بیمه نامه های صندوق تنها جایگزین LC

افروز بهرامی در نشست مشترک صندوق ضمانت صادرات ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد: طی ۱۰ سال گذشته ۳.۵ میلیارد دلار ضمانت نامه و بیمه نامه از سوی صندوق برای ۳۰۰ شرکت در عراق صادر شده و بالغ بر ۱۱۳ میلیون دلار نیز خسارت به صادرکنندگان پرداخت شده است.
 
به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز صندوق ضمانت صادرات ایران و اتاق بازرگانی ایران وعراق در جهت توسعه تجارت با عراق، افزایش میزان صادرات و پوشش حداکثری ریسک های سیاسی و تجاری موجود تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
 
افروز بهرامی با اشاره  به سهم ۲.۵ درصدی و کوچک ایران از حجم واردات هزار میلیارد دلاری کشورهای همسایه گفت: اهمیت توسعه تعامل تجاری با کشورهای همسایه با توجه به ظرفیت بزرگ صادراتی این کشور ها و نیز تحریم های موجود مبرهن است‌.
 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: هدف صندوق ضمانت حمایت از صادرکنندگان است و فرآیندهایی در این جهت از قبیل اعتبارسنجی و مدیریت ریسک تعریف شده که متناسب با فرآیندهای تعریف شده اقدامات لازم در راستای پوشش ریسک صادرکنندگان انجام می شود و در حال حاضر بیمه نامه های صندوق تنها جایگزین  LC برای صادرکنندگان محسوب می شوند.
 
وی عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان دولتی عراق را   برای پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی  از موانع مهم موجود دانست وگفت: برای حمایت از شرکتهای خدمات فنی و مهندسی در عراق دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات از منابع بانک مرکزی با ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران تصویب نموده که با گذشت بیش از سه سال تاکنون تسویه نشده است .
 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه کرد: متاسفانه دولت عراق برای ارائه ضمانت نامه دولتی همکاری لازم را ندارد.
 
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز محور های برگزاری نشست، تشریح حمایت های صندوق ضمانت صادرات ایران از صادرکنندگان ایرانی در بازار هدف در برابر  ریسک های سیاسی و تجاری، معرفی شیوه های تضمین اعتبارات و سرمایه‌گذاری های مربوط به کالاها و خدمات صادراتی کشور به عراق توسط صندوق ضمانت صادرات ایران و شرایط دریافت انواع بیمه نامه ها و ضمانتنامه های صندوق ضمانت صادرات بود.
 
در پایان جلسه سید حمید حسینی متن تفاهم نامه را قرائت کرد؛ در تفاهم نامه به امضا رسیده در این نشست مقرر شد اتاق بازرگانی نسبت به تشویق و ترغیب اعضا به استفاده از خدمات صندوق در حوزه پوشش ریسک های سیاسی و تجاری ترغیب کند، همچنین با توجه به نیاز صندوق ضمانت صادرات به اطلاعات اعتباری شرکت ها در عراق، اتاق بازرگانی ایران و عراق آمادگی خود را برای انتقال این اطلاعات اعلام کرد و به این منظور دفتر مشترکی تاسیس گردد.
 
صندوق نیز آمادگی خود را برای صدور ضمانت نامه های مبتنی بر قرارداد جهت تسهیل در شرکت در مناقصات و ضمانت نامه های اعتباری جهت دریافت سرمایه در گردش از بانک ها و ضمانت نامه های تولیدی جهت خرید کالای صادراتی برای اعضای حائز شرایط از طریق خود یا کارگزاران صندوق اقدام نماید.
 
این نشست با حضور افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، آرش شهرآیینی عضو هیات مدیره صندوق ضمانت به میزبانی اتاق بازرگانی ایران و عراق، عصر امروز ۲۵ اردیبهشت در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
 
کد خبر 28012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =