ضرورت بازنگری در ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی

فعالان حوزه آرایشی و بهداشتی در نشستی با مدیران وزارت بهداشت بر ضرورت رفع محدودیت های وارداتی در این حوزه تاکید کردند

اعضای هیات رئیسه کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات، در نشستی با حضور عبدالعظیم بهفر مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو و جمعی از فعالان صنایع آرایشی، به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند. بازنگری درباره ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی، از مهم‌ترین خواسته فعالان این صنعت بود.

رفع خودتحریمی‌ها، بازنگری درباره ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی، رفع بروکراسی‌های اداری، حمایت از تولیدکنندگان در سال رونق تولید، جلوگیری از ورود محصولات قاچاق، درخواست دوسالانه شدن گواهی بهداشت و تمدید پروانه‌های بهداشتی، از مهم‌ترین موضوعاتی بود که اعضای هیات رئیسه کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات، روز گذشته در نشست مشترک خود با مدیران ارشد سازمان غذاو دارو خواستار اجرایی شدن آن‌ها شدند.

در همین زمینه، موسی احمدزاده عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران و دبیر کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات گفت: باوجود آن‌که بیشتر لوازم مصرفی در این حوزه دیگر از طریق قانونی به کشور وارد نمی‌شود، نیاز داریم پروانه‌های بهداشتی واردات تمدید شود تا به‌محض آزاد شدن واردات یا تغییر در تعرفه‌ها آمادگی لازم وجود داشته باشد.

او همچنین با انتقاد از واردات محصولات آرایشی و بهداشتی تأکید کرد که مهم‌ترین نتیجه این سیاست اشتباه، افزایش قاچاق و ورود کالاهای تقلبی در بازار است.

احمدزاده تصریح کرد: از زمان ممنوعیت واردات لوازم‌آرایشی و بهداشتی تا به امروز بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ایم اما متاسفانه نه بانک مرکزی و نه وزارت صنعت هیچکدام پاسخگوی مشکلات ما نیستند.

احمدزاده اعلام کرد: کمیسیون آرایشی و بهداشتی مجمع عالی واردات از طریق دیوان عدالت اداری و دفتر ریاست‌جمهوری از وزارت صنعت با اعمال ممنوعیت واردات شکایت کرده است.

در ادامه، عبدالعظیم بهفر مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان غذا و دارو در حوزه آرایشی و بهداشتی تأکید کرد: رویکرد ما در حوزه وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن بازار از کالاهای قاچاق و تقلبی پاک شود. خوشبختانه با دخالت‌های به‌موقع هم که صورت گرفته، گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل‌ شده است.

او همچنین با اشاره به نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان « رونق تولید» افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 51 فراورده آرایشی و بهداشتی پروانه ساخت گرفته‌اند و عملاً برنامه‌ریزی‌های اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی این است که به سمت تولید حرکت کنیم.

بهفر بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد را یکی از مهم‌ترین رویکردهای اداره کل متبوعش اعلام کرد و گفت: ما دنبال این هستیم که امنیت و اصالت کالاها را در بازار برای مصرف‌کننده مهیا کنیم.

به گفته مدیرکل فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، پایه و اساس ورود فنّاوری به کشور واردات است. ما اگر امروز تولیدی در صنعت آرایشی داریم به سبب واردات بوده است. او همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح درباره ممنوعیت کالاهای آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو صریحاً مخالف این موضوع است و در آخرین جلسه‌ای که ما با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم قرار شد وزارت صنعتت درباره این ممنوعیت بازنگری کند.

کد خبر 30763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =