واکنش گمرک به تاخیر در خروج برخی کالا‌ها از بنادر و مناطق آزاد

گمرک ایران به برخی اخبار در رابطه با تاخیر در ترخیص و خروج کالا‌ها از محوطه‌های بندری و مناطق آزاد واکنش نشان داد و اعلام کرد: گمرک قانونا نسبت به کالا‌هایی مسئولیت دارد که به گمرک اظهار شده اند

گمرک ایران به برخی اخبار در رابطه با تاخیر در ترخیص و خروج کالا‌ها از محوطه‌های بندری و مناطق آزاد واکنش نشان داد و اعلام کرد: گمرک قانونا نسبت به کالا‌هایی مسئولیت دارد که به گمرک اظهار شده اند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک؛ مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: گمرک طبق قانون نسبت به کالا‌هایی مسئولیت دارد که به گمرک اظهار شده باشند بنابراین تا قبل از آن نمی‌تواند قانونا اقدامی انجام دهد. متعاقب دستور رسیدگی وزیر اقتصاد، علی رغم اینکه گمرک وظیفه‌ای نسبت به کالا‌های اظهارنشده ندارد پیگیری‌های لازم در جهت اظهار و ترخیص کالا صورت گرفته است.

وی در این باره اظهارداشت: به طور نمونه براساس آمار‌ها تا مورخ ۱۸ بهمن ۹۷ بیش از ۶۰۰ دستگاه کانتینر یخچالی گوشت اظهارنشده در گمرک وجود داشت که متعاقب دستور رسیدگی وزیر اقتصاد، علی رغم اینکه گمرک وظیفه‌ای نسبت به کالا‌های اظهارنشده ندارد پیگیری‌های لازم در جهت اظهار و ترخیص کالا صورت گرفت.

معاون امور گمرکی و فنی گمرک با اشاره به جدیدترین آمار مبنی بر وجود بیش از ۷۰۰ کانتینر گوشت وارداتی در گمرکات، گفت: گمرک طبق قانون نسبت به کالا‌هایی مسئولیت دارد که به گمرک اظهار شده باشند بنابراین تا قبل از آن نمی‌تواند قانونا اقدامی انجام دهد. موضوعاتی از قبیل عدم اظهارکالا به گمرک یا متروکه شدن آن به سازمان‌های مسئول در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی باز می‌گردد.

معاون فنی گمرک با تاکید بر اینکه گوشت‌های اظهارشده به گمرک در حداقل زمان ممکن فرایند ترخیص را سپری کرده‌اند، افزود: حداکثر زمان انجام تشریفات چند ساعت بوده و هیچ تاخیری در گمرک وجود ندارد. چرا که این کالا در مسیر سبز گمرکی تعریف شده و بلافاصله ارزیابی سیستمی صورت گرفته و به درب خروج گمرک برای ترخیص هدایت می‌شود.

ارونقی با بیان اینکه گوشت نیازمند اخذ مجوز‌های قانونی است، تصریح کرد: ممکن است سازمان‌هایی مانند دامپزشکی مجوز ترخیص را طی چند هفته به گمرک ارائه دهند که همین عامل منجر به تاخیر در انجام تشریفات گمرکی می‌شود. حتی در برخی موارد صاحب کالا به دلیل عدم تمکن مالی قادر نبود حقوق ورودی اظهارنامه و مالیات و عوارض مربوطه را پرداخت کند که باعث تاخیر در ترخیص گوشت‌ها شده است.

این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از مشکلات مربوط به گوشت‌های وارداتی مربوط به تاریخ اعتبار مجوز‌های ثبت سفارش محموله‌ها می‌شود که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و کالا‌های اساسی فاقد مجوز ثبت سفارش معتبر، امکان پذیرش اظهارنامه آن‌ها وجود دارد حتی اگر تاریخ اعتبار مجوز ثبت سفارش پس از اظهار یا قبل پایان انجام تشریفات گمرکی یا خروج منقضی شود گمرک نسبت به پذیرش این مجوز‌ها اقدام کرده و تاخیری از این ناحیه متوجه کالا نیست.

وی به مشکلات بانکی ترخیص محموله‌های گوشت اشاره کرد و گفت: حتی اگر صاحبان این قلم کالا (گوشت)، مانند سایر اقلام اساسی مشکل بانکی از جمله مشکل در انتقال ارز یا مشکل اسنادی داشته و کد بانک مربوطه به گمرک اعلام نشده با این پروسه به طول انجامد، چنانچه نسبت به اظهار این کالای اساسی به گمرک اقدام کرده باشند گمرک با صدور حکم (پس از اخذ حقوق ورودی و مالیات و عوارض متعلقه و همچنین اخذ مجوز‌های قانونی مانند مجوز دامپزشکی) اجازه ترخیص و خروج کالا را حتی تا میزان ۹۰ درصد نیز صادر کرده است.

معاون گمرک اضافه کرد: بدلیل فسادپذیری کالا‌هایی مانند گوشت، تسریع و تسهیل ترخیص با توجه به شرایط کشور در دستور کار است بنابراین مشکلی از این جهت نیز وجود ندارد.

کد خبر 27959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =