موانع و مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقتصاد

موانع و اشکالات سیستم توزیع موجب شده که علیرغم تاثیر اولیه ارز۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی در کنترل تاثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است

رییس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر که این بانک با جدیت دنبال آسیب شناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و با ارائه گزارشات لازم، پیگیر موضوع است در یادداشتی اینستاگرامی با بیان اینکه دولت نیز این مسئله را در دستور کار خود دارد و طبعا تصمیم مناسب را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد افزود: تشدید تحریم ها، بیشترین تاثیر منفی را بر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دارد. لذا، طبیعی است که مهم‌ترین بحث‌های دولت و بانک مرکزی بر نحوه تامین کالا‌های اساسی و دارو‌های مورد نیاز مردم متمرکز شود.

وی در این یادداشت اضافه کرد: موانع و اشکالات سیستم توزیع موجب شده که علیرغم تاثیر اولیه ارز۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی در کنترل تاثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

همتی گفت: در واقع اختصاص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی به علت طبیعت بازار در اقتصاد و ضعف سیستم توزیع و نظارت، نتوانسته در میان مدت از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کند و لذا به تدریج در بیشتر موارد یارانه از مصرف کننده فاصله گرفته و نصیب واسطه‌ها شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید هر چه سریع تر تصمیمی جدی برای حذف و اصلاح رویه تخصیص ارز 4200 تومانی بگیرد چراکه این سیاست طی این مدت نتوانسته اهداف مدنظر از جمله حمایت از اقشار آسیب پذیر را تامین کند.

در این رابطه رییس اتاق بازرگانی می گوید دولت بهتر است بجای ارز 4200 تومانی سیاست پرداخت یارانه به قشر آسیب پذیر را در پیش بگیرد. در این بین ارز 4200 تومانی نه تنها به بخش مصرف کمکی نکرده بلکه بخش تولید را نیز آسیب پذیر می کند بر این اساس کارشناسان معتقدند دولت می تواند با تجدید نظر در این تصمیم زمینه را برای رونق بخش تولید در کشور فراهم سازد.

مرکز پژوهش ها در این رابطه نشان می دهد دولت در مدت ده ماه 42 تریلیون تومان یارانه با ارز 4200 تومانی پرداخته اما این یارانه عادلانه توزیع نشده است. کارشناسان می گویند تداوم سیاست ارز 4200 تومانی در سال آینده می تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند و با توجه به این که در شرایط تحریم هستیم تخصیص ارز به این منوال برای ذخایر ارزی خطرناک است.

در این بین دولت برای سال اینده 14 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی کنار گذاشته که کارشناسان معتقدند بهتر است تصمیماتی در خصوص بازنگری این رقم اتخاذ کند. در این بین یکی از نگرانی ها که در سال آینده می تواند برای اقتصاد کشور وجود داشته باشد پیش بینی تشدید رکود تورمی است.

این مسأله بسیار حائز اهمیت است و حتی اگر تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی مانع از رشد شدید تورم شود اما می تواند به شرایط رکودی دامن بزند.

در این رابطه کارشناسان معتقدند سیاست ارز ارزان ابتدایی ترین شیوه حمایتی است که در شرایط بحرانی دولت ها اتخاذ می کنند که اغلب اوقات درست عمل نمی کند زیرا اولا غیرهدفمند عمل می کند و مصرف کننده نهایی به دلیل تورم بازار از آن بهره ای نمی برد اما اگر این رقم در برنامه های حمایتی و رفاهی مصرف شود به هدف نزدیک تر است.

از طرفی اختصاص این منابع عظیم ارزی می تواند به ذخایر ارزی کشور اسیب برساند درنتیجه دیر یا زود بار دیگر بهای ارز افزایش می یابد. بر این اساس حذف ارز 4200 تومانی از اوجب واجبات در شرایط کنونی برای اقتصاد کشور است.

کد خبر 26692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =