رشد وزنی و افت ارزشی صادرات در فروردین

سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: «نمی‌توان آمار و عملکرد تجارت خارجی در فروردین امسال را ملاکی برای ماه‌های آتی سال دانست»؛ این درحالی ست که تجارت خارجی در فروردین ۹۸، افتی ۱۳.۵ درصدی را داشته و علیرغم افزایش وزنی صادرات، ارزش آن کاهش داشته است

سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: «نمی‌توان آمار و عملکرد تجارت خارجی در فروردین امسال را ملاکی برای ماه‌های آتی سال دانست»؛ این درحالیست که تجارت خارجی در فروردین ۹۸، افتی ۱۳.۵ درصدی را داشته و علیرغم افزایش وزنی صادرات، ارزش آن کاهش داشته است.

محمدرضا مودودی با اشاره به تغییر سبد تجارت کشور در فروردین ماه سال و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تجارت خارجی کشور در فروردین و تغییرات رخ داده را ملاکی برای ارزیابی ماه‌های آینده دانست یا خیر اظهار کرد: در فروردین ماه امسال، از یک طرف به دلیل طولانی شدن زمان تعطیلات ابتدای سال و از طرف دیگر به دلیل شرایط اقتصادی کشور و همچنین سیاست‌های ارزی کشور، فعالیت صادرکنندگان، واردکنندگان و تجار کشور دچار تغییراتی شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: من تصور می‌کنم با توجه به این موارد، نمی‌توان آمار و عملکرد تجارت خارجی در فروردین ماه امسال را ملاکی برای ماه‌های آتی سال دانست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید برای پیش‌بینی دقیق‌تر آنچه در کل سال جاری در تجارت خارجی کشور رخ می‌دهد، اجازه دهیم عملکرد 2-3 ماه آینده نیز مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم ملاک دقیق‌تری در دست داشته باشیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با ارائه آمارهای تجارت خارجی کشور در فروردین امسال از افت 13.5 درصدی تجارت خارجی کشور خبر داده بود. به گفته او در نخستین ماه سال، علی‌رغم افزایش وزنی صادرات در بخش‌های مختلف، آمار ارزش صادراتی کاهش داشته است.

کاهش 30 درصدی واردات از چین

همچنین واردات ایران در فروردین 98 به نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از 7 درصد کاهش داشت و جدول 5 کشوری که بیشترین صادرات به ایران را داشتند به نسبت سال قبل دچار تغییرات قابل توجهی شد به گونه‌ای که کشور امارات با یک پله سقوط، جای خود را به ترکیه داد و در لیست 5 کشوری که بیشترین واردات را از آنها داشتیم، خبری از روسیه، سوئیس و کره که در فروردین 97 رتبه 3 تا 5 این جدول را داشتند، نیست؛ و در مقابل کشورهای ترکیه، هند و هلند، توانسته‌اند خود را در جمع 5 کشوری که بیشترین واردات ایران در فروردین ماه از آن‌ها انجام شده، قرار دهند. 

منبع: تسنیم

کد خبر 28041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =