دیپلماسی اقتصادی و مقررات زدایی راهگشای بازارهای صادراتی

حفظ بازارهای صادراتی به ثبات اقتصادی و سیاست‌های پایدار داخلی وابسته است؛ به همین منظور ضمن مقررات زدایی از فرآیند صادرات ضروری است که آیین نامه‌های داخلی کشور پایدار باشند تا سرمایه گذار، تولیدکننده و تاجر از تداوم مقررات و قوانین اطمینان داشته و برای توسعه تجارت برنامه ریزی کنند

به گزارش اگزیم نیوز، روز گذشته فراکسیون توسعه صادرات مجلس در نشستی با حضور رییس کل گمرک ایران، اعضای اتاق بازرگانی، کنفدراسیون توسعه صادرات و فعالان بخش خصوصی چالش های مسیر صادرات از جمله اصلاح قیمت های پایه صادراتی را بررسی کردند و نمایندگان بخش خصوصی اعلام کردند که انتظار معجزه در صادارت غیر منطقی است.

دراین جلسه صادرکنندگان، ضمن تاکید بر تغییر نگاه ها نسبت به صادرکنندگان، خواستار رفع مشکلات این حوزه شدند. در این نشست صادرکنندگان تاکید کردند، بزرگترین مشکل گمرک این است که گمرک تنها یک دستگاه اجرایی است و بایستی مجری بخشنامه‌هایی باشند که از دستگاه های دیگر ارسال شده است. در بسیاری از موارد دیده شده که خود کارشناسان هم با بخشنامه های بدون پشتوانه و متناقض مخالفت کرده‌اند اما مجبور به اجرا و اعمال آنها بوده‌اند.

دراین زمینه سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درگفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه با صدور بخش نامه های خلق الساعه ممنوعیتی بازارهای صادراتی از دست می رود، اظهار داشت: حفظ بازارهای صادراتی به ثبات اقتصادی و سیاست‌های پایدار داخلی وابسته است؛ به همین منظور ضروری است که آیین نامه‌های داخلی کشور پایدار باشند تا سرمایه گذار، تولیدکننده و تاجر از تداوم مقررات و قوانین اطمینان داشته و برای توسعه تجارت برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه مراودات سیاسی بر میزان پایداری صادرات تاثیر به سزایی دارد، یادآور شد: دیپلماسی اقتصادی راهگشای مناسبی برای جذب و حفظ بازارهای اقتصادی است. در این زمینه پس از فروپاشی شوروی با تاسیس کشورهای جدید در شمال ایران، بازارهای مناسب صادراتی ایجاد شد که می توانست بازار هدف مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد اما به دلیل عدم رویکرد تصمیم گیران برای به کارگیری دیپلماسی اقتصادی این فرصت های توسعه تجاری از دست رفت.

به گفته باستانی تجارت در دو بُعد داخلی و خارجی در گرو تحقق دو مولفه دیپلماسی خارجی و پیمان های رفاعی و امنیتی است. بنابراین هر کشوری که به دنبال تقویت بازرگانی خارجی است باید روابط دیپلماسی با سایر کشورها را توسعه دهد. به طورمثال ژاپن از ظرفیت wto، شبکه‌های مالی بین‌المللی و سوئیفت برای گسترش تجارت بین المللی استفاده می کند.

وی در ادامه افزود: ایران نمی تواند مانند کشورهای صنعتی از بستر تجارت بین الملل برای گسترش بازارهای صادراتی هدف خود استفاده کند اما می تواند از تجربه سایر کشورها در این زمینه استفاده کند. در ایران متاسفانه ی استراتژی توسعه محصول وجود ندارد و این در حالی است که باید از سال های قبل در این زمینه استراتژی‌های لازم با تعامل بخش خصوصی برای کالاهای اساسی تدوین می‌شد.

 باستانی با اشاره به ضرورت ارایه راهکارهای جدید به منظور ظرفیت‌سازی برای توسعه صادرات، عنوان کرد: در حال حاضر سبد صادراتی ما بسیار محدود است و ضروری است که اقلام جدیدی تعریف و برای صادرات ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری شود. زیرا با ادامه روند قبلی و تمرکز بر به کارگیری ظرفیت‌های خالی واحد‌های نیمه تعطیل که فاقد توان رقابت‌پذیری هستند، نمی‌توان انتظار توسعۀ صادرات داشت.

وی با تاکید بر مقررات زدایی از فرآیند صادرات، تصریح داشت: برای گسترش بازارهای صادراتی  باید آزادی عمل لازم به صادرکنندگان داده شود زیرا تنها با مشارکت و حضور افراد با تجربه برای ارتباط با بازارهای هدف صادراتی می‌توان به توسعه اهداف صادراتی دست‌یافت.

 

کد خبر 28182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =