ثبات قیمت و عرضه مطلوب برنج وارداتی با تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه عرضه برنج خارجی در بازار وجود ندارد و چنانچه دولت طبق سیاست سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات برنج تخصیص دهد و معافیت ها برای واردات هم برقرار باشد بعید است که بازار با تغییر قیمت مواجه شود.

به گزارش اگزیم نیوز، در روزهای گذشته دبیر انجمن برنج ایران، درباره دلایل افزایش قیمت چندباره برنج ایرانی در بازار اعلام کرد که این امر دو دلیل دارد؛ اول اینکه فروشنده برنج خود را با فروشندگان سایر اقلام مقایسه می‌کند و با خود می‌گوید وقتی قیمت سایر اقلام از جمله گوشت و مرغ افزایش چشمگیری یافته، چرا قیمت برنج افزایش نیابد؟ چون قیمت تمام شده این کالا همانی است که در مرداد پارسال بوده است، پس دلیل اول بحث مقایسه است. دلیل دوم نیز این است که به دلیل مباحث مربوط به ارز و تحریم‌ها، واردکنندگان سال گذشته نتوانستند به میزانی که انتظار می‌رفت، برنج وارد کنند، بنابراین چون برنج خارجی خیلی وارد نشد، طبیعتاً قیمت برنج خارجی هم بالا رفت. ولی این موارد دلیل کمبود برنج در داخل نیست، چون ما هیچ کمبودی در داخل نداریم.

شایق درادامه با بیان اینکه میزان تولید برنج را در سال گذشته بر اساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی دو میلیون و ٢٥٠ هزار تن عنوان کرده است که برخی از شرایط پیش آمده به دو دلیل سوأاستفاده می‌کنند؛ یک دلیل اینکه چون برنج خارجی کم وارد شده، یکه تازی کرده‌اند و دلیل دیگر هم آن که برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که تفاوت ما با فروشندگان سایر کالاها چیست که گران نفروشیم؟

براین اساس مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه براساس آمار یازدهه ماهه  گمرک در سال 97نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ هزارتن برنج کمتر وارد کشور شده که این امر بر کمبود برنج خارجی در بازار دامن زده است، اظهارداشت: برنج وارداتی در بازار شب عید و پس از آن با قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان در تمامی فروشگاه های زنجیره ای و بازار در دسترس مشتریان است و تاکنون افزایش قیمتی نداشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 550 هزار تن برنج وارد کشور شد، اطلاع داد: سال گذشته یک میلیون و 550 هزار تن برنج وارد شده که نسبت به سال قبل ۲۰۰ هزار تن کمتر بوده ضمن اینکه بخش خصوصی نیز نسبت به سال پیش از آن ۴۰۰ هزار تن کمتر واردات داشته است.

به گفته کشاورز شش دهک در ایران مصرف کننده برنج خارجی هستند که براین اصل تلاش می شود از آنجا که برنج به عنوان دومین کالاهای استراتژیک و یکی از منابع غذایی مهم و پرمصرف است افزایش قیمت پیدا نکند. از سوی دیگر برنج ایرانی مشتریان خاص خود را دارد و با توجه به اینکه قیمت تمام شده آن از مزدکارگر، هزینه های جانبی و حمل و نقل رشد قابل توجهی داشته، این افزایش قیمت وجود دارد اما اینکه یکی از دلایل رشد قیمت برنج ایرانی را به کمبود واردات برنج خارجی ارتباط بدهند غیر منطقی است. زیرا مشتریان این دو نوع محصول کاملا مشخص هستند.

وی با بیان اینکه اگر فرض را بر این بگذاریم که برنج کمتری در سال گذشته وارد شده اما باید دید این میزان واردات تاثیری در میزان عرضه و قیمت ها هم داشته است؟ یادآورشد: از میزان یک میلیون و 550 هزارتن برنج وارداتی، 300 هزار تن را دولت وارد کرده که این رقم واردات نسبت به سال قبل از آن دوبرابر بوده و باقی توسط بخش خصوصی وارد شده است اما در مجموع در بحث عرضه این کالا در بازار هیچ مشکلی وجود نداشته و تا این زمان به میزان تقاضا برنج وارداتی در بازارها موجود است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ماهانه ۱۵۰ هزار تن مصرف برنج کشور است تصریح کرد: در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد، اما برای اینکه با مشکل مواجه نشویم باید به فکر تامین برنج باشیم تا انبار‌ها خالی نماند زیرا انبارهای بخش خصوصی به یک سوم تقلیل پیدا کرده  و این در حالی است که باید برای دوره ممنوعیت واردات ذخیره لازم را داشته باشیم تا در فواصلی که امکان خرید برنج از هند و پاکستان و شارژ انبارها وجود ندارد، بازار با کمبود عرضه مواجه نشود.

کشاورز عرضه برنج خارجی در بازار و نحوه قیمت گذاری آن را مطلوب توصیف کرد و افزود: با توجه به گران شدن اکثر مواد غذایی برنج خارجی به عنوان سرآمد مواد غذایی تاکنون در میزان عرضه و سطح قیمت با مشکلی مواجه نشده است و بازار در این زمینه کنترل و پایش می شود بنابراین چه استدلالی است که گران شدن برنج داخلی را به این موضوع ربط می دهند؟ از سویی مسوولان انجمن برنج ایران مدعی هستند که واردات برنج خارجی موجب می شود که در داخل بازار فروش نداشته باشیم و براساس این انتقاد سال هاست که بحث دوره ممنوعیت واردات برنج خارجی در مقاطعی از زمان وضع شده است و اکنون می گویند که به دلیل کمبود در واردات برنج خارجی ما قیمت برنج ایرانی را افزایش داده ایم، یعنی با استناد به این دیدگاه اگر زمانی واردات برنج خارجی صفر شود، قیمت برنج داخلی باید به 50 هزارتومان برسد؟ براین اصل این امر باید مستقل از هم مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا خریدار برنج ایرانی قشر برخوردار جامعه است اما برنج وارداتی را اقشار کم برخورداتر تهیه می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی ماه رمضان و مصرف بیشتر این قلم کالا، آیا وضعیت بازار برنج وارداتی با کمبود عرضه و یا افزایش قیمت مواجه خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه عرضه برنج خارجی در بازار وجود ندارد و چنانچه دولت طبق سیاست سال گذشته ارز 4200 تومانی را برای واردات برنج تخصیص دهد و معافیت ها برای واردات هم برقرار باشد بعید است که بازار با تغییر قیمت مواجه شود.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج یادآورشد: ثبت سفارش ها توسط بخش خصوصی انجام شده و از انجا که تا کنون دولت تصمیمی برای خروج این کالا مانند گوشت از فهرست دریافت ارز 4200 تومانی انجام نداده است، برنامه ریزی ها براساس روال گذشته انجام شده و امیدواریم که دولت مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشد زیرا در صورت تغییر سیاست های کلی و یا شدت تحریم ها، درصورتی که واردات برنج شامل ارز نیمایی شود به دلیل افزایش قیمت ها با واردات کمتر مواجه خواهیم شد که متعاقب آن باید شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت ها باشیم.

کد خبر 26800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =