حداقل سازی کارمزدهابا چانه زنی بین صرافی های بانکی و کارگزاران

بانک مرکزی تاکید دارد که ضمن ضرورت خرید به موقع ارز حاصل از صادرات تا جای ممکن کارمزد حواله های بانکی کاهش پیدا کند آن هم به صورت چانه زنی بین صرافی ها و کارگزاران آنها تا نرخ کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی کاهش پیدا کند.

به گزارش اگزیم نیوز جلسه هماهنگی بانک مرکزی با صرافی‌های منتخب بانکی برای مدیریت بازار ارز با حضور پناهی معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت خرید به موقع ارز حاصل از صادرات و حداقل سازی کارمزد‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی برگزار شد.

در این نشست پناهی ضمن تشکر از زحمات صرافی‌های منتخب بانکی در حفظ ثبات در بازار ارز، خواستار حضور پررنگ‌تر صرافی‌های بانکی در مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور در سال جدید شد. براین اصل معاون ارزی بانک مرکزی بر ضرورت خرید به موقع ارز حاصل از صادرات و همچنین تامین مالی به موقع تجارت، مدیران خواستار تعامل صرافی های منتخب بانکی با بانک های عامل و بانک مرکزی جهت پوشش تقاضای ارز به صورت اسکناس و حواله های ارزی با حداقل کارمزدهای نقل و انتقال و تبدیل ارزی شد.

در این زمینه حمید الیاسی معاون اجرایی صرافی بانک توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به برگزاری نشست صرافی های بانکی با معاونت ارزی بانک مرکزی و لزوم حداقل سازی کارمزدهای نقل و انتقال و تبدیل ارزی اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد که صرافی های منتخب بانکی در تعامل با بانک های عامل و بانک مرکزی اقدامات لازم را برای پوشش تقاضای ارز به صورت اسکناس و حواله های ارزی با حداقل سازی کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی انجام دهند.

وی با بیان اینکه عامل صرافی‌های منتخب بانکی نیز به بیان مسائل خود پرداختند و راهکار‌ها و پیشنهادات خود را جهت تسهیل امور عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دادند، یادآورشد: بانک مرکزی تاکید دارد که تا جای ممکن کارمزد حواله های بانکی کاهش پیدا کند آن هم به صورت چانه زنی بین صرافی ها و کارگزاران آنها تا نرخ ها کاهش پیدا کند. در مقابل نیز صرافی ها با اشاره به هزینه های موجود برخی موانع را برای عملیاتی کردن این اقدام عنوان کردند اما در پایان با ارایه راهکارها مقرر شد که ضمن در نظر گرفتن هزینه های جاری صرافی ها، با حداقل سازی نرخ کارمزدنقل و انتقال و تبدیلات ارزی مشتریان صرافی ها نیز حفظ شوند.

معاون اجرایی صرافی بانک توسعه صادرات در مورد تاثیر این تصمیم بانک مرکزی بر بازار ارز خاطرنشان ساخت: در بازار ارز روال براین است که هر گاه نرخ کارمزد نقل و انتقال کاهش پیدا می کند در نرخ تمام شده کالا یا خدمات اثر کاهشی می گذارد و در این شرایط جای رقابت در بازار ارز باز می شود زیرا با کاهش نرخ ارز فعالان بیشتری وارد بازار می شوند و در صورت عکس آن نیز با افزایش هزینه ها برخی از مشتریان به حاشیه می روند.

به گفته الیاسی برخی مشتریان توان رقابت و خرید در قیمت های بالاتر را نیز دارند اما تجربه نشان داده است که هر زمان که نرخ کارمزدهای نقل و انتقال ارزی بالاتر می رود تقاضا کمتر می شود زیرا برخی از مشتریان توان پرداخت این رقم کارمزدها را ندارند.

وی در مورد وضعیت بازارارز در بخش اسکناس، نیمایی و بازار سنا با توجه به شروع سال جدید و عدم فعالیت در برخی بازارها، عنوان کرد: بازار اسکناس ارزی با توجه به بازارسازی بانک مرکزی و خروج نوسان گیران از بازار روند نزولی نسبت به روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال، پیدا کرده است زیرا که نرخ ارز در این بازار در روزهای گذشته با تلاطم هایی همراه شد اما اکنون در وضعیت ثبات به سر می برد.

معاون اجرایی صرافی بانک توسعه صادرات افزود: در بحث بازار نیما نیز از آنجا که شرکت ها در سال جدید تازه شروع به کار کرده اند هنوز عرضه و تقاضا قابل تشخیص نیست و بازار به صورت رسمی شکل نگرفته است که در این زمینه در روزهای آینده شاهد شکل گیری آن خواهیم بود. اما در مورد بازار سنا نیز از آنجا که بخشی از آن اسکناس و قسمتی از آن مشمول حال ارز نیمایی می شود که معمولا خدمات است، باید گفت در حال حاضر چه صادر کننده و چه وارد کننده فعالیت خود را به طور رسمی شروع نکرده اند و این بازار نیز روند گذشته را طی میکند.

 

کد خبر 26784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =