حد ریسک و پاداش در بازارهای مالی

در بازار پول نرخ های مشخصی از سود عاید سرمایه گذار می شود و در عوض ریسک آن نیز پایین است اما بازار سرمایه با ریسک های بالاتر روبرو است اما در میان مدت پاداش بیشتری را عاید سرمایه گذار می کند

سید مسعود آریادوست: "در بازار سرمایه نباید در پی عدد و رقم مشخصی باشیم. باید صبر و حوصله خرج داد؛ زیرا این بازار در میان مدت، اعداد و ارقام خود را عیان می‌کند نه کوتاه مدت. سرمایه‌گذاران باید دقت داشته باشند که نباید تمام سرمایه خود را در بازار سرمایه قرار بدهند. به قول معروف افراد نباید همه تخم‌‌مرغهای خود را در یک سبد قرار دهند؛ بلکه سایر سبدهای سرمایه‌گذاری را هم در نظر بگیرند." این بخشی از سخنان حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" است. این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بررسی اوضاع بازار سرمایه در ایران، توصیه‌هایی را به سرمایه‌گذاران مبتدی بازار سرمایه داشت.

مستخدمین‌حسینی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه بازار سرمایه با سرمایه‌گذاری در حوزه بازار پول متفاوت است. در بازار پول با نرخی مشخص مواجه هستیم که از قبل تعیین شده است و فرد سرمایه‌گذار می‌تواند تخمین بزند که ضمن ورود به بازار تولید، در پایان سال چه مبلغی به حسابش واریز خواهد شد. در این بازار ریسک چندان مهم است و در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. با اینکه نرخ را بانک مرکزی تعیین کرده و سایر بانک ها از آن تبعیت می‌کنند، شخص سرمایه‌گذار در بازار پول آرامش ویژه‌ای دارد. تجربه نیز به این سرمایه‌گذار ثابت کرده که ریسک در این بازار کم است و می‌تواند ضمن سرمایه‌گذاری کسب سود نماید.

او ابراز داشت: اما بازار سرمایه بازاری است که نرخ آن از قبل مشخص نیست و همچنین حدی برای ریسک آن هم تعین نشده است. برخلاف بازار پول، بازار سرمایه ماهیتا دارای ریسک است. بازار پول بازار کوتاه مدتی است و بازار سرمایه بازار بلند مدتی محسوب می‌شود. لذا کسانیکه قصد سرمایه‌گذاری در این بازار دارند باید به ماهیت درونی خودشان توجه کنند که آیا به میزان بالا و پایین شدن نرخ‌هایی که ویژگی شاخص بورس است، حسایت دارند یا نه؟ آیا توان تحمل کاهش و افزایش این نرخ‌ها را دارند یا خیر؟ باید بنگرند که آیا شخصیتا محافظه کار هستند یا ریسک پذیر؟

وی افزود: ماهیت بازار سرمایه ریسک پذیر بودن افراد می‌باشد. سود این بازار هم نامشخص و غیر ثابت است. تحمل و صبر از جمله خصایل افرادی است که حین ورود به بازار سرمایه، باید از خود نشان بدهند. اگر کسی قصد دارد وارد بازار سرمایه شود باید دقت کند که افزایش و کاهش شاخص‌ها او را به تخت بیمارستان نکشاند! چراکه بازار سرمایه در مقابل شوک‌های درونی و بیرونی اثر می‌پذیرد. این تذکر باید به عنوان یک آموزش اولیه به کسانیکه وارد بازار سرمایه می‌شوند، داده شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بازار سرمایه نباید در پی عدد و رقم مشخصی باشیم. باید صبر و حوصله خرج داد؛ زیرا این بازار در میان مدت، اعداد و ارقام خود را عیان می‌کند نه کوتاه مدت. سرمایه‌گذاران باید دقت داشته باشند که نباید تمام سرمایه خود را در بازار سرمایه قرار بدهند. به قول معروف افراد نباید همه تخم‌‌مرغهای خود را در یک سبد قرار دهند؛ بلکه سایر سبدهای سرمایه‌گذاری را هم در نظر بگیرند.

وی گفت: نباید فراموش کنیم ضمن خرید "صندوق‌ها" وارد بازار سرمایه شویم. تک سهم شدن، ریسک سرمایه‌گذاری را تا 100 درصد افزایش می‌دهد. اگر متقاضی وارد بازاری شود که بخواهد صرفا یک سهم را خرید و فروش کند، ممکن است به دلیل تاثیرپذیری بازار سرمایه از فضای سیاسی دچار ضرر و خسران شود و اثرات مخرب این نوع سرمایه‌گذاری را تجربه کند که البته تجربه تلخی خواهد بود. برای کاهش ریسک بازار سرمایه، می‌توان وارد خرید صندوق‌های موجود در بورس شویم. این تصمیم برای مبتدیان بازار، تصمیم عاقلانه و صحیحی ارزیابی می‌شود. مشخصا مزیت و سود بالاتری از این طریق دستشان می‌آید. در ادامه ضمن کسب تجربه و اطلاعات بیشتر می‌توانند وارد خرید و فروش یک یا چند سهم شوند. البته همانطور که گفته شد این تصمیم ضمن کسب تجربه‌ی لازم اخذ می‌شود.

او ابراز داشت: اینکه بازار سرمایه در این چند مدت اخیر حرکاتی مثبت از خود نشان داده، دلایل مختلفی دارد. اول اینکه این حرکت‌ها به مثابه جبران اوضاع چند سال قبل محسوب می‌شود. طی 5 سال گذشته بازار بورس، وضعیت خوبی را تجربه نکرده بود. موضوع دیگر هم به کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز باز می‌گردد. این موضوع نیز بر افزایش واحد شاخص کل تاثیراتی داشته است. محدود شدن واردات هم می‌تواند عامل دیگر رشد شاخص باشد. حمایت دولت از صادرات نیز بی‌اثر نیست. تا وقتی که اوضاع اینگونه است، مدت زمانی طول می‌کشد تا شاخص کل بورس خود را بیابد و به ثبات برسد. اوضاع شاخص کل در ادامه به توانمندی و برنامه‌های توسعه و افزایش صادرات و کاهش وارادات واحدهای صنعتی باز می‌گردد که نرخ جدید را می توانند رقم بزنند. سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، باید به این موضوعات توجه کنند.  

کد خبر 28428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =