افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد

دژپسند اعلام کرد بازار سرمایه نسبت به سهمی که باید در تامین مالی اقتصاد کشور داشته باشد هنوز فاصله دارد و باید این سهم افزایش یابد

فرهاد دژپسند در نشست هم اندیشی با فعالان بازار سرمایه افزود: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در شرایطی که با حجم بالای نقدینگی مواجه ایم، سیاست پولی انبساطی تجویز نمی‌شود.

وی گفت: بهترین راه در این شرایط، این است که به سراغ بازار سرمایه برویم که هم تامین مالی مورد نیاز اقتصاد را انجام دهیم و هم نقدینگی را هدایت کنیم.

دژپسند با بیان اینکه بازار بورس می‌تواند این کارکرد را داشته باشد افزود: این بازار به جای این که ما را گرفتار بانک و بودجه کند، ما را به تامین مالی پایدار هدایت می‌کند.

وی لازمه آمدن به سراغ بازار سرمایه و بورس را ریسک پذیری دانست و گفت: باید در خصوص بازار سرمایه آگاهی رسانی و آموزش درست صورت گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یعنی کسی که می‌خواهد وارد این بهشت شود باید مقدمات و ملزومات آن را بداند که این به طور جدی یک نیاز است.

دژپسند تصریح کرد: باید به روزی برسیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد تامین مالی بلند مدت کشور از طریق بازار سرمایه صورت پذیرد که این مسئولیت متولیان بازار سرمایه را تعیین می‌کند.

وی گفت: باید چنان کار را روان و توسعه دهیم که بنگاه‌های بزرگ برای سرمایه‌های در گردش، به سراغ بازار سرمایه بیایند.

دژپسند افزود: می‌توانیم به این اهداف دست یابیم، اما لازمه آن این است که قوانین را ساده، شفاف و گویا کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار بورس به این دلیل برای ما ارزش دارد که خود شفاف است.

دژپسند در خصوص صدور مجوز‌ها برای فعالان بازار بورس و سرمایه نیز گفت: باید مجوز‌ها به گونه‌ای صادر شود که به منزله جواز اطمینان باشد و متقاضیان بتوانند بر اساس این مجوز‌ها به کارگزاری‌ها مراجعه کرده و به آنان اطمینان کنند.

وی تصریح کرد: امروز یکی از راه‌هایی که می‌توانیم دین خود را به اقتصاد ایران ادا کنیم گسترش و تعمیق بازار سرمایه است که برای این کار، هم فعالان بازار سرمایه، هم حاکمیت و هم ناظران باید همکاری داشته باشند.

دژپسند بر مذاکره بانک‌ها با بورس باز‌ها تاکید کرد و گفت: بانک‌ها برای خروج از بنگاه داری، باید فعالیت‌های خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که کسی آسیب نبیند.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌های مدون و با هم فکری، اقداماتی انجام شود که برای اقتصاد کشور مفید باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مالیات‌های اخذ شده از فعالان بازار سرمایه، گفت: هزینه‌های حاکمیتی دولت باید از طریق مالیات تامین شود.

دژپسند افزود: من به عنوان وزیر دارایی باید در پی راه کار‌هایی باشم که درآمد‌های مالیاتی دولت افزایش یابد تا همه هزینه‌های بخش حاکمیتی را تامین کند.

وی ادامه داد: اما من به عنوان وزیر اقتصاد باید به دنبال آن باشم که بازار سرمایه به عنوان متولی تامین مالی بلند مدت اقتصاد کشور، بالنده و رو به رشد باشد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بخشنامه‌ها با قصد حمایت از فعالان بازار سرمایه صادر می‌شود گفت: در صورتی هم که ایراداتی به این بخشنامه‌ها وارد باشد قابل اصلاح و حتی لغو شدن است.

دژپسند با تاکید بر اینکه رویکرد، رویکرد مثبتی است افزود: باید دید فعالان بازار سرمایه چقدر از ما توقع دارند و چقدر می‌توان این توقعات را تامین کرد.

وی گفت: تخفیف‌های مالیاتی آسان نیست چرا که هم در مورد وضع و هم در مورد معافیت مجلس باید تصمیم بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: خیلی می‌توان به بازار سرمایه امیدوار بود تا جهش‌های خوبی انجام شود چرا که بورس نشان داد که می‌توان یک روند پایدار و رو به رشدی را تجربه کند.
 
منبع: صدا و سیما

کد خبر 28507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =