افزایش تجارت خارجی غیرنفتی دوبی با وجود تنش‌های جهانی

داده‌های رسمی نشان می‌دهند با وجود چالش‌های پیش روی تجارت جهانی و رشد اقتصادی و همچنین نوسانات نرخ ارز در دنیا، تجارت خارجی غیرنفتی دبی در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳ تریلیون درهم رسید

به گزارش سرویس خبری The National، داده‌های رسمی نشان می‌دهند با وجود چالش‌های پیش روی تجارت جهانی و رشد اقتصادی و همچنین نوسانات نرخ ارز در دنیا، تجارت خارجی غیرنفتی دبی در سال 2018 به 1.3 تریلیون درهم رسید.

طبق آخرین آمار گمرک دبی، در این سال، صادرات مجدد دبی نسبت به یک سال قبل، رشد 12 درصدی داشته و به 402 میلیارد درهم رسیده، در حالی که واردات 3.5 درصد کم شده و به 770 میلیارد درهم کاهش یافته است.

چین جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری دبی تکرار کرده و ارزش تجارت دو طرف 139 میلیارد درهم بوده است. پس از چین، هند با 116 میلیارد درهم، آمریکا با 81 میلیارد درهم، عربستان سعودی با 55 میلیارد درهم و سوییس با 49 میلیارد درهم، برترین شرکای تجاری دبی بوده‌اند.

دبی و کشور امارات به طور کلی، در حال انجام اقداماتی اصلاحی در جهت توسعه اقتصاد غیرنفتی هستند. این اقدامات، کاهش هزینه‌های انجام کسب‌وکار، اعطای ویزای بلند مدت، اعطای مالکیت خارجی به شرکت‌های خارج از منطقه آزاد و بخشیدن جرایم نقدی شرکتی در دبی و ابوظبی را شامل می‌شود.

شیخ حمدان بن محمد، ولیعهد دبی اخیرا گفته: «ما در حال توسعه یک منطقه تجاری مجازی هستیم که مشابه آن در منطقه وجود ندارد و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد حساب‌های بانکی باز کنند و اقامت الکترونیک مطابق بالاترین استانداردهای بین‌المللی داشته باشند.»

گوشی هوشمند، بیشترین آیتم مبادله شده در تجارت خارجی دبی در سال 2018 بوده و 150 میلیارد درهم از کل ارقام تجاری این منطقه را به خود اختصاص داده است. طلا، جواهر، الماس و سپس خودرو در رده‌های بعدی قرار دارند.  

ولیعهد دبی اخیرا استراتژی «جاده ابریشم دبی» را تصویب کرده که قرار است بخش لجستیکی امارات را در جهت طرح متنوع‌سازی اقتصاد و عدم وابستگی به نفت، توسعه دهد.

استراتژی جاده ابریشم در داخل، همکاری تجاری بین مناطق آزاد و دیگر بخش‌های امارات را ارتقا می‌دهد و در خارج، قرار است ارتباط عملیاتی سرویس‌های لجستیکی بین بنادر مختلف در سطح دنیا را توسعه دهد و خطوط هوایی امارات در این میان نقشی کلیدی خواهند داشت.

کد خبر 26703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =