ارزبری ۱۵ میلیارد دلاری با تعطیلی خودروسازی‌ها

دبیر انجمن خودروسازان به سخنان روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اگر صنعت خودرو از بین برود سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه خواهد شد.

احمد نعمت بخش امروز (دوشنبه)‌ در نشست مشترک انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و انجمن خودروسازان در محل هتل المپیک افزود: رئیس بانک مرکزی نمی‌داند که خودروسازان سرکوب مالی شده‌اند و با زیان خودرو می‌فروشند.

روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به طرح این پرسش پرداخت که صنعت خودروسازی کشور چه زمانی می‌خواهد اصلاح شود و تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فشل ادامه بدهید و ما زیان آن را بپردازیم؟

وی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کل تولید خودرو ۳۵ درصد کاهش و تولید خودروی سواری ۳۶ درصد افت داشته که دلیل اصلی آن قیمت خودروهاست.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در سالهای گذشته نحوه قیمت گذاری از سوی شورای رقابت به گونه‌ای بوده که همواره زیان خودروسازان را به دنبال داشته و این مهم در حساب و کتاب های بورس به صورت کاملا شفاف مشخص است.

وی بیان داشت: سال گذشته در ستاد اقتصادی سران قوا، قیمت‌گذاری خودروها را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و کمیته خودرو محول و مشخص شد همه خودروها با زیان به فروش رفته است، اما محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت معدن و تجارت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام نکرد و با آمدن وزیر جدید صنعت اعلام قیمت‌ها چند ماه به تعویق افتاد.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: سرکوب مالی و قیمت‌گذاری دستوری خودروها سبب شد سال گذشته ایران خودرو و سایپا هر یک بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان زیان ببینند و این زیان برای شرکت‌های یاد شده در ۶ ماه امسال به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین از عمل نکردن دولت به قانون پنجم توسعه در نپرداختن کمک زیان به خودروسازان انتقاد کرد و گفت: مطابق قانون اگر به هر دلیلی قیمت کالایی از سوی دولت کمتر از مقدار واقعی تعیین شود، دولت باید به پرداخت کمک زیان اقدام کند که در این زمینه تاکنون اقدامی برای خودروسازان انجام نشده است.

نعمت بخش اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه عامل اصلی زیان در صنعت خودروسازی است به طوری که قیمت ورق فولادی از هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو در سال ۹۵ اکنون به ۶ هزار و ۷۵۰ تومان، قیمت هر کیلو مس از ۱۸ هزار تومان به ۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان، فولاد آلیاژی از کیلویی ۲۸۰۰ تومان به ۹ هزار و ۵۰ تومان رسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: همچنین قیمت ارز رشد سه برابری  و هزینه‌های حمل کالا از ابتدای پارسال تا امروز رشد بیش از سه برابری داشته است و قطعه ای همچون کاتالیست از ۳۰۰ هزار تومان به بیش از ۲ میلیون تومان افزایش داشته است، به همین دلیل خودروسازان قادر به پرداخت پول قطعه‌سازان نیستند و در نتیجه تولید به وضعیت امروز مبتلا شده است.

این مقام صنفی خطاب به دولت پیشنهاد کرد که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد اما در عوض خودروسازان از قیمت گذاری معاف شوند.

کد خبر 30836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =