هجوم دلالان به بازار چای

دلالان این بار به بهانه حذف ارز دولتی بازار چای کشور را هدف قرار داده و تلاش می کنند از آب گل الود برای خود ماهی بگیرند

دلالان این بار بازار چای را هدف قرار داده اند و تلاش می کنند تا با استفاده از فرصت ناشی از حذف ارز 4200 تومانی در این بخش بازار را به نفع خود دچار التهاب کنند. همین امر نیز باعث شده تا قیمت چای خارجی با شدت معناداری در روزهای اخیر افزایش یابد.

بررسی میدانی اگزیم نیوز نشان می دهد در حال حاضر قیمت چای باروتی سیلان که دو هفته پیش 45 هزار تومان بود به 90 هزار تومان رسیده است. چای قلم هندی به 75 هزار تومان و چای شکسته سرگل سیلان 95 هزار تومان به فروش می رسد. چای سبز نیز از قیمت های 90 هزار تومان به بالاتر در بازار به فروش می رسد.

فروشندگان نیز اعلام کردند که قیمت چای لااقل 40 تا 50 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است. در چنین شرایطی برخی تلاش می کنند این واقعیت را پنهان کرده و افزایش قیمت چای را گردن حذف ارز دولتی بیندازند و وانمود کنند مقصر افزایش قیمت دولت است و همین امر باعث تطهیر چهره دلالان و محتکران بازار می شود.

در این ارتباط رییس سازمان چای کشور با اشاره به قیمت 3 دلاری چای وارداتی اعلام کرد اگر این قیمت را با احتساب سایر هزینه ها دو برابر کرده و در قیمت ارز نیمایی ضرب کنید حداکثر قیمت هر کیلو چای باید 60 هزار تومان بشود نه 90 یا 120 هزار تومان بنابراین می بینید که مشکل از طرف ارز نیست و این دلالان هستند که تلاش می کنند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند.

به گفته وی حساب و کتابی که ذکر شده با حداکثر هزینه‌ها و رندکردن ارقام محاسبه شده است و ارقام واقعی کمتر از اینهاست.

لذا وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و سایر دستگاه‌های بخش بازرگانی باید بررسی کنند که چه کسانی با چه اهداف و سودجویی‌هایی قیمت چای وارداتی را غیرواقعی بالا برده و گناه آن را به گردن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آن و چایکاران می‌اندازند.

این در شرایطی است که به گفته مسئولان دولتی هدف اصلی دولت از نیمایی کردن ارز چای تنها حمایت از تولید داخل بوده و به عنوان شاهد پیش بینی افزایش قیمت خرید تضمینی چای توسط دولت نشان می دهد دولت قصد دارد صنعت چای کشور را از شرایط کنونی نجات دهد اما این دلالان هستند که مثل همیشه تلاش می کنند مشکلات جدیدی را بیافرینند.

حبیب جهانساز با اشاره به مشکلات صنعت چای کشور معتقد است با حمایت هایی که صورت گرفته 55 هزار چایکار که در 700 روستا فعالند و 200 هزار نفر اشتغال در این حوزه ایجاد کرده اند تحت حمایت دولت قرار خواهند گرفت.

البته این مسئول حوزه چای معتقد است دولت باید در بحث قیمت و تنظیم بازار ورود کند و اگرچه چای مشمول قیمت گذاری دولتی نیست اما رهاسازی آن نیز در چنین شرایطی به صلاح نیست. فروشندگان چای نیز به اگزیم نیوز اعلام کردند بسیاری از فروشندگان بی توجه به قیمت ها تلاش می کنند هر قیمتی اعلام کنند و بازار می رود دچار یک هرج و مرج شود.

در این شرایط به نظر می رسد دولت باید ورود کرده و برای دوره ای که همان دوره گذار بازار محسوب می شود تنظیم و کنترل بازار را به دست بگیرد و از احتمال احتکار کالا در انبارها و تحرکات تخریبی دلالان به شدت جلوگیری کند تا بازار به تعادل منطقی خود برسد؛ تعادلی بین قیمت های وارداتی و قیمت های داخلی.

کد خبر 28367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =