با راه اندازی سامانه تکمیلی دلار نیمایی وارد بازارمتشکل ارزی می شود

در بسته سیاستی بانک مرکزی اینکه دلار نیمایی با راه اندازی بازار متشکل ارزی حذف نمی شود سیاست درستی است زیرا چنانچه سازوکار بازار متشکل ارزی به خوبی پیش برود، دلار نیمایی نیز وارد این بازار می‌شود. در واقع قرار نیست با فعالیت بازار متشکل ارزی دلار نیمایی متوقف شود، ارز نیمایی در سیستم وجود دارد؛ اما بعد از این که بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود روی اسکناس فعالیت خواهد کرد

یک کارشناس مسایل ارزی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تابستان سال گذشته با ابزار نرخ صرافی بانکی وارد بازار شد و به این طریق نرخ ارز را در بازار تثبیت کرد، اظهار داشت: سامانه نیما و پیمان سپاری ارزی به منظور ممانعت خروج سرمایه کشور به کار گرفته شده است، اما در شرایط فعلی کشور به واسطه تحریم ها، می توان از دیگر الگوها مانند مرکز مبادلات ارزی کمک گرفت تا به کمک این ابزارها به شفافیت اطلاعات برای بانک مرکزی کمک کرد.

مجید شاکری هدف راه اندازی بازار متشکل ارزی را سیاست گذاری برای کنترل نرخ در بازار آزاد اعلام کرد و افزود: بازار آزاد ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به همین منظور بانک مرکزی با اعمال سه بسته سیاستی متفاوت در دو سال گذشته سعی در کنترل آن داشت به طوری که در ابتدا با هدف ارزپاشی به میدان آمد و در مرحله بعد بازار آزاد و تاثیر آن بر کلان اقتصاد را نادیده گرفت که این سیاست در شش ماه ابتدایی سال گذشته عملیاتی و تبعات آن نیز آشکار شد اما با تغییر رییس کل بانک مرکزی تغییر کلی در سیاستگذاری ها اعمال شد که مهمترین آن پذیرش تاثیر بازار آزاد بود که با این دیدگاه روش های کنترلی و موثر برآن هدف گذاری شد.

وی در مورد مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی یادآورشد:  با آغاز دوره جدید بانک مرکزی، تمرکز این بانک روی بازار نقد تهران افزایش یافت و با بازگشت بانک مرکزی به بازار و نیز مداخله عالمانه آن، بازار نقدی ارز کنترل شد. سیاست های بانک مرکزی در شرایط فعلی صحیح است اما برای اجرای درست آن به همکاری سایر دستگاه ها همچون وزارت صمت نیاز است.

وی در ادامه گفت: برای این منظور بانک مرکزی با ابزار نرخ صرافی های بانکی وارد بازار شد و توانست با این هدفگذاری نرخ ارز را تثبیت کند و در ادامه پایتخت ارزی را با راه اندازی بازار متشکل ارزی به داخل مرزهای ایران هدایت کند با این هدف که روش محاسبه نرخ ارز باید بازسازی شود و با بازار تهران تعیین شود.

به گفته شاکری در بسته سیاستی بانک مرکزی ارزهایی که بنا بر مبدا صادراتی، امکان تخصیص موفق ۴۲۰۰ تومانی به آن وجود ندارد باید در قالب نیمایی وارد شود زیرا سامانه نیما سامانه ثبت معاملات حواله است و نرخی در آن کشف نمی شود. اینکه دلار نیمایی با راه اندازی بازار متشکل ارزی حذف نمی شود سیاست درستی است زیرا چنانچه سازوکار بازار متشکل ارزی به خوبی پیش برود، دلار نیمایی نیز وارد این بازار می‌شود. در واقع قرار نیست با فعالیت بازار متشکل ارزی،دلار نیمایی متوقف شود، ارز نیمایی در سیستم وجود دارد؛ اما بعد از این که بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود روی اسکناس فعالیت خواهد کرد.

این تحلیلگر ارزی خاطرنشان ساخت: فعالیت بازار متشکل ارزی هیچ ارتباطی به دلار نیمایی ندارد بنابراین دلیلی برای حذف این ارز وجود ندارد زیرا دلار نیمایی حواله است و بازار متشکل ارزی قرار است کار خود را روی اسکناس شروع کند. از جمله کارکردهای آن نیز این است که در آینده بخش حواله‌ها نیز در پلت فرم خرید و فروش قرار بگیرد تا نسبت به گذشته منظم‌تر ‌شود.

کد خبر 28217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =