استفاده از پول ملی در مبادله با روسیه و ترکیه/اولتیماتوم ۶ ماهه به بانک ها

همتی اعلام کرد به این جمع بندی رسیدیم که مبادلات میان ایران با روسیه و ترکیه با پول ملی انجام شود

عبدالناصرهمتی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اعلام این خبر که منبعد مبادلات با روسیه و ترکیه با پول ملی انجام خواهد شد افزود: تلاش دولت آمریکا برای وضع محدودیت‌ها و تحریم‌های متعدد کمک کرد دلار در حال حذف شدن از صحنه مبادلات تجاری باشد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در مذاکرات اخیری که در ترکیه با مقامات روسیه و ترکیه داشتیم جمع بندی سه کشور این بود که در مبادلات هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند.

همتی ادامه داد: داریم به این سمت می‌رویم مبادلات بر اساس پیام رسان‌های مالی بانک‌های ایران و این دو کشور انجام شود تا هم سوئیفت را دور بزنیم و هم مبادلات را بر اساس پول ملی انجام دهیم. در این باره هم اکنون بخش مهمی از مبادلات با روسیه و ترکیه بر اساس پول ملی انجام می‌شود ضمن اینکه مبادلات با عراق هم با پول ملی دو کشور در جریان است که می‌توانیم این روند را توسعه دهیم.

وی افزود: با توجه به عضویت اخیر ایران در اتحایه اوراسیا که در آینده نزدیک با این کشور‌ها مبادلات خواهیم داشت در صحبتی که با رئیس جمهور روسیه در این سفر داشتیم پیشنهاد دادیم که با ۶ کشور این اتحادیه هم از طریق همین سیستم بانکی بتوانیم امور بانکی مبادلات تجاری را انجام دهیم.

همتی گفت: فکر می‌کنم شرایط جدیدی در روابط بانکی کشور‌های منطقه در حال شکل گیری است. ما هم دنبال تقویت این رویه هستیم که در نتیجه آن به تدریج مبادلات پول ملی از طریق پیام رسان‌های داخلی انجام می‌شود و کم کم سوئیفت نقش نخواهد داشت.

بیشترین سهم اعضای هیئت مدیره در بانک‌ها؛ ۳۳ درصد

همچنین آقای عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس این مصوبه هیچ شخص حقیقی و حقوقی و وابستگان آن‌ها نمی‌توانند در یک بانک بیشتر از ۳۳ درصد سهم داشته باشند البته قبلا این میزان ۱۰ درصد بود که پیشنهاد شد با تایید بانک مرکزی می‌توانند تا ۲۰ درصد و تحت شرایطی تا ۳۳ درصد سهم داشته باشند.

وی اضافه کرد: ۶ ماه به اعضای هیئت مدیره بانک‌ها فرصت دادیم تا سهام مازاد خود را بفروشند اگر بعد از این ۶ ماه هر سهام دار حقیقی و حقوقی بیش از ۳۳ درصد سهم داشته باشد در مرحله نخست تمام سود ناشی از این سهام از طرف وزارت اقتصاد و امور دارایی به عنوان مالیات برداشت می‌شود و در مرحله دوم در ازای مازاد این سهام به وزارت اقتصاد این حق را می‌دهد که در جلسه مجمع بانک‌ها در انتخاب هیئت مدیره، ​ نیابت داشته باشد.

همتی گفت: بعد از این مهلت ۶ ماه کسانی که بیش از ۳۳ درصد سهام در هیئت مدیره بانک‌ها داشته باشند قدرتی در هیئت مدیره و در استفاده از سهامشان نخواهند داشت.

کد خبر 28604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =