توسعه صادرات به کشورهای همسایه و چشم انداز تجارت با عراق

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است با تحریم ها اهمیت کشورهای همسایه و رشد و رونق روابط تجاری با آنها بیش از گذشته خودنمایی می کند

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اهمیت روابط با کشورهای همسایه در شرایط حساس کنونی و تحریم های آمریکا که موجب شده است که توسعه تجارت با کشورهای همجوار در اولویت برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، گفت: روند صادرات ایران به 15 کشور همسایه طی یک دهه گذشته همواره با رشد تدریجی و متوازن همراه بوده و بازارهای مذکور به طور متوسط هدف بیش از نیمی از صادرات کشور بوده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی اردکانی، اظهار داشت: در میان همسایگان، کشورهای عربی سهم بیشتری از صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند به طوریکه در سال گذشته بیش از 67 درصد صادرات کشور به حوزه کشورهای عربی صورت گرفته است.

وی بازار عراق را در صدر بازارهای صادراتی ایران در کشورهای همسایه توصیف کرد و گفت: میزان صادرات کالاهای ایران به عراق که طی 5 سال گذشته در سطح حدود 6 میلیارد دلار باقی مانده بود در سال 1397 با توجه به افزایش نرخ ارز به نزدیک 9 میلیارد دلار افزایش یافت که رشدی معادل 37 درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

کمالی اردکانی افزود: این در حالی است که طی سالهای گذشته میزان واردات عراق از جهان رقمی بین 40 تا 50 میلیارد دلار گزارش شده است و سهم ایران در این بازار در مقایسه با رقبای منطقه ای  و بین المللی مناسب است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی صادرات ایران به عراق را محدود به کالا ندانسته و از خدمات فنی مهندسی و برق به عنوان اقلام مهم صادراتی ایران به عراق نام برد و گفت: ثبات نسبی اقتصاد عراق، توجه سیاستگذاران اقتصادی این کشور را به سمت توجه به تولید داخل و بازسازی صنایع با اتکا به پیشینه صنعتی و درآمدهای حاصل از فروش نفت جلب نموده است. قانون جدید سرمایه گذاری خارجی عراق نیز با هدف حمایت از ساخت داخل از طریق جلب سرمایه گذاران شرکای خارجی تدوین شده است و به تدریج این کشور به سمت گسترش ممنوعیت های واردات در جهت حمایت از تولید داخل حرکت می نماید.

به اعتقاد وی لازم است استراتژی میان مدت بنگاه های تولیدی و صادراتی رقابت پذیر ایرانی در بازار عراق از طریق حضور مستقیم جهت تولید و فروش داخلی و صادرات تعیین گردد و شرکت های توانمند ایرانی باید از هم اکنون بدنبال کسب آمادگی‌های لازم جهت این تغییر رویکرد باشند.

کد خبر 28544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =