انرژی خورشید در سیستان و بلوچستان پتانسیل تامین برق کل ایران را دارد

یونس نورالهی براساس یک پژوهش علمی مشترک با اساتید دانشگاه های انگلستان گفت: استحصال انرژی خورشیدی فقط در بخشی از این استان، می‌تواند تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور را تامین کند.

ایران یکی از کشورهای استثنایی در سطح جهان محسوب می‌شود که به لحاظ منابع طبیعی از جمله منابع انرژی‌های گوناگون، حرف اول را در منطقه می‌زند. اما تا چه میزان از این پتانسیل استفاده شده است؟ یونس نوراللهی، کارشناس انرژی و دانشیار گروه انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با "اگزیم‌نیوز" ضمن ارائه  تحلیلی از پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر درایران گفت: "طی پتانسیل‌سنجی که با محوریت سرزمین سیستان و بلوچستان با همکاری چند نفر از اساتید دانشگاهای انگلستان انجام دادیم و نتایج آن در مجله معتبر ‌»انرژی‌های تجدیدپذیر» اخیرا به چاپ رسیده است، مشاهده شد که استحصال انرژی خورشیدی فقط در بخشی از این استان، می‌تواند تمام انرژی  الکتریکی مورد نیاز کشور را تامین کند." سخنان این استاد دانشگاه در مورد پتانسیل انرژی خورشیدی استان سیستان و بلوچستان در حالی صورت می‌گیرد که از خورشید این استان پهناور، صرفا زمین خشک و گرمای سوزان عاید مردمانشان‌ می‌شود.

نوراللهی گفت: از منظر پتانسیل انرژی خورشیدی ما یکی از کشورهای پرتابش دنیا هستیم. تعداد روزهای ابری بسیار پایینی داریم که این پتانسیل عظیمی برای کشور محسوب می‌شود. از طرفی حدودا 25 تا 30 درصد مساحت کشور غیر قابل کشت است که در حال حاضر هیچ استفاده اقتصادی برای کشور ندارند و هیچگونه توسعه اقتصادی در این مناطق صورت نمی‌گیرد. در حالیکه اگر توجه ویژه‌ای به بهره برداری از پتانسیل انرژی خورشیدی در این مناطق از کشور شود، ما می‌توانیم بخش زیادی از نیاز انرژی کشور را تامین کنیم و یا برق تولیدی را به کشورهای همجوار صادر نماییم

او ادامه داد: طی پتانسیل‌سنجی که با محوریت سرزمین سیستان و بلوچستان با همکاری چند نفر از اساتید دانشگاهای انگلستان انجام دادیم و نتایج آن در مجله معتبر«انرژی‌های تجدیدپذیر» اخیرا به چاپ رسیده است، مشاهده شد که استحصال انرژی خورشیدی فقط در بخشی از این استان، می‌تواند تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور را تامین کند. بزودی نتایج و نقشه های اطلس انرژی خورشیدی این مطالعه در وب سایت آزمایشگاه تحقیقاتی مدلسازی انرژی و توسعه سیستمهای انرژی پایدار دانشگاه تهران برای بهره‌برداری عموم منتشر خواهد شدامید است نتایج این مطالعات برای معرفی پتانسیل توسعه استان محرم سیستان و بلوچستان اثگذار باشد.

او تصریح کرد: در حوزه انرژی بادی نیز پتانسیل بسیار خوبی داریم. در بخش شرقی کشور که با افغانستان و پاکستان هم‌مرز هستیم، پتانسیل‌های بادی بالایی برای ما مهیا است. بادهای 120 روزه سیستان، پتانسیل مناسبی برای تولید انرژی دارند. در خصوص انرژی بادی می‌توانیم 25 تا 30 هزار مگاوات نیروگاه بادی در ایران نصب کنیم که انرژی تولیدی از این نیروگاهها می‌تواند در تامین انرژی مورد نیاز توسعه کشور و کاهش انتشار گازهای آلاینده بسیار موثر باشد. از منظر انرژی "زمین گرمایی" نیز، ایران در کمربند انرژی "زمین گرمایی" دنیا یا یا "حلقه آتش" قرار دارد. اطلس انرژی زمین گرمایی ایران در سال 1390 اطلس زمین گرمایی ایران را با همکاری اساتید دانشگاه کیوشو تهیه کردیم. بر این اساس، 18 منطقه در کشور مشخص گردیده که دارای پتانسیل بالایی از انرژی زمین گرمایی هستند. هر کدام از این مناطق می‌توانند بخش زیادی از انرژی حرارتی و انرژی الکتریکی کشور را تامین کنند؛ البته به شرطی اینکه برنامه منظمی برای توسعه انرژی در کشور داشته باشیم.

سید مسعود آریادوست

 

کد خبر 28384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =