۲۰ بانک پیشرو در حوزه بانکداری دیجیتال در دنیا

اگزیم نیوز در این گزارش به معرفی خدمات مالی ۲۰ بانک معتبر دنیا می پردازد که فعالیت های خود را بر بستر دیجیتال ارایه می کنند

امروزه بانکداری دیجیتال توانسته نقش بسیار برجسته ای را در نظام بانکداری دنیا بر عهده بگیرد و این در حالی است که حرکت های بسیار خوبی نیز در این مسیر در کشور ما آغاز شده است.

بانک توسعه صادرات در این مسیر در حال اجرای برنامه هایی است که این بانک را به پیشتاز تحولات دیجیتالی در نظام بانکداری ایران تبدیل خواهد کرد. امروزه از ابتدای تولد تا پایان عمر خدمات مرتبط با افزایش رفاه و بهبود سطح زندگی انسان از طریق خدماتی که سیستم بانکداری نوین ارایه می دهد قابل حصول است و کشورهای توسعه یافته با استفاده از این مکانیزم توانسته اند مدت زمان ارایه خدمات را به شدت کاهش داده و سرعت عمل را در نیل به وظایف سیستم های مالی و بانکی افزایش دهند.

در این ارتباط در این گزارش به بررسی 25 تجربه بانکداری دیجیتال می پردازیم.

  1. آلی (ALLY) که در سال 2010 با چیزی در حدود 8 هزار کارمند فعالیت خود را آغاز کرد با استفاده از تجربه بانکداری دیجیتال و با تکیه بر امکانات آن در آمریکا در زمینه بررسی آنلاین اعتبار مشتریان گام های مهمی برداشت. این فعالیت ها بدون دریافت هزینه های نگهداری ماهانه و با پشتیبانی 24 ساعته مشتریان بانکی به عمل می آیند.
  2. بانک Clydesdale و یورکشایر در سال 2016 در انگلستان راه اندازی شد کارت های اعتباری و جاری را در کمترین زمان و در بستر دیجیتال برای مشتریان خود آماده کرده و همچنین سود ناشی از حساب ها و خدمات بانکداری دیجیتال را در بستر گوشی های تلفن همراه و بدون نیاز به حضور در بانک عملیاتی می کند.
  3. موبایل بانک در ایالات متحده دیگر حوزه مالی و بانکی معتبر دنیا در بستر دیجیتال است که ارایه خدماتی مانند حساب جاری و صدور چک دیجیتال و یا چک در بستر موبایل و پرداخت های موبایلی صورتحساب ها و پرداخت حق بیمه بدون نیاز به سپرده گزاری و در عین حال پرداخت سود به کسانی که از خدمات موبایلی برای فعالیت های مالی خود نیاز دارند را در دستور کار خود دارد. این بانک تنها 140 کارمند دارد.
  4. بانک تجاری CBD NOW دبی در سال 2016 در امارات تاسیس شد که می تواند در عرض تنها 5 دقیقه وبدون نیاز به حضور در بانک حساب آنلاین برای مشتریان خود باز کند و در عرض 24 ساعت کارت اعتباری را تحویل دهد.
  5. Chimebank آمریکا دیگر بانک معتبر دیجیتالی دنیا است. ارایه کارت هزینه اعتباری ویزا و ایجاد حساب های پس انداز بانکی به صورت خودکار و حتی دریافت سود از این پس اندازها با نرخ 1.75 درصد از خدمات این بانک محسوب می شود. این بانک در سال 2013 تاسیس شد و تنها 46 کارمند دارد.
  6.  دیجیتال بانک هند نیز از سال 2016 فعالیت خود را در این راستا آغاز کرده و راه اندازی کیف پول الکترونیکی برای مشتریان بانکی، ایجاد ظرفیت تمام پرداخت های بانکی از بستر تلفن همراه، ایجاد بسترهای سرمایه گذاری از طریق تلفن همراه، ایجاد سیستم پس انداز دیجیتالی به نام digisavings
  7. بانک دیجیتالی فیدور در آلمان نیز در این ارتباط حرف زیادی برای گفتن دارد. این بانک نسبتا قدیمی تر از سایرین است و از سال 2009 راه اندازی شده است. این بانک یک پلتفرم فعال جامعه هوشمند برای کلیه فعالیت های مالی برای مشتریان است.
  8. فین بانک آمریکا با ایجاد کارتهای اعتباری مبتنی بر پس اندازها و اعتبارهای از پیش پرداخت شده خدمات گسترده ای را از سال 2017 برای مشتریان خود آغاز کرده است. مشتریان با استفاده از خط تلفن خود یک حساب کاربری ایجاد می کنند و با استفاده از آن حساب جاری، حساب پس انداز، پیگیری چک های صادره و مدیریت آنها، پیگیری هزینه ها و تنظیم و برنامه ریزی برای پس انداز همگی قابل ارایه است.
  9. first direct متعلق به شرکت مادر HSBC در انگلستان را شاید باید اولین بانک واقعی دیجیتال در دنیا دانست که خدمات بزرگی را در سطح جهان ارایه می کند. این بانک از قدیمی های بانکداری دنیااست که از 1989 تاکنون فعالیت می کند. امروزه این بانک وام های بانکی، سرمایه گذاری و بیمه را در بستر خدمات دیجیتال به طور جدی ارایه می کند.
  10. آمریکا همچنین با راه اندازی سیستم دیجیتالی بانک GoBank دسته چک آنلاین، انتفال پول فرد به فرد، ابزارهای مدیریت مالی شخصی، کیف پول و دسترسی به بیش از ۴۰۰۰۰ خودپرداز را فراهم می‌کند. این بانک از سال 2013 فعالیت خود را آغاز کرده است.
  11. در بلژيک نیز سلام بانک (hellobank) از سال 2013 با 184 کارمند کار خود را آغاز کرد و یکی از بزرگترین و پیچیده ترین بانک های دیجیتال در اروپا محسوب می شود که در حوزه ارایه حساب های جاری، بیمه، وام، پس انداز و خدمات کارگزاری بانکی فعالیت می کند.
  12. کوهو بانک کانادا نیز از سال 2014 با 38 کارمند کار خود را آغاز کرده است. این سیستم بانکی دیجیتال ارسال ها، پرداخت صورت حساب، پس انداز به صورت خودکار و بر اساس برنامه های داده شده به گوشی تلفن همراه، استفاده از دستگاه های خودپرداز در گوشی همراه، مدیریت هزینه های روزمره و ... را روی بستر اینترنت و به صورت دیجیتال به مشتریان خود ارایه می دهد.
  13. لووت در انگلستان حساب جاری با عنوان مسترکارد لووت را در اختیار مشتریان خود قرار داده که کلیه فعالیت های خود را می توانند از طریق آن برنامه ریزی کنند.
  14. امارات متحده نیز در سال 2017 با ارایه خدمات بانکداری دیجیتال با عنوان مشرق نئو، خدمات متنوع و گسترده ای را آغاز کرد. این فعالیت ها شامل صدور کارت های اعتباری، حساب های جاری، تسهیلات به افراد حقیقی، خدمات ارزهای خارجی، معاملات جهانی سهام، تجارت طلا، فراهم سازی امکانات سرمایه گذاری ارزهای خارجی ارزهای خارجی، معاملات جهانی سهام، تجارت طلا، فراهم سازی امکانات سرمایه گذاری ارزهای خارجی و مواردی از این دست هستند.
  15. در سال 2013 یک موسسه مالی دیجیتال دیگر به نام مونسه در انگلستان کار خود را آغاز کرد. این دیجیتال بانک فعالیت هایی را همچون افتتاح حساب جاری و کارت اعتباری دیجیتال را که در تمام اروپا فعال است صادر می کند و برای صدور آن نیز نیازی به حضور مستقیم در هیچ مرحله ای نیست. این خدمت در 20 کشور اروپایی فعال است و به 11 زبان نیز پشتیبانی می شود. حداکثر زمانی که برای انجام خدمات با استفاده از این اعتبار نیاز است دو دقیقه بیشتر نیست. با دو ارز یعنی یوآن و یورو نیز می توان خدمات را دریافت کرد. استفاده از ارزهای خارجی با ارایه تخفیف های خاص در هزینه های مبادله همراه است و نقل و انتقالات بین المللی را به سهولت انجام می دهد.
  16. انگلستان یک بانک دیجیتال دیگر به نام مونزو را در سال 2015 معرفی کرده که با تکنولوژی های دیگری مانند اوبر ادغام شده و هزینه های مالی، نقل و انتقال سریع پول و ... را با استفاده از تلفن همراه مدیریت می کند.
  17. موون یک بانک دیجیتال در آمریکا است که از 2011 فعالیت می کند. افتتاح حساب جاری با کارت های اعتباری بدون پیش پرداخت، بودجه بندی مالی با ابزارهای پیشرفته بانکی و ارتباط گیری با موسسات سنتی مانند TD در کانادا از جمله فعالیت های این بانک است.
  18. پرداخت فرد به فرد، تجزیه و تحلیل هزینه های شخصی، مدیریت تمام حساب ها و کارت های اعتباری دیگر به طور همزمان از جمله خدماتی است که   neatبانک دیجیتال هنگ کنگی با 21 کارمند در اختیار مشتری های خود قرار می دهد.
  19. موسسه مالی سیمپلی توسط شرکت ملی CIBC ارایه می شود. این شرکت از 2017 تاکنون این خدمات را ارایه می کند و به بیش از 3400 دستگاه خودپرداز دسترسی دارد. این خدمات همچون سایر بانک ها دامنه فعالیت هایی مانند کارت های اعتباری، پس انداز، وام های سرمایه گذاری و ... را در بر می گیرد.
  20. استارلینگ بانک انگلستان آخرین مورد از بانک های دیجیتالی است که در این گزارش به معرفی آن می پردازیم. این بانک از سال 2014 تاکنون با یک سیستم قوی امنیتی توانست خدمات بانکداری گسترده ای را در قالب خدمات بانکی مبتنی بر تلفن همراه عملیاتی کند .  
کد خبر 28286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =