مناطق لجستیک پذیرای صنایع صادراتی با قرارداد اجاره ۴۰ ساله

محمدعلی حسن زاده اعلام کرد سازمان با فعالان اقتصادی که بخواهند در مناطق لجستیکی چون چابهار و بندر شهید رجایی مستقر شوند، قرارداد اجاره بلند مدت زمین (تا چهل سال)می بندد همچنین معافیت های گمرکی و مالیاتی و نیز تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می گیرد.

محمدعلی حسن زاده در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص روند راه اندازی سه شهر لجستیکی در کشور گفت: کارگروه لجستیک متشکل از وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و دیگر بخش های متولی حمل و نقل و صنعت کشور با ریاست وزیر راه و شهرسازی پس از بررسی های متعدد طی سالهای منتهی به سال 1397، در نهایت چند منطقه لجستیکی در سطح کشور انتخاب شد.

 حسن زاده با ذکر این مهم که مناطق لجستیکی در چند سطح تعریف می شوند، گفت: شهرک ها،دهکده ها، پارک ها و مرزهای لجستیک از انواع مناطقی هستند که به عنوان مناطق لجستیکی انتخاب می شوند؛ انتخاب این مناطق در کارگروه مربوطه، بسته به جایگاه و برخورداری از چند شکل از حمل و نقل صورت می پذیرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: پس از بررسی های انجام شده کارگروه چهار منطقه را به عنوان مناطق لجستیکی انتخاب کرد؛ شهرهای لجستیکی بندری مانند بندر چابهار، شهید رجایی و بندر امام، شهر لجستیکی فرودگاه امام خمینی و دهکده لجستیکی بندر امیرآباد در شمال کشور.

وی اعلام کرد: قرار است عالی ترین و کاملترین خدمات لجستیکی را به فعالان اقتصادی ارائه کند؛ تنها در بندر شهید رجایی 2700 هکتار زمین به منظور جانمایی صنایع در طی سال های گذشته به سازمان بنادر و کشتیرانی واگذار شده است.

حسن زاده بیان داشت: در همه جای دنیا برای حمایت از صادرات و کاهش هزینه های تولید در مناطق نزدیک به دریا مناطقی را برای استقرار صنایع جانمایی می کنند؛ جبل علی نمونه موفقی از شهر لجستیکی است که 7700 شرکت و کارخانه در آن مستقر هستند و فعالیت های صادراتی خود را به همه جای دنیا انجام می دهند.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و کشتیرانی در ادامه گفت: سازمان با فعالان اقتصادی که بخواهند در مناطق لجستیکی چون چابهار و بندر شهید رجایی جانمایی شوند، قرارداد اجاره بلند مدت زمین (تا چهل سال)می بندد همچنین معافیت های گمرکی و مالیاتی و نیز تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می گیرد.

 وی اعلام کرد در حال حاضر چندین کارخانه از جمله کارخانه روغن کشی، خوراک دام ، بسته بندی و تولید بیواتانول در بندر امام مستقر هستند؛ و پروژه های تازه ای نیز در مرحله ساخت و ساز برای استقرار در آینده ای نزدیک هستند.

به گفته حسن زاده زیر ساخت های محدوده 2700 هکتاری در بندر شهید رجایی در دست آماده سازی است و زمین های آماده فی الحال آماده جانمایی و واگذاری به علاقه مندان است.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و کشتیرانی در مورد تخفیفات تعرفه ای در نظر گرفته شده برای صادرات گفت: تخفیف صادراتی برای صادرکنندگان در بنادر همیشه وجود داشته اما با توجه شرایط خاص کشور و لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، ارائه تخفیف منوط به رفع تعهد ارزی و تایید آن از سوی بانک مرکزی است.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از محمدعلی اصل سعیدی‌پور، مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دريانوردي ایران در ادامه اخذ مجوز تاسیس و راه‌اندازی سه شهر لجستیکی بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی و هم‌چنین آمادگی واگذاری اراضی برای فعالیت‌های صادراتی خبر و ارائه تخفیفات تعرفه‌ای کالا‌های صادراتی، آمار واردات غیرنفتی و غیرکانتینری از بنادر کشور در سال 97 را ۲۱ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۴۲۱ دلار و آمار صادرات غیرنفتی و غیرکانتینری از بنادر در این مدت را ۴۲ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۲۵۷ دلار  رسیده است .

 به گفته این مقام آگاه از جمله اقدامات بندر شهید بهشتی چابهار عقد قرارداد اعطای تعرفه‌های ترجیحی با خطوط کشتیرانی، شرکت‌های فورواردر، صاحبان کالا و صادرکنندگان و اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری ائم از مشوق‌های غیرتعرفه‌ای نظیر تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیردولتی جهت خرید و تامین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا و عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری از جمله انعقاد 13 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت‌های بخش خصوصی است.

 مریم خورشیدی

 

 

 

 

 

کد خبر 28599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =