تعیین تکلیف ارز۴۲۰۰ تومانی در واپسین روزهای خرداد

امیر باقری، نماینده شورای اقتصادی سران قوا گفت: مباحث مطرح شده در خصوص تغییرات سیاست‌های ارزی کشور را به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انتقال داده‌ شده و دو سناریوی ارزی برای کشور تدوین شده و از میان آنها با نظر رئیس جمهور یکی انتخاب می شود

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز نماینده شورای اقتصادی سران قوا نیز در  ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی جلسه از تشکیل جلسه ستاد اقتصادی سران سه قوه برای تعیین تکلیف حذف ارز 4200 تومانی در سی خرداد  خبر داد و گفت:  مباحث مطرح شده در خصوص تغییرات سیاست‌های ارزی کشور را به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انتقال داده‌ شده  و دو سناریوی ارزی برای کشور تدوین شده  و از میان آنها با نظر رئیس جمهور یکی انتخاب می شود.

 وی اظهار داشت در سناریوی اول پیشنهاد شده ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان باقی بماند، اما به تعداد محدودی از کالاها تعلق گیرد. یعنی بجز ۴ قلم کالای حذف شده از لیست کالاهای مشمول ارز دولتی، اقلام دیگری هم از این لیست خارج شود؛ همچنین در این پیشنهاد آمده که حدود ۵۰ درصد از ارز پتروشیمی و صادرات در سامانه نیما عرضه شود و بقیه صادرکنندگان بتوانند ارزشان را در فرایند واردات در برابر صادرات به کشور بازگردانند.

نماینده شورای اقتصادی سران قوا خاطرنشان کرد: در این سناریو قرار است نرخ ارز نیما نیز به صورت آرام به سمت نرخ واردات در برابر صادرات حرکت کند؛ در این  سیاست عملاً یک بازار ارزی بیشتر نخواهیم داشت و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد البته سناریوی اول به خواسته‌های رئیس جمهوری نزدیک‌تر بوده و احتمال اجرای آن بیشتر است.

به گفته نماینده شورای اقتصادی سران قوا سناریوی اول طبق وضعیت موجود و حرکت به سمت کمتر شدن سهم ارز نیمایی و سناریوی دوم حذف کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز محسن جلال پور، رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه گفت: صادرکنندگان غیر نفتی هنوز برای پرداخت مالیات 97 در مورد اظهارنامه های مالیاتی خود بلاتکلیف مانده  و کماکان در انتظار ابلاغ دستورالعمل در اینباره هستند.

جلال پور با اشاره به تغییرات متعدد در دستورالعمل های مالیاتی سال 97 گفت: این موضوع باعث شده صادرکنندگان در تنظیم اظهارنامه های مالیاتی خود سردرگم باشند؛ ادامه این روند قطعا صادرکنندگان قانونمدار را تنبیه و قانونگریزان مالیاتی را تشویق خواهد کرد.

 وی با اعلام این خبر امکان صادرات بیش از 2.5 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در سال 98، گفت: برداشت محصولات از ماه آینده شروع می شود  و باید سیاست های صادراتی در مسیری باشد که این حجم ارز صادراتی به کشور بازگردد؛ با اتخاذ تصمیم های درست صادراتی، مانع صادرات محصولات توسط کسانی خواهیم شد که اهمیتی به بازگشت ارز صادراتی نمی دهند.

 

 

 

 

 

کد خبر 28183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =