سیاست پولی: مبانی نظری و ارزیابی عملکرد در ایران

هدف اصلی این کتاب، ارزیابی عملکرد سیاست‌گذار پولی در اقتصاد ایران در دوره زمانی ۱۳۶۹-۱۳۹۰ است

هدف اصلی این کتاب، ارزیابی عملکرد سیاست‌گذار پولی در اقتصاد ایران در دوره زمانی ۱۳۶۹-۱۳۹۰ است. برای مرتبط ساختن مباحث مربوط به این بررسی با پشتوانه‌های نظری، فصل‌های ۱ و ۲ به‌ترتیب به بررسی نظریه‌های سیاست پولی و تحولات مهم در این زمینه طی چهار دهه گذشته و نیز ابزارها، روش‌ها و ساختارهای کنونی سیاست‌گذاری پولی در کشورهای منتخب جهان (منطقه یورو، استرالیا، آمریکا و ترکیه) اختصاص دارد. فصول بعدی این مجلد به بحث ارزیابی سیاست پولی در ایران معطوف است. سؤال اصلی در این بخش آن است که بانک مرکزی، در مقام مجری، چه سیاست‌ها و قواعد مشخصی در ارتباط با اهداف و مأموریت‌های خود طی دو دهه اخیر داشته است و حساسیت‌های سیاست‌گذار در رابطه با تغییر در متغیرهای مرتبط با اهدافش چگونه بوده است.

در این رابطه و با تخمین توابع واکنش سیاست پولی خطی و غیرخطی در فصل ۳، سعی بر آن است که قاعده سیاستی و نحوه واکنش سیاست پولی شناسایی گردد و بر این مبنا، رفتار سیاست‌گذار پولی توضیح داده شود. فصل ۴ مروری دارد بر رویکردهای سیاست‌گذاری بانک مرکزی از دهه ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۰ و در این راستا، رهنمون‌های اعلام‌شده برای متغیرهای رشد نقدینگی، تورم و تولید و عملکرد این سه متغیر را بررسی می‌کند. در نهایت در فصل ۵، یک چهارچوب پیشنهادی برای اصلاح نظام سیاست‌گذاری پولی و بهبود عملکرد مقام پولی در ایران ارائه می‌شود.

کد خبر 2924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رعنا بنی حبیب IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
      در حال حاضر وابستگی شدید کشور به در آمدهای نفتی ، تعیین نرخ دستوری ارز به جهت لزوم کنترل نرخ ارز و تامین منابع بودجه دولتی همچنین عدم تشکیل بخش خصوصی مستقل و کارآمد از موانع صادرات و توسعه صادرات غیر نفتی کشور می باشد.