۴ میلیارد دلار در مناقصات سرمایه گذاری عراق برنده شدیم

یحیی آل اسحاق اعلام کرد ما بیش از چهار میلیارد دلار در مناقصات سرمایه گذاری عراق برنده شدیم که ۲.۵ میلیارد آن در حال اجرا است

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا: این کانال مالی بر مبنای همان مذاکراتی است که بین رییس بانک مرکزی ایران و رییس بانک مرکزی عراق در جلسات مختلف به توافق رسیده بودند و محور این عملیات جایگزینی ریال ایران و دینار عراق با دلار است.

یحیی آل اسحاق درباره راه‌اندازی کانال مالی مشابه اینستکس بین ایران و عراق گفت: این کانال مالی بر مبنای همان مذاکراتی است که بین رییس بانک مرکزی ایران و رییس بانک مرکزی عراق صورت گرفته و در جلسات مختلف به توافق رسیده بودند و محور این عملیات جایگزینی ریال ایران و دینار عراق با دلار است.

وی ادامه داد: در این مورد توافقات کلی صورت گرفته است و حتی در دو یا سه مورد که مربوط به شرکت مپنا و طلب ناشی از صدور برق به عراق بود از این سیستم استفاده شد، در مورد بخش خصوصی هم در حال مذاکره هستیم. در مجموع این سیستم از نظر نظری، عملیاتی شده و از نظر اجرایی نیز در حال برطرف کردن دو یا سه مورد اشکال هستیم تا به طور کامل عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: در این کانال مالی نقل و انتقال پول بر اساس همکاری سیستم بانکی دو کشور و بانک مرکزی دو کشور بر مبنای ریال و دینار خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در مورد روند مبادلات ایران و عراق گفت: صادرات ما در ماه‌های نخست سال جاری با رشد همراه بود منتهی آهنگ رشد که سال گذشته 37 درصد بود به دلیل تعطیلات و وقوع سیل در فروردین و مسائل حاشیه‌ای، اندکی کند شده است که در حال سامان بخشیدن به آن هستیم.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته 13 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات فنی-مهندسی به عراق داشتیم باید توجه داشت که حجم صادرات ما به همه کشورهای اروپایی یک میلیارد دلار است که تقریبا یک دهم حجم صادرات ما به عراق است.

آل اسحاق تصریح کرد: همکاری‌های ما تنها مختص به کالا نیست به طوری که مقدمات همکاری در پروژه‌های عمرانی به سرعت در حال پیشرفت است و ما بیش از چهار میلیارد دلار در مناقصات سرمایه گذاری عراق برنده شدیم که 2.5 میلیارد آن در حال اجرا است. ما زمینه‌های همکاری فوق العاده بالایی با عراق داریم و می‌توانیم هدف مبادله 20 میلیارد دلار را علیرغم میل بدخواهان محقق کنیم.

گفتنی است خبرگزاری فرانسه خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه کشور عراق هم مانند اروپا و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، سازوکار مالی جدیدی ایجاد کرده است تا بتواند از این طریق به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.

بر اساس گفته‌های مقام‌های عراقی، این سازوکار مالی به عراق امکان می‌دهد در ازای پرداخت دینار به ایران، از این کشور برق و گاز خریداری کند. ایران هم می‌تواند از محل درآمدهای این معاملات، برای خرید کالا استفاده کند.

مقام ارشد عراقی در این باره گفت: این سازوکار حاصل ماه‌ها مذاکره میان مقام‌های عراقی، ایرانی و آمریکایی است.

به گفته او، عراق پول گاز خریداری‌ شده از ایران را در قالب دینار به یک حساب بانکی در داخل خاک این کشور واریز می‌کند.

ایران نمی‌تواند از این حساب پول خارج کند اما می‌تواند از آن برای خرید کالا از خارج از عراق استفاده کند.

کد خبر 28247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =