عراق ناگزیر از واردات برق ایران

حمیدرضا صالحی معتقد است با توجه به اینکه جایگزینی به جز کشور ما برای تامین برق عراق وجود ندارد نیاز این کشور به واردات برق از ایران کماکان ادامه خواهد داشت و در عمل محدودیت های وارداتی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا عملیاتی نمی شوند.

 مریم خورشیدی- آمریکا معافیت موقتی به عراق برای واردات گاز و برق از ایران را مشروط به عدم پرداخت دلار به ایران در ازای  آن کرده است؛ مقامات بانک مرکزی عراق در ماه اوت اعلام کرده بودند اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی از تحریمهایش معافیت بگیرد؛ پیش از این عراق ساز و کار لازم برای  پرداخت پول واردات برق از ایران را به دینار ایجاد کرده بود.حمیدرضا صالحی، فعال و کارشناس حوزه برق و انرژی معتقد است با توجه به اینکه جایگزینی به جز کشور ما برای تامین برق عراق وجود ندارد نیاز این کشور به واردات برق از ایران کماکان ادامه خواهد داشت و در عمل محدودیت های وارداتی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا عملیاتی نمی شوند.

حمیدرضا صالحی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: فرصت صادرات برق به عراق مانند دارو و برخی دیگر از کالاهای مهم و ضروری دیگر برای ایران محفوظ است اما به دلیل اینکه اختیار صادرات این قبیل کالاها تماما در اختیار دولت است و این موضوع آسیب هایی را متوجه صادرات کرده است.

 وی حضور رقیب را در بازار صادراتی عراق در بخش برق منتفی دانست و گفت: این وضعیت در مورد پاکستان و افغانستان نیز صدق می کند و احتمال می رود امریکا با معافیت های وارداتی این کشورها در حوزه برق و انرژی موافقت کند؛ واقعیت این است که چاره ای جز اینکار وجود ندارد.

صالحی اذعان داشت: در حال حاضر افغانستان از ایران برق وارد می کند  اما حجم برقی که به عراق صادر می شود بسیار بیشتر است.

 به عقیده عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران، ایران ظرفیت تبدیل به هاب منطقه در بخش الکتریکی را دارد که می تواند در صورت توسعه صادرات، رقم قابل توجهی را به درآمدهای ارزی کشور اضافه کند که حتی قابل جایگزینی با درآمدهای نفتی نیز باشد؛ صالحی تصریح کرد: برخورداری از این امتیاز، اهرم قدرتمندی برای کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی  به شمار می رود.

وی گفت: گره صادرات در ارتباطات بانکی است که تحت تاثیر تحریم ها با مشکل روبرو شده است؛ مطالبه ما دریافت دلار در ازای صادرات برق است و در چند سال اخیر میلیون ها دلار مطالبات ما در قبال صادرات برق در عراق باقی مانده است؛ اگر مشکل مبادلات مالی در این حوزه حل نشود، نتیجه مطلوب مورد انتظار را از این فرصت برداشت نخواهیم کرد.

 حمیدرضا صالحی حل این مشکل را مستلزم به کارگیری تلفیقی راهکارهای سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: وقت آن است که با عزم جدی با طرف عراقی برای حل مشکل مبادله مالی در حوزه برق، مذاکره و گفتگو کنیم؛ دریافت کالا به جای صادرات برق به عراق مطلوب ما نیست.

این کارشناس صنعت برق اذعان داشت: دولتی بودن صادرات برق، آـسیب دیگری است که صادرات برق را در داخل کشور، تحت الشعاع قرار داده است؛ دولت ها نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا همواره ثابت کرد اند تاجر خوبی نیستند، باعث فرصت سوزی در صادرات می شوند.

 وی گفت: تا کنون بخش خصوصی نتوانسته در حوزه  صادرات برق ورود پیدا کند؛ دولت به بهانه یارانه سوخت نیروگاه ها، حضور بخش خصوصی را در حوزه صادرات برق ممنوع کرده و در انحصار خود نگه داشته است.

صالحی بیان داشت: سوابق نشان می دهد درآمد ارزی حاصل از صادرات برق به راحتی به کشور وارد نشده و هنوز منابع زیادی در عراق داریم؛ امیدواریم درشرایط پیش رو بتوانیم با سیاستگذاریهای مناسب این مشکل را حل کنیم و تن به خرید کالا در قبال صادرات و یا دریافت ارز محلی ندهیم.

وی تشکیل جلسه با وزرای جدید عراق را در حوزه های سیاسی و اقتصادی ضروری خواند  و گفت: علاوه بر تقویت مناسبات دیپلماتیک لازم است دولت از بخش خصوصی توانمند، بعنوان کارگزار استفاده کند؛ بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که در مقایسه با بخش دولتی بدون برانگیختن حساسیت و با بهره مندی از انعطاف و تجربه خود در تجارت و صادرات، فرایند صادرات را از شرایط سخت تحریم عبور دهد.

کد خبر 25704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =