ضرورت مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم

با چه ابزارهایی می توان ضریب نفوذ تحریم ها در اقتصاد را کاهش داد؟ دولت در یک سال گذشته توانسته این موضوع را تقویت کند

دامنه تحریم ها روز به روز در حال تنگ تر است با این حال آمارها نشان می دهند این تحریم ها نتیجه هایی که امریکا از آنها انتظار داشت به همراه ندارد.

بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد قریب به یک سال از توقف صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم می گذرد اما قیمت ارز در این مدت بعد از تحمل یک تلاطم توانست به ارامش برسد و اکنون در مرز 11 هزار تومان است.

نرخ تورم نقطه به نقطه روند کاهشی به خود گرفته و نویدبخش کاهش نرخ تورم است. رشد اقتصادی بنا بر پیش بینی های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی سال اینده بار دیگر مثبت خواهد شد. کمبود کالا در کشور تا حد زیادی مهار شده است. صادرکنندگان غیرنفتی کالاهای خود را صادر می کنند و هرچند مشکلاتی در این مسیر وجود دارد اما آمارها نشان ی دهد ارز خود را نیز به کشور برگردانده اند.

قیمت های محصولات پایه روند کاهشی به خود گرفته است به عنوان مثال محصولات پتروشیمی که از مرز 13 هزار تومان گذشته بود اکنون به 9 هزار تومان رسیده است. تمام این موارد البته با مشکلاتی نیز روبرو هستند با این حال باید گفت تحریم ها می توانست اثات بسیار شدیدی بر روی زندگی مردم بگذارد. این مساله نشان می دهد اقتصاد در حال حرکت منهای تحریم است. این همان چیزی است که عضو اتاق بازرگانی تهران از اقتصاد انتظار دارد.

احمد کیمیایی اسدی معتقد است : تحریم در زمان های مختلف با عناوین متفاوت بر کشور اعمال می شود و تمامی ندارد بنابراین ما باید اقتصاد کشور را به حدی از بازدارندگی برسانیم که کمترین آسیب را ببیند.

وی اقتصاد را مسأله حال حاضر کشور دانست و عنوان کرد : با توجه به این که فروش نفت کاهش یافته است، وضعیت کشور در حالت حساسی قرار گرفته است. سیاست های مسئولان و نحوه رفتار مردم در گذر از این شرایط اهمیت زیادی دارد.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد : البته رسیدن به نقطه امن به یک جراحی بزرگ نیاز دارد که در آغاز ممکن است سبب رشد تورم شود اما مسئولان با سیاست های درست و مردم نیز با تحمل این اثرات می توانند کشور را آماده کنند.

کیمیایی در ادامه در خصوص روش های تامین مالی بنگاه های اقتصادی گفت : در کل دنیا میانگین تامین مالی واحدهای فعالان اقتصادی از بازار سرمایه ، نزدیک به ۶۵ درصد است در حالی که در ایران این شاخص ، ۸ درصد است . این موضوع نشان می دهد مسیر اقتصادی برای منابع مالی در کشور اشتباه بوده است.

وی از پرداخت ۸۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توسط دولت انتقاد کرد و گفت : در شرایط حساسی که اقتصاد ما در آن قرار دارد این مسائل موجب بحرانی شدن وضعیت می شود و تنشی که در پی وعده پرداخت یارانه بالاتر توسط نامزدهای انتخاباتی مطرح می شود فرصت ترمیم و احیای اقتصاد را از ما می گیرد.

این کارشناس اقتصادی ضمن ابراز مخالفت با این تفکر که مقصر اصلی مشکلات فعلی ، مسئولان هستند ، اظهار کرد: دهک های پایین جامعه که بیشترین ضرر را از یارانه های پنهان مانند سوخت ارزان می بینند ، بیشترین مقاومت را نیز در برابر تغییر آن دارند و سبب تصویب تصمیات و سیاست هایی می شوند که بیشترین تاثیر را بر خود آنها دارد نه مرفهین.

کیمیایی در پایان خاطر نشان کرد : مردم و فعالان اقتصادی باید به این باور برسند که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم. به عنوان مثال مدیران مشاغل برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت ، دیگران را در نظر داشته باشند و مردم نیز برای نفع در خرید و فروش سکه و ارز به آشوب ها دامن نزند.

کد خبر 30899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =