صنعت پتروشیمی ۹ برابر صنعت نفت ارزش اقتصادی دارد

نفت اگر بشکه ای ۵۰ دلار ارزش داشته باشد تبدیل آن به فراورده ده برابر و تبدیل به ماده نهایی ۴۰ برابر می تواند درآمدزایی داشته باشد

 رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی کشور از توان سودآوری 9 برابری این صنعت در مقایسه با صنعت نفت سخن به میان آورد.

رضا پدیدار گفت: برآورد ما از محل فروش محصولات پتروشیمی در حدود 17 میلیارد دلار است. پیش بینی این است که 12 میلیارد دلار از این رقم محقق شود. بر اساس آخرین آمار و قبل از اعمال تحریم‌ها، ما به 30 کشور مقصد صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم. اما در حال حاضر بسیاری از کشتیرانی‌ها تولیدات پتروشیمی‌ ما را حمل نمی‌کنند. این به جهت تحریم‌های اعمالی است. این روند بر فروش و صادرات ما تاثیر داشته است.

او ادامه داد: صنعت پتروشیمی توان بالایی برای افزایش رشد و توسعه اقتصادی دارد. یک بشکه نفت خام اگر 50 دلار ارزش دارد، اگر به فرآورده تبدیل شود، به 500 دلار افزایش خواهد یافت. حال اگر این بشکه نفت خام به محصولات پتروشیمی تبدیل شود، ارزش افزوده آن تا 2 هزار دلار هم می‌تواند افزایش یابد. این پتانسیلی است که صنعت پتروشیمی می‌تواند برای توسعه اقتصادی کشور به ارمغان آورد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: رشد صنعت نفت خام در دنیا از نظر اقتصادی برابر با یک درصد است؛ درصورتیکه اگر در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، رشدی معادل 9 درصد عاید کشور خواهد شد. بنابراین رشد صنعت پتروشیمی 9 برابر نفت خام ارزش اقتصادی دارد. از طرفی پیش بینی میزان مبادلات محصولات پتروشیمی در سال 2019 برابر با 3500 تا 4000 میلیارد دلار است. به همین جهت مبادلات پتروشیمی، بعد از مواد خوراکی و غذایی دومین پایگاه جهانی را دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: در صنعت پتروشیمی کشور برای دسترسی به این بازار مهم، باید 4 شاخص را مد نظر قرار دهیم. شاخص اول خوراک است که باید با قیمت مناسب در دسترس باشد. شاخص دوم دانش فنی است. شاخص سوم و چهارم هم سرمایه و بازار فروش خواهد بود که در مورد نکته چهارم در حال حاضر با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ما باید بازارهای سنتی را رها کنیم. در حال حاضر 54 واحد پتروشیمی فعال در کشور وجود دارد که میانگین ظرفیت آنها 65 میلیون تن در سال می‌باشد. نیمی از این میزان تقریبا خوراک پتروشیمی‌های داخلی خواهد شد تا به محصول نهایی تبدیل گردد. 50 درصد دیگر که حدود 32 میلیون تن است، قابلیت فروش دارد. این میزان باید به بازار خارجی عرضه شود.

رئیس هیات مدیره استصنا ابراز داشت: در حال حاضر 64 واحد پتروشیمی در دست احداث داریم. کف پیشرفت آنها 20 درصد و سقف آنها 90 درصد است. پتروشیمی‌هایی که در حال آماده‌سازی هستند، در صورت نهایی شدن، می‌توانند 15 میلیون تن دیگر به حجم محصولات پتروشیمی کشور اضافه کنند. اگر 64 طرحی که در دست اجرا داریم، تا 5 سال آینده به بهره‌برداری برسند، ظرفیت ما به 130 میلیون تن در سال افزایش می یابد. البته باید این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند که به عنوان یک کارشناس به این روند خوشبین نیستم.      

 

کد خبر 28602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =