خام فروشی به مثابه هدررفت دانش ارزش افزوده ساز

سورنا ستاری گفت: ارزش افزوده نه در خام فروشی بلکه در دانشی نهفته است که بر روی ماده خام کار می‌کند و برای بالفعل شدن این دانش نیازمند بسترسازی هستیم.

 سورنا ستاری در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:  به عنوان کشوری که ۵ تا ۶ هزار سال تاریخ علم، فناوری و تجارت دارد و اکنون در مباحث پایه ای اقتصادی دچار مشکل شده، به نظر می رسد راه را اشتباه رفته ایم.

 وی با بیان اینکه کشور با خام فروشی پیش نمی‌رود گفت: ارزش افزوده در دانشی نهفته است که بر روی ماده خام کار می‌کند و  برای بالفعل شدن این دانش نیازمند بسترسازی هستیم و باید مانند بسیاری از کشورهای موفق در این  عرصه یک اکوسیستم در حوزه اقتصاد دانش بنیان فراهم کنیم.

 به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تنها ۱۵درصد بودجه کشور صرف آموزش می‌شود در حالیکه برای ایجاد یک اکوسیستم نیازمند توسعه آموزش و هدایت منابع انسانی کشور هستیم.

 به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز ستاری با بیان اینکه ایران در حوزه  نیروی انسانی و دانشگاه‌های دنیا بسیار غنی است گفت: علی رغم این ظرفیت، در اقتصاد همیشه نفتی فکر کرده ایم و راه حل همه مشکلات را در تزریق پول دیده ایم. در حالیکه پول اهمیت  زیادی به نسبت اکوسیستم در این بخش ندارد.

ستاری با بیان اینکه  سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهش به بوته فراموشی سپرده شده، گفت: تجربه ثابت کرده پژوهشی که با پول دولت صورت بگیرد به تولید محصول ختم نمی‌شود لازم است بخش خصوصی اکوسیستمی را برای سرمایه گذاری روی منابع انسانی طراحی کند.

 وی بیان داشت: لازم به ذکر است این اکوسیستم تا حدی شکل گرفته و ۴۴۰۰ شرکت چند ده هزار میلیارد تومانی خود را در آن تثبیت کرده اند  که به زودی جزو بزرگترین شرکت‌های کشور خواهند شد؛ از جمله این شرکت ها، شرکت‌های فین تک و بیوتک را می توان نام برد.

 معاون  علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح یک خط تولید وارداتی را مساوی راه اندازی یک صنعت ندانست و افزود: تنها راه توسعه صنعتی، جذب افراد تحصیل کرده و سرمایه گذاری روی دانش بالقوه آن هاست.

 

کد خبر 28270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =