انزوای ترامپ در برابر سیاست های اقتصادی ایران برای عبور از تحریم

The Globe and mail در گزارشی با اشاره به این که ایران حتما از آسیب های ناشی از تحریم های آمریکا اثر خواهد پذیرفت نوشت؛ با این حال قطعا تهران خواهد توانست از این تحریم ها عبور کند و به بحران برخورد نخواهد کرد

پایگاه خبری  تحلیلی کانادایی The Globe and mail در گزارشی با اشاره به این که ایران حتما از آسیب های ناشی از تحریم های آمریکا اثر خواهد پذیرفت نوشت؛ با این حال قطعا تهران خواهد توانست از این تحریم ها عبور کند و به بحران برخورد نخواهد کرد چراکه آمریکا نیز به دلیل عمیق شدن اختلافاتش با سایر قدرت های بزرگ دنیا از قدرت مانور کمتری برخوردار است.

این پایگاه تحلیلی در این گزارش به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت وضعیت ایران بهتر از پیش از سال 2016 به دلیل قیمت بالای نفت است و این واقعیت را باید پذیرفت که ایالات متحده در این زمان منزوی شده است. ایران در اوایل سال 2016 با قدرت های بزرگ جهانی معاهده ای را امضا کرد که بر اساس آن تمام تحریم های پیش از آن لغو شدند اما با روی کار آمدن ترامپ تحریم ها توسط آمریکا به صورت یکجانبه علیه تهران اعمال شد و در آخرین مورد که 5 نوامبر اعلام شد تحریم های نفت و بانکی بار دیگر بازگشت.

این گزارش افزود: ترامپ در تلاش است تا ایران را مجبور کند محدودیت های بیشتری را بپذیرد مثلا دست از برنامه های موشکی خود بردارد اما بسیاری از حامیان ایران اکنون در برابر ترامپ ایستاده اند و خواهان تداوم همکاری ها با تهران هستند که از آن جمله می توان به چین، روسیه، اروپا و بسیاری کشورهای آسیایی اشاره کرد.

در حال حاضر آلمان، امگلیس و فرانسه واشنگتن را به دلیل خروج از برجام محکوم کرده اند و اتحادیه اروپا حتی مکانیزمی را برای عبور از تحریم ها و تجارت بر مبنای یورو را استارت زده است.

در این رابطه یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با The Globe and mail  نوشت: این یک دوره دشوار برای ایران خواهد بود، اما اقتصاد ایران به دلایل مختلف این شرایط را تحمل خواهد کرد؛ از جمله این که روسیه تحت تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا است، عربستان سعودی مسائل مالی و سیاسی ویژه خود را دارد و جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده به اوج خود رسیده است.

این گزارش در ادامه با اشاره به یک تحلیل از موسسه فیتچ می نویسد ایران قطعا حجم قابل توجهی از صادرات نفت را ادامه خواهد داد؛ هرچند نگرانی های اقتصادی هم کم نیستند. به گفته اندرین اسکولند تهران هنوز هم سهم قابل توجهی از درآمد ارزی خارجی خود را حفظ خواهد کرد که این امر تهران را قادر می سازد یارانه واردات کالاهای اساسی را ادامه دهد و هزینه های تأمین آن را کاهش داده و به این ترتیب تورم را تا حدودی محدود سازد.

در عین حال مقامات ایرانی با امید به کاهش سریع بحران اقتصادی، اعلام کرده اند که تهران ممکن است مجبور به فروش نفت خود با تخفیف شود تا خریداران خود را حفظ کند کما این که یک مقام رسمی حوزه تجارت بین الملل در ایران معتقد است درآمد نفت ممکن است کاهش یابد، اما اگر ما نفت خود را یک دلار کمتر از قیمت بازار به فروش برسانیم، دهها خریدار برای آن وجود خواهد داشت.

ایران در عین حال راه های دیگری نیز برای تأمین کالاهای ضروری تعبیه کرده مثلا استفاده از ارز ثانویه و یا ارز 4200 تومانی.

در عین حال پاتریک اشنایدر، اقتصاددان ارشد IHS Markit، معتقد است مهار تحریم ها برای ایران 6 تا 12 ماه زمان می برد و همانطور که صندوق بین المللی پول هم اعلام کرده اقتصاد ایران در سال 2019 با 1.5 واحد درصد کاهش رشد اقتصادی 3.5 درصدی را تجربه خواهد کرد. به عبارتی حتی تا پایان سال آینده نیز اقتصاد ایران با رشدمحدودی روبرو خواهد بود؛ البته احتمالا تورم به بالای 30 درصد برسد.

این گزارش در ادامه باز هم با تأکید بر انزوای ترامپ مینویسد این موضوع به حدی واضح است که رییس جمهور آمریکا برخلاف ادعاهای اولیه خود مجبور شد به 8 کشور معافیت از تحریم را اعطا کند. این گزارش در ادامه با اشاره به این که در ماه اکتبر، صادرات نفت خام ایران 1.82 میلیون بشکه در روز برآورد شده نوشت بیش از 80 درصد صادرات نفت ایران به چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه صورت می گیرد.

مقامات ایرانی در این رابطه معتقدند: حتی بدون معافیت نیز ما نفت خود را به فروش می رسانیم و تحریم ها را دور می زنیم چراکه بسیاری از کشورها را در کنار خود داریم و آمریکا نمی تواند کاری را انجام دهد. اما تحریم ها به ناچار باعث تضعیف منابع مالی دولت ایران و افزایش نرخ تورم و بیکاری خواهند شد و زندگی مردم عادی را سخت تر می کنند.

از ماه مه، زمانی که ترامپ واشنگتن را از معامله هسته ای خارج کرد، قیمت نان، روغن نباتی و دیگر کالاهای اساسی افزایش پیدا کرده و ارزش ریال کاهش یافته است.

ضعف ريال، قیمت برخی کالاهای وارداتی را افزایش داده و از آنجا که بعضی کارخانجات با استفاده از واردات قطعات فعالیت می کنند این واحدها دچار مشکلات اساسی می شوند؛ همانطور که حدود 70 درصد از کارخانه های کوچک و کارگاه ها در چند ماه گذشته به دلیل فقدان مواد خام و نقدینگی بسته شده اند.

کد خبر 25659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =