۷ ریسک بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹

برگزیت، ایتالگزیت، تنش های تجاری، تنش های سیاسی، املاک و مستغلات چین، تنش های خاورمیانه هفت ریسک مهم دنیا در سال جاری میلادی محسوب می شوند

شرکت XTB یک شرکت کارگزاری اروپایی در گزارشی به بررسی 7 عاملی پرداخت که در سال 2019 بر اقتصادهای دنیا اثرگذار بوده و ریسک های امسال دنیا محسوب می شوند.

یک وبسایت رومانیایی در گزارشی به بررسی خلاصه ای از این 7 عامل پرداخته که گروه ترجمه اگزیم نیوز در این گزارش آن را در اختیار خوانندگان محترم قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از business-review عواملی همچون برگزیت، ایتالگزیت (خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا)، تنش های تجاری، مناقشات خاورمیانه، اقتصاد چین، تنش های سیاسی و سیاست های پولی هفت عاملی هستند که اقتصادهای دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

برگزیت سخت

برگزیت نتایج مختلفی از خود بر اقتصادهای دنیا بر جای می گذارد که یکی از آنها کاهش سهم تجاری انگلستان از اتحادیه اروپا است و قادر است به راحتی اقتصاد سایر کشورها از جمله نروژ، لهستان، آلمان، فرانسه، هلند و ایرلند را تضعیف کند.

اگرچه پارلمان این کشور توافقنامه برگزیت را رد کرده است با این حال کارشناسان معتقدند هرگونه اصلاح در این توافقنامه همچنان چیزی را عوض نمی کند و به بدتر شدن اوضاع این کشور منتهی می شود.

برگزیت در نهایت باعث می شود کنترل های گمرکی برگردد و فضای کسب و کار نیز به شدت متزلزل گردد.

بانک مرکزی انگلیس تخمین های بدتری هم دارد بطوریکه معتقد است تولید ناخالص داخلی می تواند 8 واحد درصد کاهش یابد و بیکاری دو برابر شده و به 7 درصد برسد. اکنون تورم در حال افزایش است و دولت محبور است نرخ بهره را افزایش دهد که این موضوع برای بازارهای مالی خطرناک خواهد بود.

ایتالگزیت

44 درصد از رای دهندگان ایتالیایی خواهان باقی ماندن ایتالیا در اتحادیه اروپا هستند و 56 درصد خواستار خروج از آنند. درصد موافقان حتی از موافقان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا هم کمتر است.

ایتالیا به علاوه به عنوان یک ریسک برای اقتصاد دنیا و اروپا طبقه بندی شده است چراکه از منظر بدهی ها دومین اقتصاد بدهکار اروپا محسوب می شود.

بدهی های دولتی این کشور 2.26 تریلیون یورو است و گفته می شود این کشور مجبور است اتحادیه اروپا را ترک کند.

تنش های تجاری

آمریکا با تنظیم تعرفه های فولاد و الومینیوم در سال گذشته خطرات قابل توجهی را برای اقتصاد دنیا ایجاد کرد و کشورهای مختلفی را به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر تنش های تجاری کرد.

چین یکی از مهمترین کشورهایی بوده که درگیر این مخاصمه تجاری شده است و این موضوع باعث شده تا رشد اقتصادی این کشور به شدت به مخاطره بیفتد.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا که بیشترین میزان عرضه و تقاضای بسیاری از مواد اولیه را بر عهده دارد در چنین شرایطی ممکن است دنیا را وارد یک دوره رکودی کند.

تعرفه های جدید روی هزینه های تولید اثر منفی بر جای گذاشته و باعث می شود تورم در دنیا افزایش و روند اقتصادی به کندی پیش برود که می تواند روی بازارهای مالی نیز بسیار موثر باشد.

مناقشات خاورمیانه و بازار نفت

در مورد بازار نفت، ایران یک بازیکن کلیدی است. تنگه هرمز مکانی است که روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند؛ حدود 20 درصد کل عرضه جهانی نفت.

قیمت نفت، که به طور قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی تاثیر می گذارد، در نیمه دوم سال 2018 کاهش یافت و تحت تاثیر مناقشات خاورمیانه قرار گرفت. آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و دوباره تحریم ها را علیه ایران تحمیل کرد، که منجر به کاهش تولید و تحریم های اقتصادی جدید برای ایران شد، وضعیتی شبیه به سال های 2011-2015 است.

اگر ایالات متحده صادرات ایران را به صفر کاهش دهد، ایران هم می تواند برنامه صلح آمیز هسته ای را مجددا فعال کند و درگیری های بین المللی قیمت ها را به 100 دلار افزایش دهد که پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت.

البته سازمان انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کرده و همچنین اعلام کرده است که ایران در سه سال گذشته که از توافق برجام می گذرد همواره به مفاد آن پایبند بوده حتی زمانی که امریکا از آن خارج شد.

با این حال دولت مردان ایران بازگشت به فعالیت های صلح امیز هسته ای را بسیار محتمل دانسته و آن را مشروط به عملکرد اتحادیه اروپا کرده اند.

تنش های سیاسی

تنش های سیاسی در ترکیه، اوکراین، آرژانتین، آفریقای جنوبی و لهستان در کنار تنش های اقتصادی بر اقتصاد جهان اثر خواهند گذاشت.

خطرات سیاسی اغلب مربوط به بازارهای در حال ظهور است که در سال 2018 نمونه هایی از آن مشاهده شد. روسیه اگر در انتخابات اوکراین دخالت کند، منجر به یک درگیری نظامی می شود که تحریم های جدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده را در پی خواهد داشت.

در آفریقای جنوبی پیروزی حزب ANC، در چارچوب طرح اصلاحات ارضی می تواند به شدت روی پول محلی و سیستم بانکی تاثیر بگذارد. در آرژانتین، پیروزی احزاب سوسیالیستی می تواند کشور را وارد یک بحران جدید کند که برزیل و شیلی را تحت تاثیر قرار دهد.

سیاست پولی محدود

سیاست های محدود کننده پولی می تواند منجر به بلایای اقتصادی در جهان شود. بحران مالی سال 2008 نتیجه مداخله رادیکال بانک های مرکزی بود.

ده سال پس از آن بحران هنوز بانک هایی وجود دارند که برنامه های پولی نادرستی را اعمال می کنند، منتقدان بسیاری برای این اقدامات غیرمتعارف پولی وجود دارد که معتقدند هنوز خطر حباب های احتمالی وجود دارد.

سال 2019 به نظر می رسد اولین سالی است که سه بانک عمده ارزپایی ارزش دارایی های خود را کاهش داده اند. سرمایه گذاران اکنون نگرانند که این موضوع می تواند روی اقتصادهای دنیا و سایر بازارهای مالی اثرگذار باشد.

املاک و مستغلات چین

چین دارای بیش از 50 میلیون آپارتمان خالی است که این رقم، 22 درصد کل املاک این کشور و دو برابر ایالات متحده است.

این شاخص چین را بر روی نقشه خطرات عمده ای برای بازار املاک و مستغلات قرار می دهد.

کارشناسان معتقدند عرضه 50 میلیون مسکن خالی می تواند به شدت قیمت ملک را در این کشور کاهش دهد در نتیجه انگیزه های سرمایه گذاری برای بخش املاک در این کشور افت خواهد کرد و این موضوع روی رشد اقتصادی چین و بالطبع سایر کشورهای دنیا اثرگذار خواهد بود.  

کد خبر 26343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =