل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: اینکه ترامپ با تمام بی نزاکتی قرارداد‌های بین المللی را زیر پا بگذارد و بگوید که ما از برجام خارج شدیم، این تعجب ندارد چرا که ویژگی شخصیتی وی این گونه اقتضا می‌کند.

دژپسند گفت:، اما اینکه رئیس جمهور آمریکا به سران کشور‌های دیگر بگوید که اگر سه ماه با ما همراهی کنید رژیم ایران عوض می‌شود، این موضوع نکته مهم در رفتار ترامپ است که با چه اعتمادی این سخنان را بیان کرده است.

وی افزود: ترامپ احساس کرد مردم از نظر معیشت در فشار هستند و اگر این فشار افزایش یابد شکاف میان دولت و ملت را افزایش می‌دهد و ملت در مقابل دولت می‌ایستد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه آمریکا تحریم امسال را از نظر عملیاتی گسترش داد و تمام راه‌های دور زدن تحریم‌ها را مسدود کرد گفت: ترامپ و همدستانش فکر می‌کردند می‌توانند در انتظار سرنگونی حکومت ایران باشند.

دژپسند با بیان اینکه معیشت مردم و اقتصاد کشور هدف آن‌ها بود افزود: طبیعی است راه مقابله و به شکست انجامیدن اهداف دشمن این است که درست همان هدف گذاری ترامپ را هدف گیری کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به راه‌های بهبود معیشت مردم اشاره کرد و گفت: یک روش توزیع کالا و پرداخت یارانه به مردم است.

وی افزود: این روش، روشی منسوخ شده است و به جای اینکه به راه حل‌های بنیادی بیاندیشیم به راه کار‌های کوتاه مدت و مسکن گونه فکر می‌کنیم.

دژپسند گفت: روش‌های کوتاه مدت روشی نیست که دشمن را به طور بنیادی عقب براند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی توانمندسازی را مهمترین راه برای بهبود معیشت مردم بیان کرد و افزود: باید به جای توزیع کالا و پرداخت نقدی که همیشه نیازمند را محتاج دیگران می‌کند ،​ اعتماد به نفس وی را افزایش دهیم.

وی قدرت استفاده از داشته‌ها برای زندگی بهتر را از دیگر روش‌های بهبود معیشت ذکر کرد و گفت: امروز توانمندسازی متفاوت شده است ، چرا که ابزار‌های تولید، ابزار‌هایی نیستند که بتوان به روش گذشته تامین مالی کرد.

دژپسند به ضرورت ورود نهاد‌های حامی از جمله بنیاد برکت در بحث بهبود معیشت مردم در مناطق محروم و کم برخوردار اشاره کرد و افزود: بنیاد برکت باید در زمینه آموزش نیازمندان، توانمندسازی آنان و استفاده بهینه از منابع در اختیار آنان و نیز تحریک قدرت خلاقیت این افراد تلاش کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از راه‌های هدر رفت منابع در نظر نگرفتن داشته‌ها و استعداد‌های فرد نیازمند است.

وی درگیر کردن فرد نیازمند با کسب و کار را از دیگر موارد بهبود معیشت بیان کرد و افزود: با این اقدامات است که توانمندسازی، پایداری درآمد و خوداتکایی افراد به معنای واقعی شکل می‌گیرد و قدرت اعطای تعیین سرنوشت را به همراه خواهد داشت.

دژپسند گفت: توانمندسازی محرومان یکی از راه‌هایی است که می‌توان ترامپ و امثال او را سرجای خود نشاند که فکر نکنند مردم ایران در مقابل حکومت خود می‌ایستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد زیرساخت‌های منطقی را برای توانمندسازی مهم خواند و افزود: با این زیرساخت‌ها و اقدامات توانمندساز مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها معکوس خواهد شد.

وی طرح‌های بنیاد برکت برای تسهیل گری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم را بسیار موثر و مفید دانست و گفت: این اقدامات بقا جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

دژپسند به منابع مختلف کشور در تمامی نقاط که مثل یک گنج است اشاره کرد و افزود: ما می‌توانیم در بسیاری از محصولات کشاورزی صادر کننده به نام باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشت گلخانه‌ای محصولات را بسیار مهم خواند و گفت: این گونه کشت مصرف آب را به یک دهم کاهش می‌دهد و عملکرد در هکتار را سه تا چهار برابر می‌کند.

وی افزود: اینکه سران دیگر کشور‌ها پیگیر رفع تحریم‌ها هستند به علت قدرت ایران است.

دژپسند با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور روند رو به بهبود را می‌گذراند، اما از نقطه مطلوب فاصله داریم گفت: دشمن هر آنچه از نظر تحریم‌ها می‌خواست از جمله نفت، پتروشیمی، بانکی و انتقال وجوه انجام داد، اما نتوانست به نتیجه برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در هفت ماه امسال ۲۴ و نیم میلیارد دلار بوده است افزود: سرمایه گذاری خارجی در هفت ماه امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه واردات ما در هفت ماه گذشته سه درصد رشد داشته و همچنین واردات کالا‌های اساسی ۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست امسال ۴ دهم درصد بوده است که این‌ها نشان از آن دارد که آمریکا برای تغییر حکومت ما به هدف خود نرسیده است.

دژپسند با اشاره به سهم ۶ دهم درصدی نفت در اشتغال کشور افزود: در شرایط کنونی باید بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شود چرا که این بنگاه‌ها در کشور‌های دیگر جواب داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به رشد و ارتقا کشت زعفران و صادرات این محصول اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که باید به آن توجه شود صنعت بسته بندی است.

وی افزود: تسهیل گران بنیاد برکت در بهبود معیشت مردم نقش خوبی دارند و هر تسهیل گر می‌تواند ۱۵ روستا را تحت پوشش خود قرار دهد.

کد خبر 30902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =