بازخوانی یک پرونده؛ آتش دلار چگونه خاموش شد؟

دولت و بانک مرکزی چطور توانست التهاب بالای بازار ارز را به ثبات تبدیل کند؟ اگزیم نیوز این موضوع را بررسی کرد

از سال 96 که مشکلات ارزی در کشور آغاز شد حتی برخی پیشبینی‌ها حکایت از دلار 40 هزار تومانی داشت. اما با تعویض تیم بانک مرکزی و تدابیر اندیشیده شده در دولت روال عوض شود و حتی به رغم تحریم کشور در حوزه نفت و سایر بخش ها بهای دلار در بازار کاهش یافت و اکنون دلار در کانال 11 هزار تومان، نوسانات بسیار جزیی دارد.

به گفته کارشناسان، تحمیل این نوسانات، ناشی از یک هجوم خارجی بود؛ هر چند که برخی تصمیمات را هم نمی‌توان در این تلاطم ها نادیده گرفت.

اگزیم نیوز، در گفت‌وگو با جمشید عدالتیان، اقتصاددان، روند نوسان دلار را در 2 سال اخیر، مورد بازخوانی قرار داده است.

عدالتیان ضمن بررسی نوسانات رخ داده و پیش بینی آینده نرخ ارز گفت: همه ما حوادث سال ۱۳۹۶ را به خوبی به یاد داریم. بعد از آن که دولت‌های خارجی رویکردی به تمام معنا دشمنانه در قبال اقتصاد ایران اتخاذ کردند دولت نیز برنامه دلار ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد. 

البته دولت خود به این موضوع اعتقاد داشت که دلار ۴۲۰۰ تومانی با توجه به اوضاع  موجود جامعه امری شدنی نیست. بعد از این اقدام بود که شاهد اتفاقاتی در بازار آزاد بودیم. همه منتظر یک فروپاشی اقتصادی در داخل ایران بودندو برخی پیش بینی ها از دلار ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی وجود داشت.

او ادامه داد: البته در زمان مدیریت قبلی در مورد این مسائل زیاد صحبت نمی‌شد. دولت در زمان آقای سیف در بازار دخالت چندانی نداشت. بعد از آن دوره دلار وارد شرایط ثبات اولیه شد. نرخ‌ها مثل سابق با نوسانات شدید مواجه نمی شدند. چند نرخ مختلف برای ارز تعیین شد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، عموم صادرکنندگان موظف به تزریق دلار خود به بازارهای مشخص شده از سوی بانک مرکزی شدند؛ از جمله بازار نیما.

این اقتصاددان تصریح کرد: در پی این تصمیمات دولت خواهان تک نرخی نمودن نرخ دلار شد؛ تا اینگونه مانع از سوء استفاده‌های موجود شود. دولت در حقیقت به دنبال ثباتی نسبی بود. در چنین اوضاعی بود که به ناگاه شاهد بازگشت تورم به جامعه بودیم.  مردم کم‌کم با نرخ های بزرگ آشنا شدند. مشکلی که پیش روی جامعه وجود داشت این بود که صادر کنندگان حاضر به عرضه ارز خود در بازار نیما نبودند.

وی افزود: دولت کم‌کم به سمت تک نرخی نمودن دلار قدم برداشت. ارز ۴۲۰۰ تومانی کم رنگ شد و نرخ بازار آزاد و بازار نیما به یکدیگر نزدیک شدند. دقت کنیم که اگر نرخ ۴۲۰۰ تومان را به علاوه ۱۸ هزار تومان، یعنی بیشترین میزان نرخ دلار، کنیم و تقسیم بر دو شود، رقم حاصله برابر با ۱۱ هزار تومان خواهد بود. این یعنی همان نرخ امروز دلار. البته این حساب بسیار پیش پا افتاده و ساده ای است که در خصوص تک نرخی شدن نرخ دلار می‌توان داشت.

او ابراز داشت: نرخ امروز دلار ۱۱ هزار تومان است.  در کنار این نرخ نباید از تورم غافل بود. با توجه به کاهش نرخ دلار از ۱۸ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان و نرخ تورمی که در بازار وجود دارد، می‌توان گفت نرخ واقعی دلار کمتر از ۱۱ هزار تومان است. رقمی در حد 8 هزار تومان. 

این استاد دانشگاه ابراز داشت: بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، دولت حدودا ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. این رقم البته مربوط به سال گذشته است. لذا می‌توان گفت که دولت از همان سال قبل هم می‌توانست نرخ دلار را کنترل کند. اما از همان موقع منتظر افزایش صادرات محصولات غیر نفتی بود تا از این طریق دلار جدید به بازار تزریق شود. دولت منتظر این مسئله بود که حتی اگر صادرات نفت به صفر برسد، در کنار آن و با صادرات محصولات غیر نفتی، برای ذخایر ارزی کشور مشکلی ایجاد نشود.

عدالتیان گفت: بر این اساس می‌توان گفت علیرغم انتقاداتی که به سیاست های قبلی دولت وجود دارد،اما دولت موفق شد ضمن کاهش کم سابقه صادرات نفت، صادرات مواد غیر نفتی را  افزایش دهد و در نهایت نرخ ارز را به ۱۱ هزار تومان کاهش داده و یک ثبات نسبی را در این زمینه ایجاد کند.

وی افزود: اکنون اگر به منتقدین نگاه کنیم، خواهیم دید که تاریخچه انتقاد آنها کاملا مقطعی است و اگر از آنها در خصوص مدیریت نرخ ارز توسط دولت سوال شود، آنها در پاسخ می‌گویند که دولت چرا ابتدا نرخ ارز را بالا برد و سپس آن را کاهش داد! این سخن یک سخن علمی و منطقی نیست. دولت توانست و نرخ ارز را کاهش داد. این به سیاست‌های اقتصادی دولت باز می‌گردد؛ چرا که امروزه شاهد ثبات نرخ ارز در بازار هستیم. دشمنان ایران یک فشار حداکثری را بر اقتصاد ایران وارد کردند. ولی دولت ایران موفق شد که این فشار حداکثری را کاهش دهد و مانع از تزریق کل این فشار حداکثری بر اقتصاد کشور گردد.

وی ابراز داشت: کالاها اکنون با تورم بالایی مواجه هستند. این موضوع قابل قبول نیست؛ اما مسئله دیگر به نرخ دلار باز می‌گردد که بعد از نوسانات شدید، بالاخره دولت موفق به مهار سیر افزایشی دلار و ارز شد. در حال حاضر می‌توان گفت اقتصاد ایران به یک ثبات نسبی رسیده است. التهابات سالیان قبل، از اقتصاد ایران فاصله گرفته است.

به گفته وی آرامش نسبی امروز در اقتصاد ایران قابل کتمان نیست. به ثبات رساندن اقتصاد ایران چنان به خوبی انجام شد که حتی کالاهای بی‌کیفیت چینی اگر وارد ایران شوند به جهت نرخ متعادل کالاهای ایرانی، قابلیت رقابت با تولید داخلی را ندارند. این به دلیل به تعادل رسیدن اقتصاد ایران است. هر چند که مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات را نمی‌توان کتمان کرد؛ ولی در کنار مشکلات، باید ثبات اقتصادی کشور را هم دید.

این اقتصاددان تصریح کرد: درست است که نرخ اجناس بالا است و تورم بالایی در اقتصاد ایران دیده می‌شود. اما در خصوص هیچ کالایی با کمبود مواجه نیستیم. هر کالایی را که بخواهیم در کشور یافت می‌شود. دولت موفق شد در یک دره دوساله، فشار حداکثری آمریکا و هم‌پیمانانش را به حداقل برساند. ایران هم اکنون، فشارهایی را به اروپا وارد می‌کند تا امتیازاتی را کسب نماید. این احتمال می‌رود که وضعیت آتی از وضعیت کنونی بهتر شود. باید منتظر واکنش اروپا ماند که در صورت کسب امتیازات از اروپا، بدون تردید وضعیت کشور بهتر خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که نرخ ارز در دو سال باقی مانده دولت حسن روحانی چه سمت و سویی به خود می‌گیرد ابراز داشت: در حال حاضر وقتی سیگنال‌های اقتصادی کشور را بررسی می‌کنیم، نشانه‌های مثبتی از اقتصاد ایران قابل ادراک است. احتمال می‌رود که اروپاییان مقداری با ایران همکاری بیشتری داشته باشند. ولی به هر حال مسائل غیرقابل پیش‌بینی شده‌ای نیز پیش پای دولت و کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: مسائل گوناگونی هست که می‌تواند نرخ ارز را دگرگون نماید. به عنوان نمونه اینکه فرجام برجام به چه صورت خواهد بود؛ یا اینکه نتایج انتخابات پیش روی آمریکا به چه سمت و سویی خواهد رفت؛ رئیس جمهور بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود؛ یا اینکه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آیا جمهوری اسلامی به توافقی خواهد رسید یا خیر. این موارد از جمله مواردی هستند که می‌توانند در نرخ ارز تاثیر گذاری خاصی داشته باشند.

او ادامه داد: دولت ضمن ابزارهایی که در دست دارد توانست فشار حداکثری را به حداقل تبدیل کند. لذا این امید وجود دارد که حداکثر افزایش نرخ ارز البته اگر تورم را از آن کم کنیم، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد. به هر حال با توجه به نرخ تورم جهانی باید این انتظار را داشته باشیم که نرخ ارز در ایران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. این افزایش می‌تواند نرخ دلار را به حدود ۱۴ هزار تومان افزایش بدهد. اگر ارز را ثابت نگه دارند و مانع از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ ارز شوند، اتفاق‌های گذشته ممکن است براینرخ ارز مجدداً تکرار شود.

این اقتصاددان افزود: البته این موضوع غیر از حوادث سیاسی عجیب و غریبی است که گاها بر سیاست کشور تحمیل می‌شود. نرخ دلار و نرخ طلا به واسطه حوادث مختلف سیاسی دارای نوسانات پرشتابی می‌شوند. باید منتظر ماند و دید که آیا این حوادث باز هم بر سیاست و اقتصاد کشور تحمیل خواهند شد یا خیر. در غیر این صورت در شرایط عادی، در دو سال باقی مانده دولت حسن روحانی باید منتظر افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی نرخ ارز باشیم. در کل این انتظار را نباید داشته باشیم که نرخ ارز کمتر از ۱۰ هزار تومان شود. در شرایط عادی باید گفت که نرخ ارز، ریزش آنچنانی نخواهد داشت و همچنین رشد لجام گسیخته‌ای را به چشم نخواهد دید. در ایران نوسان ۵ درصدی در خصوص نرخ ارز، یک نوسان منطقی محسوب می‌شود. هر چند که این میزان در دنیا بیش از دو درصد نیست.

عدالتیان  ابراز داشت: بسیاری از کارشناسان، دولت آقای روحانی را مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما با سناریو مشخص و معینی که دولت دنبال کرد، نهایتا نرخ ارز را به ثبات کشاند. ثباتی که امروز شاهد آن هستیم. این مشکلات در سال ۱۳۹۶ آغاز گردید. امروز در سال ۹۸ شاهد ثبات در بازار ارز هستیم.

کد خبر 30813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =