بازگشت آرامش به اقتصاد کشور

شواهدی وجود دارند که نشان می دهد اقتصاد ایران از شرایط سال گذشته آن فاصله گرفته و به ثبات رسیده است و انتظار می رود در ماه های پیش رو بتوان وضعیت باثبات تری را نیز تجربه کند

نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور نشان می دهد آرامش به بخش واقعی اقتصاد بازگشته و برای این منظور می توان شواهد مهمی را بیان کرد. به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز از سال گذشته و به دنبال آغاز تحریم مجدد اقتصادی و نفتی کشور توسط آمریکا، شرایط اقتصادی دچار تحول شدیدی شد.

این تحول که به صورت افزایش شدید قیمت ارز در بازار ازاد آغاز شد به تدریج به رشد قیمت ها، کمبود کالا، کمبود مواد اولیه، تورم بالا، رشد شدید قیمت مسکن، خودرو، کاهش شدید واردات کالاها، کاهش رشد اقتصادی و ... منتهی گشت. با این حال بررسی ها نشان می دهد تقریبا همه این متغیرها به سطحی از آرامش نسبی رسیده اند و در بسیاری از آنها حتی شاهد بهبود وضعیت در مقایسه با سال قبل نیز هستیم.

در این گزارش در تلاشیم تا با ارایه آمارهای لازم بازگشت اقتصاد به روال طبیعی ان را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش اگزیم نیوز با توجه به نفوذ بالای دلار در اقتصاد که ناشی از تزریق منابع نفتی به بدنه اقتصادی کشور است، کارشناسان می گویند هرگونه تغییری در قیمت این ارز باعث می شود وضعیت اقتصادی دچار تحول شود. این موضوع سال گذشته اثراتی به دنبال داشت که در بالا به اختصار به آنها اشاره کردیم

. اکنون بازگشت قیمت ارز فرصتی را ایجاد کرده است که اقتصاد تا پایان سال وضعیت باثباتی را تجربه کرده و به شرایط ایده الی برسیم. در حال حاضر قیمت دلار در بازار ازاد مدتی است با میل به کاهش در کانال 11 هزار تومانی در حرکت است.

بهای این ارز امروز در بازار تهران 11 هزار و 700 تومان است و این قیمت از پایین ترین قیمت در سال 98 نیز که در تیر ماه به صورت ناپایدار تجربه شد نیز پایین تر است که این موضوع نشان می دهد دلار با کف شکنی که انجام داده هدف های بهتری برای ایجاد کف های جدید در سر می پروراند.

دلیل این امر نیز واضح است. بازار متشکل ارزی به زودی – احتمالا هفته آینده – کار خود را آغاز خواهد کرد. این بازار آنطور که شنیده ها حکایت دارند قرار است با قیمت های زیر 11 هزار تومان کار خود را آغاز کند و این مساله باعث فشار فروش در بازار می شود.

از طرفی قیمت دلار نیمایی نیز به 11 هزار و 300 تومان رسیده یعنی به زودی ارز تک نرخی می شود و دولت علاقمند است قیمت ارز در کانال 10 هزار تومانی تثبیت شود. بر این اساس هیچگونه شاهدی برای رشد قیمت وجود ندارد. علاوه بر این موارد خبرهای خوشی نیز از فروش نفت به گوش می رسد.

چین احتمالا خرید نفت از ایران را تقویت خواهد کرد و این موضوع به دلیل جدال تجاری است که با آمریکا دارد. چین احتمالا واردات نفت خود از آمریکا را متوقف و واردات از ایران را تقویت خواهد کرد. این مساله می تواند صادرات نفت ایران را تقویت کند.

علاوه بر آن خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارند که برخی کشورها مانند امارات که مشکلات دیرینه ای با ایران داشته و دارند نیز اعلام آمادگی کرده اند که از ایران نفت خواهند خرید. عراق نیز حاضر به سوآپ نفتی با ایران است.  البته متاسفانه پیرو جنگ تجاری قیمت نفت در حال کاهش است اما تقویت صادرات می تواند از نزول درآمدها جلوگیری کند.

علاوه بر این ها اخبار خوشی از تقویت صادرات برخی کالاها مانند فولاد و پتروشیمی به گوش می رسد. فولاد در سه ماهه اول امسال 19 درصد بیشتر صادر شده است و محصولات پتروشیمی نیز با رشد صادرات روبرو شده است. صادرات محصولات معدنی نیز تقویت شده است.

البته در بازارهای جهانی قیمت همه این محصولات میل به افت را تجربه می کند با این حال خبر رشد صادرات برای اقتصاد کشور خبر خوبی است.

در حوزه تورم نیز آخرین آمارهای منتشر شده نشان می دهند تورم نقطه به نقطه در تیر ماه امسال 3 واحد درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته و انتظار می رود در آمارهای مرداد نیز این سیگنال تقویت شود.

این موضوع به این معنا است که تورم روند کاهشی خود را آغاز کرده و در ماه های آینده کاهش بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

نگاهی به بازار نیز نشان می دهد قیمت مواد اولیه تولید روند کاهشی قابل توجهی را پشت سر می گذارد. قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا و بازار آزاد با کاهش روبرو شده است.

البته با توجه به این که قیمت این محصولات بر اساس ارز نیمایی تعیین می شود و ارز نیمایی تا مدت ها در برابر افت مقاومت از خود نشان داده بود، کاهش قیمت این محصولات با تاخیر آغاز شده است و انتظار می رود در ماه های آینده افت قیمت های بیشتری را شاهد باشیم.

قیمت فولاد و فلزات نیز در بورس کالا و بازار ازاد با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است. این مساله فعالیت صنایع پایین دستی را تسهیل کرده و از شرایطی که سال گذشته در آن گرفتار بودند آنها را رها کرده است. همین موضوع نشان می دهد انبارها آکنده از مواد اولیه تولید هستند و مشکلی از بابت عرضه مواد اولیه وجود ندارد.

حجم معاملات به حالت متعادل خود بازگشته و عرضه ها در بورس از تقاضا بالاتر است. در مورد کالاهای اساسی نیز انطور که مسئولان دولتی اعلام می کنند مشکلی وجود ندارد. به عنوان مثال اخیرا همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد برای واردات کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما اکنون نه تنها مشکلی در واردات نداریم بلکه به دلیل بالا بودن حجم کالاها با کمبود فضا در بندر امام خمینی(ره) مواجه هستیم و نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بیشتر کالای اساسی وارد کردیم.

به گفته همتی مشکل فعلی ما پر شدن انبارها در بندر  است که با کمک مسئولان مربوطه باید زودتر تخلیه شوند تا فضا برای کشتی های بعدی مهیا شود.

این نشان می دهد که خوشبختانه وضعیت باثباتی در این زمینه را بعد از این شاهد خواهیم بود که مانع از هر نوع احتکار و دلالی می شود و به کاهش قیمت ها و بهبود رقم تورم منجر شود.

در بخش مسکن و خودرو نیز که سال گذشته با هجوم نقدینگی روبرو شده بود خوشبختانه شرایط کاهشی است.

قیمت خودروهای وارداتی با افت نسبتا شدیدی روبرو شده و این افت در انتظار بخش مسکن نیز هست زیرا از هم اکنون معاملات مسکن در تهران و کلان شهرها کاهش یافته و همه منتشر افت قیمت ها هستند.

معاملات خودرو نیز کاهشی شده و در یک رکود نسبی به سر می برد که همه این موضوعات نشان می دهد این بازارها از دلالی فاصله گرفته اند. در سه ماه گذشته قیمت برخی خودروهای خارجی تا 200 میلیون تومان کاهش را تجربه کردند و در مورد خودروهای داخلی نیز کاهش ده میلیون تومانی را نیز شاهد بوده ایم.

این در حالی است که تقاضا نیز برای خودرو کاهش یافته و تنها خودروهای پیش فروشی خریدار دارد که دلیل آن نیز تفاوت قیمت بازار و کارخانه است.

به گزارش اگزیم نیوز وضعیت اقتصادی کشور به ثبات نسبی رسیده اما میل به بهبود در آن به شدت مشاهده می شود. هنوز ریسک هایی وجود دارد که می تواند اقتصاد کشور را دچار مشکل کند.

به عنوان مثال بررسی آمارهای بانکی نشان می دهد سپرده های بلندمدت کاهش و سپرده های کوتاه مدت تقویت شده و این مانند گذاشتن انگشت روی ماشه شلیک نقدینگی است.

در چنین شرایطی نقدینگی سراغ هر بازاری برود ان را با بحران روبرو می سازد. با این حال شرایط کنونی در مقایسه با سال قبل نشان از بازگشت آرامش به اقتصاد کشور دارد.

کد خبر 28393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =