نااطمینانی به اقتصاد دنیا در ۲۰۱۹

نشانه های محکمی وجود دارد که جهان سال اینده شرایط سخت تری را تجربه خواهد کرد اما نمی تواند نسبت به این وضعیت با یک پیش بینی بسیار بدبینانه سخن گفت

یک وبسایت ایرلندی در گزارشی به بررسی اوضاع اقتصادی جهان در سال 2019 پرداخت و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه Irishtimes در سال 2016 که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید و موضوع خروج انگلیس از اروپا شدت گرفت پیش بینی های بسیار بدبینانه ای از اوضاع این دو کشور ارایه شد اما اکنون بعد از گذشت بیش از دو سال نه تنها اقتصاد آمریکا افول نکرد که حتی با یک رشد قابل توجه روبرو شد و خساراتی که برای بریتانیا پیش بینی می شد هیچ گاه به آن شدت نبود.

بنابراین ممکن است هر پیش بینی با ضرایب متفاوتی از اشتباه روبرو باشد و نمی توان با قطعیت چیزی را پیش بینی کرد با این حال در مورد سال 2019 با یک نگاه متوسط باید گفت بخشی از رشد اقتصادی دنیا که بعد از عبور جهان از بحران 2008 حاصل شده بود ممکن است از بین برود هرچند نمی توان با قطعیت درباره میزان این کاهش سخن گفت.

با این حال نشانه های روند کاهشی در هفته های اخیر به وضوح مشاهده می شود. بازارهای کالایی با افت نسبتا قابل توجه قیمت ها روبرو شده اند و بازارهای مالی نیز کاهشی شده اند. قیمت سهام در وال استریت در پایان هفته گذشته با افت روبرو شد و این شاید آخرین نشانه ها از بروز یک شرایط سخت در سال اینده میلادی است.

نرخ بهره در آمریکا در دو سال گذشته به نزدیکی 2 درصد رسیده و هنوز سرمایه گذاران منتظرند این نرخ باز هم بالا برود. Irishtimes در این گزارش می افزاید: سرمایه گذاران برای سال آینده نگران نتیجه جنگ های تجاری هستند.

اقتصاد آمریکا که در سال های اخیر با رشد قابل توجهی روبرو شده بود ممکن است از سرعت رشد خود در سال آینده بکاهد و در عین حال اروپا نیز با نشانه هایی از ضعف روبرو گردد. این به معنای کاهش تورم و کاهش نرخ های بهره است.

در اینجا برنامه های اقتصادی ترامپ نیز که در دو سال اخیر ثمربخش بوده ممکن است به دلیل موضوعات تجاری اثر خود را از دست بدهند. سرمایه گذاران نگرانند نکند برنامه های ترامپ برای کاهش نرخ مالیات سال آینده تغییر مسیر بدهد.نگرانند که وضعیت تعرفه ها کار دو کشور بزرگ دنیا یعنی آمریکا و چین را به کجا می کشاند و می ترسند تنش ها درباره دستگیری یکی از مقامات شرکت هوآوی روابط بین اولین و دومین اقتصاد دنیا را با تنش بیشتری روبرو کند.

قیمت نفت که می رفت به زیر 50 دلار برگردد بار دیگر با تصمیم اوپک روند افزایشی به خود گرفته و شانس ترامپ برای آن که بازار انرژی را کنترل کند باز هم کاهش یافت تا جاییکه کارشناسان معتقدند بعید نیست قیمت نفت در 2019 بالاتر از 75 دلار باقی بماند.

آمریکا سیاست های حمایت گرایانه در پیش گرفته و این سلاح که از آن به ناسیونالیزم اقتصادی تعبیر می کنند معادلات تجاری جهان را در شرایط پیچیده ای قرار داده است. آمریکا مدام اروپا را تهدید به اعمال تعرفه به خصوص در بخش خودرو می کند و این وضعیت برای سرمایه گذاران خطرناک است و این در حالی است که خطر وضع تعرفه همزمان با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط را سخت تر کرده است.

همه این موارد مشکلاتی هستند که irishtimes در این گزارش آنها را برشمرده است. این گزارش معتقد است برگزیت برای دوره ای هزینه های قابل توجهی را به اروپا و انگلستان تحمیل می کند اما این هزینه ها فاجعه بار نیست و می تواند تنها به کاهشی در نرخ رشد اقتصادی بی انجامد.

این گزارش می افزاید آنچه مشخص است نااطمینانی در جهان در سال اینده افزایش می یابد و مدل های مطمئن سابق برای اقتصاد اکنون کنار گذاشته شده اند و بنابراین باید با احتیاط بیشتری از وضعیت اینده اقتصاد دنیا سخن گفت.

در این رابطه یک مدیر ارشد صندوق بین المللی پول گفت که کاهش رشد اقتصادی جهان در سال 2020، احتمالا به مراتب بیشتر از سال 2019 خواهد بود. یک شبکه تلویزیونی هندی در این زمینه در گزارشی با اشاره به سخنان موریس اوستفلد، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول نوشت: بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد احتمالا کاهش رشد اقتصادی در سال 2020 به مراتب بیشتر از سال 2019 است.

بر این اساس هرچند آمریکایی ها در سال آینده نشانه هایی از رکود را تجربه خواهند کرد اما شرایط در سال بعد از آن پیچیده تر خواهد بود. به گفته این کارشناس ارشد اقتصادی صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند رشد اقتصادی آمریکا در سال  2019 از رقم 2.8 درصد تا 2.5 درصد کاهش یابد و این نتایج ضعیف برای سایر نقاط دنیا در اسیا و اروپا نیز قابل پیش بینی است.

وی به مسأله جنگ های تجاری بین واشنگتن و پکن اشاره کرده و به مشکلاتی که ممکن است شرکای اروپایی آمریکا با آنها دست و پنجه نرم کنند اشاره کرده است.

اوستفیلد نیز این احتمال را که جهان با یک رکود سخت مانند 2008 روبرو شود رد کرد و گفت: تنش های کنونی تنها احتمالاتی برای اسیب دیدن اقتصاد دنیا هستند زیرا سرمایه ها و تجارت تا حدی محدود می شود اما این که گمان کنیم به شرایط سال 2008 بازمی گردیم خیر اینگونه نیست.

در این بین کریستین لاگارد رییس این صندوق نیز از تنش های تجاری دنیا ابراز نگرانی کرده و می گوید بدون شک اعتراضات در فرانسه نیز جنبه اقتصادی دارد.

کد خبر 25964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =